tilbage

Land Rover Forum  

Index
19100: Værktøj (02-11-2004 16:32:03)
Sune Legaard Olsen #6816, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.72.233.233)
Jeg er begyndt at rode i min RR, men er flere gange stødt på, at mangle noget specialværktøj. Det er en læreproces for mig, da jeg ikke har en skid forstand på biler, men hvor køber jeg noget ordenligt autoværktøj???
Index
19101: sv: Værktøj (02-11-2004 16:42:44) (svar på 19100)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.90.229)
Hør evt.klub butikken, de har, eller har haft noget. Hvis ikke, kan de vejlede dig. I alt almindelighed, køb kvalitet. 'Mærkevarer' er sikker, men der findes rimelig alternativer! Generalt, så få du hvad du betaler for. Det værste, er at prøve at lave godt arbejde, med dårligt værktøj!
Happy Screwing!! David 2217.
Index
19102: sv: Værktøj (02-11-2004 16:43:34) (svar på 19100)
Kristian Jensen & V. Kjærside #2775, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.162.247.97)
Du får noget udemærket værktøj i tomme mål hos Biltema, men hvis du skal bruge det til trykluftnøgle må du ty til Harald Nyborg. Bare husk at kvalitet og pris hænger nøje sammen. Jeg har selv haft stor glæde af et sæt meget billige stjerne/gaffel nøgler som blev skåret over på midten ,så de kan bruges hvor pladsen er minimal. Jeg faldt over en rodekasse hos Råd og Dåd hvor der var tomme nøgler fra Bahco og det er topkvalitet.
God fornøjelse....
Med Rover hilsen
Kristian
Index
167670: ubrugte reservedele til Discovery 3, break pads, turbo charger, LR-AS-5021- EGR Ventiler (15-05-2022 13:07:04) (svar på 19102)
Moldrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.172.87)
pga salg af Discovery 3, sælges ubrugte reservedele. kontakt office@moldrup.com eller sms 2818 1900 (der kan ikke lægges besked)
Index
19115: sv: Værktøj (03-11-2004 08:36:00) (svar på 19100)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Forslag:

Sandvik tommenøgler og tomme slagtoppe hos Harald Nyborg.

Wisent metriske nøgler og ½" skralde hos Bauhaus. Husk et par forlængerere, en kort og en lang. Endvidere et billigt ½" topnøglesæt med masser af metriske toppe. Brug den medfølgende skraldenøgle som hammer. Den er ikke andet værd.

Wisent eller Stanley skruetrækkere, - lige kærv og stjerne. Begynd også at samle nogle Torx skruetrækkere. Det er fremtiden.

Når du kommer forbi et loppemarked, kræmmermarked, genbrugsforretninger, så snus lidt omkring og se om der er noget brugt værktøj af mrk. Wisent, Bacho, Sandvik, Dowidat, Kamasa, Mitutoyo og lign. Ofte ved sælgeren ikke hvad det er værd, så hvis du snakker sjællandsk og handler på jysk, kan du være heldig at gøre en god handel.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
167819: Kvalitet og Værktøj (09-07-2022 13:09:41) (svar på 19115)
Steffen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.44.4)

Amerikanske:
Snap on ( nok verdens bedste, bl.a. pga højt indhold af kobolt fra Rusland, efter rumfartsaftale hvor Snap on leverede specialværktøj til bla. MIR mod import af kobolt - som de eneste. Det er en længere historie fra den kolde krig). Siden 60'erne har russerne siddet på næsten al koboltminedrift og ikke villet eksportere.

Hovedsaligt Tyske, prioriteret :
1 Stahlwille håndsmedet
1 Hazet håndsmedet
1 Dowidat
1 Elora
1 Gedore (ikke RED serien som skal konkurrere med Bacho i byggemarkeder)
2 Wera
2 Heyco
2 Tecos
3 Proxxon
3 Facom (Fransk)
3 Bato pro
3 Hero (det billigste i højkvalitet, førhen lidt grovere finish, men rigtig meget/mest for pengene - dansk import tysk produceret)

Svenske:
Lindstrøm som er produceret på den gamle svenske kobolt/jernmalm ligesom E. A. Berg (forløberen til svensk Bacho) og det gamle Sandvik. Dette er på højde med de fem bedste tyske mærker, som i øvrigt frem til 80'erne importerede svensk jernmalm til produktionen.

Bacho (mærket med "made i Sweden" - ellers er det fremstillet i Argentina i fin kvalitet, men ikke i industrikvalitet) .
Kamasa har mange raffinerede detaljer og er ikke japansk, men svensk, samt i stærk industrikvalitet

Tjekkoslovakiet:
Unior (kun PRO serie, producerer bla. værktøj til VW og Audi fabrikkerne) industrikvalitet fra øverste hylde. Cykelserien dog undtaget, men også i meget god kvalitet.

Der er flere gamle tyske brands som ikke eksisterer mere, eller kun producerer maskiner nu. Det kan bedre betale sig at købe dette brugt, end at købe nyt "ikke-industri" værktøj.
Vælg f.eks Berner, VBW, Bernstein, Holz-her og Belzer med flere, ikke at forglemme Würth der stadig får produceret industrikvalitet ude, i deres eget navn.
Index
167820: sv: Kvalitet og Værktøj (10-07-2022 10:57:10) (svar på 167819)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.208.64.238)
Der findes ganske rigtigt meget fint vækrtøj derude. Jeg vil dog mene at enhver gennemsnits hobby-mekanikker sagtens kan klare sig med værktøj af gennemsnitlig hæderlig kvalitet. Biltemas værktøj er faktisk udemærket. Mht specialvæærktøj, så kan man jo enten låne, eller forsøge sig med forskellige cowboy-trick. En hammer og en dorn, eller solid skruetrækker,eller en god rørtang kan klare meget. :)

Mht Snap-on, så er det ganske rigtigt meget eftertragtet i USA. Men historien om kobolt lyder i mine ører lidt som en myte, som Snap-On gerne vil fortælle. Det er muligt de har lavet værktøj til Mir, og fået kobolt som betaling, men ifølge den store danske, så er den Demokratiske Repubilk Congo verdens største producent af kobolt. Just saying. ;)

https://denstoredanske.lex.dk/cobalt

Ærødigst Niels

Index
167821: sv: sv: Kvalitet og Værktøj (10-07-2022 11:48:13) (svar på 167820)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.208.67.153)
Lige en kommentar til Biltemas værktøj - jeg bruger ikke andet og det holder fantastisk, specielt ring/gaffelnøglerne med skralde i og prisen er yderst rimeligt.
Og så har jeg fået testet Biltemas momentnøgle, jeg havde en liggende, som jeg havde brugt et par år, da jeg renoverede min tidligere 109"er og jeg kender en der certificerer værktøj for bilværkstederne, vi synes det kunne være interessant at teste momentnøglen fra Biltema, Flemmings kommentar var: "Den er helt på højde med de bedste jeg tester, oven i købet noget over i nøjagtighed".
Der er meget fra Biltema man skal holde sig fra, men værktøjet er ret godt for en hobbymekanikker.
Mvh
Kenneth Poulsen - der også lige svarer i en 18 år! gammel tråd - men værktøj er jo altid aktuelt når vi kører Land rover. ;)