tilbage

Land Rover Forum  

Index
16231: Brede dæk og fælge til 88” - Godt eller skidt? (12-07-2004 16:29:58)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.95.4)
Er det for syns skyld, eller giver det bedre køreegenskaber? I så fald hvilke?
Er det godt eller skidt i terræn?

Håber nogen vil øse af deres viden!

Vh. Jan

Index
16239: sv: Brede dæk og fælge til 88” - Godt eller skidt? (12-07-2004 22:21:04) (svar på 16231)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.163.229.21)
Hej Jan
Længe siden, håber vi mødes snart igen.
For at hjælpe dig lidt på vej ang. dit spørgsmål gjorde jeg mig nogle erfaringer da jeg selv kørte 88". Det er flere ting som altid, synes jeg, gør sig gældende: Smag, underlag, dæk-tryk / -type , fælg-type / -indpresning og kørestil.(sikkert flere)
De brede fælges udseende og model er ikke den afgørende del hvad angår de brede fælge, men noget om dækkets stabilitet på fælgen. ( her taler vi ikke om at bilen får bedre køre egenskaber p.g.a. den ser smart ud med brede fælge øhh hæhæ er det god værksteds humor ?? ).
Min simple erfaring med fælge er noget med kørestil, selv kørte vi one ten i Ungarn GPS Challenge, tungt læsset(450kg) høj hastigheds kørsel på std. L-R Serie III fælge med 235/85-16 A-T dæk, og jeg ved godt det ikke er den samme bil som en 88", men fælgen var for smal eller dækket for højt synes jeg, stabiliteten var ikke god nok til den belasting. Til så stor vogn og når der er brændstof og HK nok ville jeg vælge høj indpresning, 6,5"/7" fælg med enten A-T 265/75-16 eller 31"/10,5"-15 eller 285/75-16.
I min 88" kørte jeg først på A-T 265/75-16 med høj indpresning 6,5" fælge. Man kan igen sige til/fra hvad angår udseende på en classic serie III, men den lå rigtig lækkert på vejen og på løst/blødt underlag "flød" den oven på i stedet for at "plotte i". Men hvad angår kørsel i sne/is og aquaplaning måtte jeg være mere opmærksom end da jeg satte da før nævnte A-T 235/85ére på fra oneten, det er som om den "skære" bedre i et sådant underlagt end et bredere dæk. Dog vil jeg rose kombinationen af 265/75érne på 6,5" fælg for at være Meget mere dynamiske hvad angår valg af dæktryk end 235/85érne( klart ... der er jo luft i !? ), i forbindelse med meget/lidt last ,blødt/hårdt, løst/fast underlag, hastighed m.m.
På den 88"ér jeg er ved at bygge nu har jeg valgt std.serie III 5,5" fælg og 7x16 brigdestone Jeepservice, de larmer som et bombefly men er relativtbløde i gummiet, men selv om de er smalle er det ikke et super vej dæk, det fede er at det er lidt lavere så jeg får lidt mere bundtræk og et org. udseende.
På min One ten køre jeg nu på 7" fælge med høj indpresning og A-T 235/85-16 ,for bedre stabilitet og styring i vådt og glat føre ( Absolut anbefalet til min kørestil ).
I blødt/løst føre,evt med meget last, køre jeg med M-T 33"x12,5-15 på 10,5" fælge .Disse virker også efter hensigten !!
Her til skal det siges at indpresningen på fælgene er så stor at de rager ca 10 cm ud forbi skærm forøgerne , dette er et nødvendtigt unde for at bibeholde fuldt styrudslag!
Kære Jan ,jeg håber du kan nappe lidt hist og her af mine erfaringer men som du nok kan udlede er det en spørgsmål om kompromi.
Held og lykke med det.

Mvh. Karsten
Index
16313: sv: sv: Brede dæk og fælge til 88” - Godt eller skidt? (15-07-2004 08:43:59) (svar på 16239)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.95.4)
Hej Karsten
Mange tak for dit udførlige svar. Jeg har fået lov til at låne nogle dæk på 6.5" fælge. Så kan jeg jo selv prøve..
10,5" fælge.. Er det sidste størrelse inden larvefødder?
Ha' det godt.
Vi ses!

Hilsen Jan