tilbage

Land Rover Forum  

Index
16016: Differential Lock (01-07-2004 13:10:16)
Martin Rehr (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.120.79)
Goddag.

Jeg har for nyligt arvet en Land Rover 90" fra 1985 og har lige et spørgsmål angående tilkoblingen af Differientiale Låsen.

Der står i manualen at differentiale låsen ikke må tilkobles imens bilen står stille. Kan det passe ?

Det forekommer mig lidt svært at holde bilen trillende når først man sidder fast og får brug for differentialelåsen, det er måske meningen at man skal slå differentialelåsen til inden man kører ud i terrænnet ?

På forhånd tak.
Martin
Index
16017: sv: Differential Lock (01-07-2004 14:27:31) (svar på 16016)
Peter Struntze (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.170.99)
Hej Martin

Meld dig ind DLRK, hvis du ikke allerede har gjort det. Deltag i grønt bevis kursus, her lærer du hvordan du håndtere din LR rigtigt og forsvarligt.

Men ja du har ret, når du køre i terræn, så bruges diff-lock.

Hilsen
Struntze
Index
16021: sv: sv: Differential Lock (01-07-2004 20:11:36) (svar på 16017)
Thomas Thoning #6669, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.66.164.155)
Uha, sådan et bevis kunne vi også godt bruge...
Ærgeligt at den eneste mulighed først er d. 25 september i region Østsjælland (når vi kommer fra Midtjylland) Men så må vi jo bare fordrive den søde ventetid med at skifte gearkasse og blive på de der kedelige, trælse sorte striber med alle de andre tossede bilister.

mv.
Anja & Thomas
Index
16022: sv: Differential Lock (01-07-2004 21:49:14) (svar på 16016)
Dennis (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Du må ikke vælge lavt gearområde når bilen kører. Du kan skifte fra lavt til højt område ved lav hastighed, hvis du bruger en dobbelt udkobling, men det kræver lidt øvelse.

Du gerne flytte gerstangen til siden og aktivere differentialelåsen - det kan du gøre både når vognen holder stille og under kørsel uanset hastighed, men du må ikke gøre samtidtgt med et hjulpar spinner (for - og baghjul ikke kører med samme hastighed.

Dennis

Index
16029: sv: Differential Lock (02-07-2004 11:33:15) (svar på 16016)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
I min instruktions bog (300TDI 1995) anbefales kun at skifte høj/lav og omvendt når man holder men differentiale spærre fra/til kan bruges stående og i fart
Index
16032: sv: Differential Lock (02-07-2004 11:59:38) (svar på 16016)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.208)
Din bil er udstyret med permanent firhjulstræk. Det betyder at fremdrivningskraften fra motoren fordeles - i princippet ligeligt - imellem de fire hjul.

Men når en bil skal svinge vil man komme i en situation hvor det yderste hjulpar skal beskrive en større cirkelbue end det inderste hjulpar. Det betyder altså faktisk at det yderste hjul skal dreje flere gange ind det inderste.

Derfor er det nødvendigt med et differentiale på hvert af akslerne (Den store "klump" ca. midt på hver aksel). Differentialet fordeler fremdrivningskraften imellem de to hjul, således at et hjul stadig kan dreje hurtigere rundt end et andet.

Da bilen er udstyret med permanent firhjulstræk og der også kan forekomme forskelligeheder i de to hjulpars hastigheder er det derfor nødvendigt med et yderligere differentiale, som fordeler kraften til henholdsvis bagaksel og foraksel. Det er dette differentiale som kaldes et centerdifferentiale og det er det differentiale der kan låses.

Når du låser centerdifferentialet tvinger du dette til at fordele kraften til foraksel og bagaksel med en 50%/50% fordeling. Dette må du KUN gøre ved kørsel på et løst underlag (Altså aldrig på stenbro, asfalt eller flisebelagt underlag). Hvis du kører ligeud med en lav hastighed og er sikker på at ingen af hjulene kører hurtigere end et andet kan du aktivere/deaktivere differentialelåsen under kørsel. Derudover kan den aktiveres/deaktiveres ved stilstand; men du skal være opmærksom på at det kan vare et stykke tid før differntialelåsen rent faktisk går i indgreb eller deaktiveres. Derfor kan man ikke i alle tilfælde umiddelbart aktivere/deaktivere differentialelåsen ved stilstand - det kan kræve nogle meters kørsel. Check med kontrollampen på instrumentbordet.

Inden du bevæger dig ud i en terrænstrækning som virker vanskelig så vælg differentialelås og korrekt gear (sandsynligvis 2. Lav) INDEN du forsøger at forcere terrænstrækningen. Gearskift midt på en vanskelig strækning vil stort set altid være ensbetydende med fastkørsel el.lign.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad