tilbage

Land Rover Forum  

Index
15832: Esbjerg Paints aluprimer? (21-06-2004 14:27:41)
Christian Holm J”nsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.4.30)
Jeg vil have min 90" fra 86 malet, og har naturligvis læst de mange indlæg vedr. maling. Jeg er temmelig overbevist om at den skal grundes med shopprimeren til alu fra Esbjerg Paint, og derefter have maskinemalje med hærder.

1. Men kan man nøjes med denne primer? Skal man ikke bruge en anden primer til stål/jern til eksempelvis dele af torpedoen og hængsler?

2. Er der forskel på selve det at male med normal autolak og så makinemalje. Er emaljen tykkere eller hva'?

3. Hvis man blander hærderen i vil emaljen så ikke blive bremsevædskefast?

på forhånd tak

Christian
Index
15834: sv: Esbjerg Paints aluprimer? (21-06-2004 15:15:05) (svar på 15832)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Prøv at kontakte forhandler - han ligger inde med datablade på produktet og kan give dig vejledning med hensyn til brugen af epoxyproduktet og hvilke ulemper/fordele/anvendelsesmuligheder/begrænsninger der er.
Iøvrigt:
Epoxy er et meget farligt produkt hvortil der SKAL bruges de fornødne foranstaltninger for ikke at få enddog alvorlige mén af opløsningsmidlerne efterdi (og det behøver slet ikke at være langvarig kontakt med midlet der udløser skaderne)-- der er ingen vej udenom - og databladet vil give dig svar herpå.
Ligeledes SKAL forskellige sikkerhedskriterier være opfyldt for i det hele taget at få lov til at sprøjtemale med det - hvis ikke de er det, skal du bruge rulle eller pensel.
SIIIer(sikkerhedsfortaler)hilsen Stefan - Skanderborg
Index
15856: sv: Esbjerg Paints aluprimer? (22-06-2004 01:38:35) (svar på 15832)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.252.130)
Hej Christian
Følg Esbjeg paints datablade, der angiver de forskellige produkter m.h.t. anvendelse, viskositeter og sikkerhed.
Læg mærke til MAL-koden på lakken før du vælger produkt.
INGEN lak er iøvrigt modstandsdygtig overfor længere-varende kontakt med bremsevæske.
Har selv brugt Esbjerg maskinemalje med godt resultat til følge.
Index
15886: sv: sv: Esbjerg Paints aluprimer? (23-06-2004 22:36:59) (svar på 15856)
hc # 5193 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.7.87)
Hej i tre!!

betyder det i skriver her, at man skal blande hærder i malingen. Kan man ikke male med den direkte fra bøtten (med pensel)

Der står et eller andet om, at man kan male med pensel, sprøjte eller dyppe emnet i malingen.

lr hilsen
HC#5193 reg ssj
Index
15903: sv: sv: sv: Esbjerg Paints aluprimer? (24-06-2004 18:40:45) (svar på 15886)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej HC (Andersen?)!
:-) Nej, du kan IKKE bare male rent fra bøtten af - så tørrer det aldrig (har set nogle sjove eksempler på det - med malingsplamager på røven efterdi fordi man lige skulle nyde udsigten fra pullerten af - knapt så sjovt).
Hvis du kun skal bruge en del af malingen skal du hælde det i en anden egnet beholder og derefter tilføje den del hærder der skal til den mængde og røre rundt. Vær opmærksom på at du kun har en begrænset rum tid til at male i - for hærdningsprocessen starter umiddelbart efter tilførslen af hærder. Slutresultatet bliver så til gengæld en utrolig slidstærk overfladebehandling til dit emne - men nok engang, vær forsigtig med omgangen af uhærdet tokomponent maling (epoxy) så længe den er våd, da den er meget giftig -- altså: egnet frisklufttilført åndedrætsværn og beskyttelsestøj, handsker og briller. Læs og forstå MAL-koden nøje. Når malingen er hærdet/tør er der ingen risiko forbundet med den.
En historie fra de varme lande (ud for vestafrika) men dog så sandt som skrevet:
Fra min tid til søs forsøgte Hempel sig med sprøjtemaling af kofferdamme og Voids-paces med Epoxy. Du kan tro det blev fulgt meget nøje i de tre uger det foregik. Ikke nok med at søfartsstyrelsen var med ombord - men der blev skrevet tykke rapporter og taget alskens prøver - og i tilgift havde de så rig lejlighed til at gå skibet efter for fejl og mangler, hvilket resulterede i at halvdelen af maskinen (maskinrummet) blev lukket ned midlertidligt indtil det hele var i orden igen - skibsledelsen var rasende og jeg glad - masser af herlige fritimer kom der ud af det.
Iøvrigt var malersjakket af indisk oprindelse (en inder fra eller til skulle man mene omkring spørgsmålet hvorfor ikke dansk arbejdskraft blev benyttet - men sådan er nu det engang). Inden alt det her blev prøvekørt - og sidenhen godkendt, var det udelukket at tale om sprøjtemaling med Epoxy i det hele taget - nu er det så blevet godkendt i begrænset omfang - men dog skal der være så utrolig mange faktorer der er opfyldt før tilladelsen gives.
Held og lykke med arbejdet.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
15904: sv: sv: sv: sv: Esbjerg Paints aluprimer? (24-06-2004 18:53:21) (svar på 15903)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
... og ikke nok med det; Husk også at beskytte dine omgivelser fra dampene. Hold hund, kat , børn og viv langt væk fra det. der er jo ikke meget vundet ved at du selv er beskyttet men familien får hele suppen fordi du lystigt maler i garagen og dampene stiger op i boligen - vel?
:-) Stefan
Index
15910: sv: sv: sv: sv: Esbjerg Paints aluprimer? (24-06-2004 21:42:56) (svar på 15903)
Hans Christian Olsen #5193, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.196.104)
Hej Stefan

Det er ikke den eneste gang jeg har hørt den!!!!!
Jeg må bedrøve dig, det er Olsen og ikke Andersen!!

Nu har jeg studeret min bøtte maling, og sammenholdt den med www.esbjergpaints.dk . Der står jo alt hvad man kunne tænke sig at vide.

Min maling fra Esbjerg - er en lufttørrende alkydemalje. Der behøves ikke at blandes hærder i, men man kan gøre det.
jeg citerer fra deres hjemmeside.
"Ønskes en hurtigere tørring og bedre kemikaliebestandighed kan max tilsættes 10% efadur hærdelak."

på bøtten står der "ved ugunstige tørreforhold (under 20grader) kan tørretiden forkortes ved at tilsætte efadur hærdelak."

Måske er min maling ikke lige så stærk som - ?????

Men jeg fik da opklaret min nysgerrighed/uvidenhed

tak for svar!

HC5193 reg ssj

Tak for svar.