tilbage

Land Rover Forum  

Index
15853: Må jeg ændre dette? (21-06-2004 22:43:45)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.163.229.21)
Hej venner
Jeg er i skrivende stund ved at renovere min 88" 2 1/4 benz. Fra 77´ og der nogle ting jeg er nysgerrig på at vide.

Hvis jeg nu synes det er sjovt at svejse i rør ,må jeg så selv bygge mit eget gas afgangs rør, bare det peger bag-ud eller til venstre og ikke larmer for meget?
Hvis jeg ændre modtrykket i den udstødning jeg bygger skal min weber så recalibreres?

Må jeg ha´tank i begge sider?

Kan jeg uden vidre anskaffe mig en diesel knast og lægge den i min motor eller er der ekstra der skal modficeres for at den passe i ?
Hvor meget er det max anbefalet at plane sig topstykke før vi taler ekstra modificeringer eller at der ikke er nogen effekt ved at plane længere ned/af.

Jeg er nået til sidste spørgsmål ang. et salibury bagtøj jeg nu har modficeret og monteret på min 88"ér, det er lavet pænt, så hvis man ikke ved bedre ville man ikke lægge mærke til at det er en ombygning. Men hvad kan jeg have i vente hvis synsmanden kigger på mine 109"ér bremser for og bag + bagtøj og rent faktisk ved hvad der er snot og skæg?

Tak og hyg.
Mvh. Karsten
Index
15861: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 06:50:21) (svar på 15853)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.137)
Bøgvad,
kan du ikke bare komme med eet sprøgsmål ad gangen ?
01: afgangssystem må du gerne bygge selv, men det må ikke frembringe unødig støj, så du må nok få fat i en lydpotte.
02: Det er et spørgsmål for benzinfolket, men umiddelbar vil jeg tor, du kan fortsætte uden omstillinger.
03: BILEN må have tanke i begge sider, max. 800 l total.
04:Der er ikke een synsmand, der er så synsk, at han kan se, hvilken knast der ligger i motoren. Desuden er det tilladt. Jeg mener, at bl.a. Landshøvdingen har foretaget en lign. operation og jeg er sikker på, han gerne vil ose af sin viden.
05: Ved at plane (nedslibe) topstykket ændres kompressionsforholdet. 3mm skulle give et godt resultat, men slå op i søgefunktionen for forum, idet spørgsmålet har været vendt flere gange.
06: Don't worry, be faithful ! Detb kræver indgående viden til LR Serie-bilerne for at kunne se forskel.

That's it, pale !

mvlrsbh.

Pau-Se
Index
15864: sv: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 08:58:08) (svar på 15861)
Verner / 451 - Østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Karsten.

88", 110" og 110" FC hvad er det egentlig du har gang i dér???

Mht. 02 : Kør med den, check udstødnings- og tændrørsfarven. Hvis den er OK, så fortsæt.

Ang. 05 : Bare husk at hvis du planer rigtigt meget, skal der files noget gods af ved vandpumpen, da den ellers kan ramme blokken.

Og, så; Paul.
Hvorfor synes du egentlig at Karsten er 'bleg!'(pale); jeg synes nu at han kan være nok så (rigeligt!) farverig..

Mvh.
Verner / 451 - Østsj.
Nu med 'farve i kinderne'.
Index
15872: sv: sv: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 19:28:57) (svar på 15864)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.137)
Verner, 'pale' betyder også ven, kammerat... og at Karsten kan være farverig, er jeg helt enig med Dig i. Og skrev han ikke noget om, at det var en 88" han bakser rundt med ? Er min hukommelse for dårlig eller skal jeg låne Dig mine glasögan ?
Index
15874: sv: sv: sv: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 19:44:18) (svar på 15872)
Verner / 451 - Østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.197)
Ups hr. Sehstedt, det var en vits, men hvis vi nu skal; så hedder det 'pal'. (Og; 'a whiter shade of pale').

Nu er det sådan at Karsten startde sin LR-karriere som stor hvalp i reg. Østsj, med en 88", som er udskiftet med noget moderne a'la din. Han spurgte så forleden om en 110" FC, så derfor måtte jeg lige have en status fra ham.

Jeg gi'r en venlig fadbamse i teltet.

Mvh.
Verner / 451.
Nu med en 'ven'.
Index
15875: sv: sv: sv: sv: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 20:34:05) (svar på 15874)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.137)
Mystisk, Verner. Jeg var også altid af den opfattelse, at det skulle hedde 'pal', men min gode kollega Bill Bearfoot MacGovern skriver altid 'pale' til mig og i blind tiltro til, at han som journalist bør kende den rette stavemåde, har jeg overtaget 'pale'. Samtidig vil jeg indrømme, at jeg gennem næsten to årtier ikke har gennemskuet Bill's joke før nu: han er af skotsk-indiansk afstamning og meget mørklødet.
Jeg vil tager gerne imod tilbudet om en fadbamse næste gang vi ses i et telt !

Rover hilsen
Pau-Se Pale Pal
Index
15865: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 09:01:53) (svar på 15853)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.226.154)
Hej Karsten

Hvis du ændre modtrykket på udstødningen er det en god ide at fortage en co-test, så du er sikker på at blandingen er korrekt.
Hvis du samtidig ændre kanst og komprations forhold kan du godt regne med, at der skal mere end blot en justering af luft blandeforholdet til, så taler vi om udskiftning af dysser.
Du kan resikere at du skal ændre tændingstidspunk for at undgå tændingsbanken, det afhænger af hvor meget kompration du får.Hvis du kommer over 10:1 skal du være meget opmærksom , men du er under alle omstændigheder nød til at køre på de dyre dråber dvs. 97-98 oktan eller så højt du nu kan få, 92 oktan går ikke.
På nye biler idag sidder der en computer der styre den del af sagen.
Hvis du så får portet topstykket nu du har taget det af og montere en bedre udstødningsmanifold, kan du med en korrekt motor justering opnå ca. 35-40% mere effekt.
Men en ting er sikkert, du får en sjovere bil
LR hilsen Fasmer
Index
15873: sv: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 19:31:46) (svar på 15865)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.137)
I fortsættelse af Henriks indlæg - Henrik, du må gerne korrigere mig - så sørg for, at du får ventiler, som kan klare blyfri benzin, hvis du ikke i forvejen har dem... hvilket jeg tvivler på !
Index
15877: sv: sv: sv: Må jeg ændre dette? (22-06-2004 21:18:56) (svar på 15873)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.23.126)
Tak Poul
Det havde jeg glemt.
88" hilsen Fasmer