tilbage

Land Rover Forum  

Index
161735: Koblingsproblemer SIII (25-09-2019 23:35:30)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.9)
Hej kloge hoveder.

Sønnens 109'er vil efter ca 14 dages stilstand pludselig ikke koble ud.
Koblingspedalen føles normal, men den børster tænder i bakgear og er umulig at få i fremadgående gear.

Sidst den kørte, var der ingen problemer.

Min første tanke var koblingsslavecylinder, da den havde 25-30 år på bagen. Den er nu skiftet sammen med slangen dertil. Der er udluftet i stor stil.
Koblinghovedcylinder er relativ ny - skiftet for et par år siden..

Er der nogen, som har oplevet lignende? Og hvor skal vi lede videre?

Hilsner
Jesper
Index
161736: sv: Koblingsproblemer SIII (26-09-2019 01:40:03) (svar på 161735)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Hvis i er sikre på at koblings cylinderne fungerer korrekt, så vil jeg mene, at det formentlig er koblingspladen der har sat sig fast på svinghjulet.
Det rigtige råd er en adskillelse af motor og gearkasse og afmontering af koblingen.

MEN der er et cowboytricks der absolut IKKE kan anbefales!!!

Bilen sættes i 1. gear og høj 4x4, koblingen trædes ned og holdes nede hele tiden, så drejer man på startnøglen og bilen begynder at køre, så hugger man med gassen til og fra hele tiden, så motoren skiftevis trækker og bremser og husk koblingen skal være trådt ned hele tiden.
Det kræver masser af plads evt. på en stubmark.
Og er man så super heldig - som jeg har været et par gange - og det hele holder, så løsner koblingspladen lige pludselig og det hele fungerer normalt igen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
161737: sv: sv: Koblingsproblemer SIII (26-09-2019 16:01:28) (svar på 161736)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.9)
Tak Kenneth

Jeg giver det et forsigtigt forsøg.. Det kunne jo være rigtigt rart, hvis det kunne løses uden den store adskillelse :-)

Hilsen
Jesper
Index
161738: sv: sv: sv: Koblingsproblemer SIII (26-09-2019 16:15:26) (svar på 161737)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.117.34)
Der er nok ikke noget forsigtigt med den metode, det er bare fuld hane og krydsede fingre. ;-)
Hellere 5 voldsomme hug der virker, end 25 forsøg der bare belaster unødigt.

Mvh
Kenneth
Index
161749: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer SIII (28-09-2019 21:10:21) (svar på 161738)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.9)
Kenneth, diit forslag blev prøvet flere gange - desværre uden held.

Vi udluftede en ekstra ekstra ekstra grundig gang og måtte til sidst bide i det sure æble.. adskillelse..
Det tog en del tid (vi havde bla. en pto i vejen). Men der var ingen tvivl, da vi endelig fik adskilt motor og gearkasse og fik skruet trykpladen af.. koblingsnavet var groet fast til svinghjulet og måtte "afmonteres" med hammer og mejsel. Hvordan hulen det kan ske efter relativ kort tids stilstand kan jeg ikke forstå. Men der var ingen tvivl om, at den sad fast.
En god gang sandpapir på trykplade og svinghjul, et nyt koblingsnav på og samling.. Den kørte som en drøm igen her til aften kl. 20.00

Tak for godt input - selvom det ikke lige lykkedes denne gang..

Hilsen
Jesper
Index
161750: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer SIII (29-09-2019 00:23:56) (svar på 161749)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.48)
Hhmm, har the "ten-nine" været ude på dybt vand uden prop i svinghjulshus?
Index
161751: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingsproblemer SIII (29-09-2019 00:35:18) (svar på 161750)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.9)
Næhh..
Det har den ikke og det er jo netop derfor at jeg undrer mig sådan..