tilbage

Land Rover Forum  

Index
16232: Freelander - paria??? (12-07-2004 17:26:08)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Freelander

Med stor undren læser jeg diverse indlæg om klubbens afstandtagen fra Freelanderejere.
I sagens natur præges klubben af den ældre LRvognpark (SI,II,III , Defender osv.) – det giver sig selv, at der tilmed er mange Offroadfanatikere imellem, som til tider synes at være noget smalsporede og retningsbestemte med hensyn til opfattelsen af de nyere modeller – såvel som der af visse kan spores en vis hån overfor de noget ”sløve” seriekareter med en bette 2,25 under hætten, eller om godtfolks hjemmebyggede projekter. For nogen er kun Land Rover originalprodukter det eneste rigtige, alt andet dur ikke – men dem om det. Smag kan (og skal) som bekendt ikke diskuteres.
Klubben repræsenterer alle samfundslag og størrelser på pengepung. Det gives der også klart udsagn om i de klubforeskrifter der er – og skulle der så være enkelte der har en egen mening om det, må det da være deres egen hovedpine, eller traume om man vil.
I min region, synes jeg, er der bred forståelse og accept for samtlige modeller – nye som gamle, men forskellige aktiviteter tiltrækker forskellige aktører.
Det er jo ikke lige meget om man er til let offroad, greenlaning og hygge med familie og firbende, eller om man udelukkende har en seriøs trialtrang med ønske om at blive Dk-mester i disciplinen, hvorfor man så kun koncenterer sig om det og intet andet. En udskillelse vil da kunne ses tydeligt – såvel som de folk man så kredser om.
At Freelanderen og de andre nyere årgange skulle være ugleset i klubben – det må bero på en subjektiv (og måske lidt navlebeskuende, narcicistisk) opfattelse. Dermed mener jeg, at fordi man har stødt på enkelte grynt fra en ”idiot” eller har følt sig uvelkommen en dag – er jo ikke ensbetydende at det gælder hele klubben og samtlige regioner. Så skrives der lidt negativt om ”gammelnokkerne” i klubben og så fremdeles deles der figner ud til højre og venstre uden at man egentlig ved hvem man egentlig ønsker at klaske – og så ender det op med at hele klubben skulle være ensporet og fjendtligsindet overfor de ”nye” --- bavl er det.
Hvis man ikke kommer over sine komplekser desvedrørende, spænder man jo egentlig bare ben for sig selv – og det synes jeg er synd (gælder både for ”fattigrøvene” og de ”fine”).
At jeg så selv sværger til SIIIeren – skyldes udelukkende nostalgi. Jeg kunne såmænd også tænke mig en Ford A eller en Nimbus – men det får mig ikke til at spytte efter de fine nye dyre modeller. Det er jo bare en anden slags folk med en anden smag end jeg har – skulle jeg ha´noget imod det?
Tvætimod skulle vi glæde os over alsidigheden i folks smag – så er der da virklelig mulighed for at få noget positivt ud af at glo under hætten på de forskellige kareter. Så mit svar på det hele er: giv klubben og Jer selv en chance til, inden I siger endeligt fra.

Det var som sådan lige det jeg sku´ha´afløb for inden jeg ska´ha´lammekølle og flødestuvede kartofler.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
16233: sv: Freelander - paria??? (12-07-2004 17:49:20) (svar på 16232)
Niels K. Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.253.42)
HØRT, Stefan!!! Og velbekomme! (smiley)

Niels - 6803 reg Øsj
Index
16234: sv: Freelander - paria??? (12-07-2004 18:06:18) (svar på 16232)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Det var jo et herligt velmenende indlæg - tak for det.
Og hvor ville det være rart om flere af Freelander- og Discoejere kunne finde ind under klubfanerne, dels for breddens skyld, men så sandelig også så man ikke forgæves skal hilse på disse medtrafikanter.
Index
16235: sv: Freelander - paria??? (12-07-2004 18:13:18) (svar på 16232)
Gunnar E. Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.61.133.250)
Godt indlæg. Jeg har endnu ikke nået at læse hvad der har gjort indlægget aktuelt. Vi er lige kommet hjem fra 14 dage i Skotland hvor der også var en Freelander med. Dejlig bil. Dejlige menesker. Uden Freelanderen var Land Rover fabrikken død og borte. De kan ikke leve af os tosser der kører rundt i vores herlige gamle firkantede kasser.

