167750:
sv: sv: sv: 4.6 V8 benzinmotor, der ikke revner i blokken (02-06-2022 11:59:49) (svar på
167744)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 45.65.88.1)
Hej Bjarne,
Da ingen andre kommenterer, vil jeg lige give dig et forsøg på et svar. Der er to problemer med V8' eren, som jeg tror du får blandet lidt sammen.
1. problem: Revner: Som der tidligere rigtigt svaret, er der færrest problemer med 3,5 liter versionen (den oprindelige).
Rover havde ikke rigtigt råd til at udvikle en ny motor, da markedet begyndte at kritisere at 3,5' eren var for sløv i Range Roveren, der var nogen jokes med "as slow as the bishop of Buckingham" eller noget i den stil...
Så noget måtte gøres, for at få en større ydelse. Man borede cylinderhullerne større i en ellers identisk blok! Så havde man pludselig 3,9 liter. Med P38'eren (2. gen. RR) borede man endnu større huller, og så havde man 4,6 liter. Men hvis du forestiller dig 4 huller på en linje, med uforandret centrum, og man så gør cirklerne større og større, så bliver der mindre mellemrum mellem hullerne. Blokken bliver svagere. Derfor tendensen til revnedannelse, især hvis støbekvaliteten ikke er 100% (engelsk kvalitetskontrol...). Det kan cross-bolting til dels forebygge, fordi det hele bliver spændt bedre sammen, og der bliver færre skævheder pga. vridning (sådan som jeg opfatter det, andre må gerne rette mig).
2. problem: Foringer glider: Et andet problem, der til dels skyldes den større ydelse og de tyndere cylindermellemrum, er at foringerne glider i udboringerne. En blok af aluminium er før blød til cylinderrum, så der er presset en foring af støbejern ind i hvert cylinderhul. Disse har - især i 4.6 - en tendens til at bevæge sig opad. Det kan "top-liner" afhjælpe. En ring presses ned, så den holder foringerne på plads. Dette har aldrig været standard fra fabrikkens side, men er lavet på renoverede motorer.
Du kan læse masser af info på rpi engineerings site, specielt det gamle website (i ubehjælpelig html-kode), er en guldgrube af info, og så er det ret humoristisk skrevet.
Hilsen Bo
Ex-RRC V8 ejer (savner dæl'me lyden...)