90" hilsen
4031 Gunnar
Midtjylland
Index
16237: sv: Freelander - paria??? (12-07-2004 21:03:37) (svar på 16232)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.5)
Hej Stefan.

Uanset om det er dig der skal drage en "slutning" på denne debat eller ej, så ændrer det ikke den kendsgerning, at Dansk Land Rover Klub's aktive medlemmer andrager ca. 10% af det samlede medlemstal, og at det ikke kan udelukkes, at de resterende 90% måske ser en anden virkelighed end den du ser.
Du er vel heller ikke uenig i, at ud af de ca. 10% af medlemsskaren der er aktive, ser vi meget få "afvigere" fra Seriebiler, Defendere og ældre Range Rovere.
Endelig er du vel heller ikke uenig i, at vi reelt ikke ved noget om, hvad de 90% af betalende medlemmer mener om dette og hint (undtagen de få der lægger indlæg i dette forum).
Uanset om du er enig i dennne debat eller ej, må du erkende medlemmernes ret til at give udtryk for deres holdninger, og hvis der er medlemmer der giver udtryk for, at de ikke føler sig velkommen i foreningen, så er det vel noget vi bør tage alvorligt???
- og det er for let at lægge armene over kors med udsagnet om, "at de kan jo bare komme og deltage i aktiviteterne, hvis de har lyst"
Index
16240: sv: sv: Freelander - paria??? (12-07-2004 23:08:06) (svar på 16237)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Har alle glemt hvad det drejer sig om???
Stakkels Christian!!!!. Han skrev at han skal ud og se på en Freelander og spørger pænt om der er noget han bør være opmærksom på. Fik han noget svar??. Ja, et enkelt, koblingen, og så startede baladen.
Jeg mindes tydeligt da en anonym for et stykke tid siden skrev og kritiserede klubben,-- sikket et postyr det lavede.
OG, nu er stakkels Christians spørgsmål gåed hen og blevet et spørgsmål om Freelander i klubben, JA eller NEJ.
Jeg troede det var en L A N D R O V E R klub.
Jeg kunne godt lige tænke mig at spørge Stefan: hvad mener du med de "fine" nye modeller (biler), og hvem er "de fine".
Der er noget der tyder på at der er visse ting man helst ikke skal pille ved i den her klub..
Hvad Freelanderen angår, ja så er det jo med den som med fly, man hører kun om dem der falder ned.
Selv kører jeg i en 110 TD og har fåed ørene tudet fulde om at det er en optimeret motor der ikke holder til en skid. Nu har den gåed over 300.000 uden problemer og er ikke blevet sparet, hverken i terræn eller andre steder.
Tjaah, det var det.

Er en Land Rover en Land Rover???
Index
16242: sv: sv: sv: Freelander - paria??? (12-07-2004 23:49:12) (svar på 16240)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Anne og Walther!
De "fine" nye modeller er ikke en nedgøring fra min side af dem - sådan skal det ikke forstås. Om jeg så fik en RR (Rolls Royce) ville jeg bytte den for en klumpet og knysterskabende veteranmobil -- dvs. at på en eller anden mærkværdig og forskruet vis foretrækker jeg simpe og spartanske biler (lidt pervers er man vel :-))
Med de "fine" mener jeg da naturligvis dem der har et problem med værdige en "fattigrøv" et blik -- de findes som bekendt i alle tidsaldre og politiske styreformer.
Så simpelt er det - uindpakket og min mening om det.
Hejsa Stefan
Index
16241: sv: sv: Freelander - paria??? (12-07-2004 23:38:48) (svar på 16237)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Poul!
Først og fremmest er jeg lidt i tvivl om hvorvidt dit indlæg i det hele taget er et modsvar til de emner jeg skrev i mit indlæg, men jeg skal da forsøge på at besvare det alligevel:
At der kun er 10% aktive medlemmer af en medlemsskare på over 2000 er da sørgeligt - og jeg er ganske enig i at det burde vi kunne gøre bedere. Men samtidig med det kræver det så til gengæld at de resterende 90% medlemmer også engagerer sig - og det gøres som bekendt bedst ved at troppe op til de arrangementer som andre aktive har brugt meget tid, energi og fantasi på. Derfor synes jeg da at det, som andre også har efterspurgt, plæderer for en undersøgelse om medlemmers interesser og forventninger til klubben.
Man kan ikke klandre folkene bag arrangementerne, at de stabler samme form for arrangementer op den ene gang efter den anden - og da slet ikke hvis de har haft stor succes og venlige klap på skuldrene for deres arbejde.
Vi skal da heller ikke glemme at det i sidste ende er en 4x4klub, hvor især offroaddelen er et stort trækplaster. Der er jo ikke de store muligheder for at gøre det hvor man lyster til daglig og hvis jeg skal kigge sådan på sagen, så er der egentlig ikke stor brug for 4x4køretøjer i dagens Danmark - vel.Dog er der en stor del danskere der alligevel har anskaffet sig en - at der så i tidens løb er tilføjet SUVere og andre alsidige kreationer til vognparken i Danmark, gør selvfølgelig det simple lidt mere komplekst.

Men med hensyn til hvad klubben skal stile efter i sine udbud fremover må jo i sidste ende bero på tilbagemeldinger fra medlemmerne - enten via et rundspørge eller ved at udtrykke sit personlige ønske til regionsledelsen - eller ved at møde op til et arrangement.

Jeg erkender fuldtud medlemmernes ret til at udtrykke sig om de føler sig velkommen eller det modsatte -- har jeg på noget tidspunkt påstået det modsatte??? -- men jeg kan da udlede af tidligere indlæg at man prøver på at lægge hele ansvaret over på klubledelsen - som om det udelukkende skulle være den der har fejlet.
Jeg tror at svaret skal findes andre steder - bla. hvad baggrunden for indmelding i klubben egentlig er for den enkelte.
Nogle gør det for den favorable forsikringsordning, andre for at køre mudder, andre igen for at finde en der let og billigt kan fikse ens smadderkasse af en drømmebil op til et syn, andre igen for hyggesnak over snobrødsbålet og køreture i kortege ad Danmarks små veje,andre igen for at blive en del af en regionsledelse og aktivt at være med hvor tingene udformes, andre igen for.... - osv. osv.
- og sådan er det nu engang - vidt forskellige mennesker med hver deres indgangsvinkel til klubmedlemsskabet.

Jeg kan kun opfordre de resterende tavse 90% til selv at tage fat og på et eller andet plan gøre sig selv aktive i klubregi
- hvad det så end måtte bestå i, er det kun fantasien der sætter grænser for

-- Så din påstand om at lægge armen overkors synes jeg er lidt misvisende - hvis man er inaktiv og forventer at få det hele serveret som en anden kejser,og så bagefter rynker på næsen ad de fremkomne tilbud - så tror jeg næppe at der vil komme noget som helst frugtbart ud af det uanset hvad man gør.
Det må du kunne give mig ret i.

Mit oprindelige indlæg gik på, at det undrer mig hvis det virkeligt skulle være sådan, at Freelanderen og de andre "Nye" skulle være ugleset i DL-RK generelt -- det har jeg dog svært ved at tro, hvorfor jeg skrev at det måtte være et absolut subjektivt syn på sagen.

Som afslutning kan jeg kun nok engang konfirmere min positive holdning overfor klubben generelt og i særdeleshed min region, som jeg kun kan udtale mig om idet jeg da trods alt tropper op til de fleste arrangementer den nu engang stiller på benene og derved da også har muligheden for at præge indholdet af. Jeg vil for god ordens skyld lige tilføje, at jeg er menigt medlem.

SIIIerhilsen Stefan
Index
16289: sv: sv: sv: Freelander - paria??? (14-07-2004 14:18:06) (svar på 16241)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.4)
Hej Stefan.

Jeg er fuldstændig enig i, at så længe der ikke stilles forslag/personlig indsats til alternative aktiviteter end dem der i dag præger DL-RK, så gør vi som vi plejer.

Måske er hele denne debat netop udtryk for, at der er grund til at overveje justeringer af indsatserne, hvorfor jeg har foreslået den nævnte medlemsundersøgelse.

Og jeg da også glad for Landsformandens opfordring til mig om at iværksætte dette stykke arbejde, som jeg glæder mig meget til.