tilbage

Land Rover Forum  

Index
16827: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (07-08-2004 10:44:54)
Knud Storgaard #2915, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.98.55)
Jeg er den lykkelige ejer af en serie III med en 2286cc dieselmotor, som snart har kørt 200.000 km efter sidste renovering. Så jeg er begyndt at se mig om efter en anden motor med noget mere trækkraft, da jeg kører med campingvogn, og min nuværende motor er lige lille nok til det.

Den motor, jeg har brug for, skal være en ”trucker-motor”, som kan holde til at køre med campingvogn flere dage i ferien på Europas motorveje.

Jeg vurderer, at en 19j motor med 85 bhp = 63 kW og et drejningsmoment på 203Nm ved 1800 rpm vil være tilstrækkelig.

Men mit problem, er at ”folk” siger, at en 19j motor ikke kan holde, men de siger ikke, hvorfor den ikke kan holde.

En 200TDi motor ville sikkert være bedre, men en sådan er umulig at opdrive til en overkommelig pris.

Man kunne jo også vælge en ikke LR motor; er der er nogen, som har prøvet det med godt resultat?
Index
16828: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (07-08-2004 10:47:25) (svar på 16827)
Jane & Tony Albers #4243, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hvad er en 19J for en svend?

Jeg ved at en peugeot 2,5 turbodiesel er en glimrende motor til formålet.

Mvh Tony
Index
16835: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (07-08-2004 12:30:44) (svar på 16827)
Verner / 451 - Østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.14)
Hej Knud.

Jeg synes at du skulle kigge på en 20s istedet, smil..

Mvh.
Verner / 451 - Østsj.
109" Serie3 - opboret 2286 benzin, som kan trække både campingvogn og en del af regionens medlemmer op over Storebæltsbroen.
Index
16959: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (11-08-2004 18:25:32) (svar på 16835)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.196.62)
Meget morsomt, Verner :-)

Lars#6677 - nu med næsten 100 km/t
Index
16845: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (07-08-2004 20:32:14) (svar på 16827)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.46)
En 19j må være den, som i daglig tale hedder en 2,5 DT, som dog bør forsynes med en intercooler for at holde temperaturen ned, idet den efter sigende skulle brænde stemplerne.
Maskinen kan pga turboens placering lige listes ned i en Serie III. Det bliver trangt omkring styrehuset, har jeg ladet mig belære af en meget kyndig LR-mekaniker fra Hvam.
Alternativt kan samme maskine uden turbo anvendes, som ikke har nogle problemer og er langtidsholdbar. Den passer både med ydelse og drejningsmoment fint til SIII gearingen.
Index
16847: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (07-08-2004 22:00:20) (svar på 16827)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Problemet med 19j motoren (2,5 TD solgt fra ca. 1985 til ca 1991) er at den ikke kan lide at blive "mishandlet", og især de første var for svage i stemplerne. Landrover kom på et tidspunkt nogle foreskrifter bl.a. skal den gå i tom gang før og efter kørsel. Kun bruge SHPD olie. Og flere småting.
Der var faktisk en hel vejledning i forruden på min LR.
Foreløbig har min kørt 330.000, så helt svag kan den nu ikke være.

Ole
Index
16848: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (07-08-2004 22:18:47) (svar på 16847)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.46)
Ganske morsomt, at læse dit indlæg, Ole, især mht brugervejledning til motoren.
KIA er kommet med en dieseldreven terrænbil (hvad hedder den ? Sorento ?) og der står også nøjagtig de samme oplysninger om, at motoren skal køre ca. 1 minut i tomgang både før og efter kørslen. Det har nu altid været god motorkotyme, at gøre det specielt for turboladede og dieseldrevne.
Jeg gøre det stort set altid !
Index
16856: sv: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (08-08-2004 10:45:00) (svar på 16848)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Paul!
Interessant læsning. Jeg ved at dieselmotoren har bedst af at stå lidt og køre tomgang inden færden, men hvorfor skal den også stå og tøffe tomgang efter turen? - giver det ikke bare en masse sod i systemet (altså halvforbrændt brændstof). Jeg spørger ikke for at være fræk, men fordi jeg ikke ved bedre og undres. Jeg vil min motor det bedste og "sorte pletter" i min viden skal jo ellimineres hvor de kan.
Hejsa Stefan - Skanderborg
PS: er du tilfreds med din nye top?
Index
16859: sv: sv: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (08-08-2004 11:02:41) (svar på 16856)
Kenneth Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.75.163)
Hej Stefan, grunden til tomgang før stop er at turboen lige skal ned i omdrejninger, den kører ca 100.000 omdr. ved fuld belastning ( fedt hyl) og hvis man kommer racende med sin turbo på fuld skrue og stopper motoren, så kører turboen videre med ret så mange omdrejninger, uden olietryk, det er noget der slider på lejerne, der sker også det at det olien, der er i turboen, brænder og sætter slagger i lejerne med deraf senere dårlig smøring (ved næste start!)
Så der er alt mulig god grund til at holde sig til forskrifterne.
Husk det nu, alle jer med blæsere, denne her forklaring er ren levetidforlængelse inden en turborenovering!
Med hylende hilsen
Kenneth Poulsen 435
Index
16877: sv: sv: sv: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (08-08-2004 20:34:40) (svar på 16859)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Kenneth!
Tak for din fyldestgørende forklaring - dermed er den lagret på lystavlen.
Hejsa
Stefan
Index
16878: sv: sv: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (08-08-2004 21:24:50) (svar på 16856)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.46)
Min nye top er meget tilfredsstillende. Hos bådhandleren har jeg nu købt en udluftning og overvejer før hele toppen bliver beklædt og isoleret, at montere et solcellesystem fra Siemens.
De svar, der er kommet mht til tomgangkørsel efter endt kørsel, kunne jeg ikke have givet bedre, men vil blot tilføje, at non-turbo maskiner også har godt af et halvtr minuts tomgangskørsel.
Index
16885: sv: sv: sv: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (08-08-2004 23:01:36) (svar på 16878)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Paul!
Tak for svaret.Det får den så fremover.
Solceller! - ja,hvorfor ikke - Det bliver spændende at se dytten i al sin pragt engang når du bliver færdig - men på den anden side - færdig; det bliver man jo aldrig :-)
Hejsa Stefan
Index
16851: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (08-08-2004 00:02:17) (svar på 16827)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.86.78)
Hej Knud.

Jeg er nu på min anden 1987 2.5 TD (19J)
Første var en 90", og nu en 110". Jeg har kun at sige, at jeg elsker den motor. Jeg har de sidste 2 uger kørt i en 110" med den ældre 2.5 N/A (Mens min trofaste er blevet malet). Jeg synes ikke de to biler er til at sammenligne, i terrænget kan det være det samme - men bruger man den også på de asfalteret veje er en Turbo klart at fortrække. Med hensyn til den intercooler, ja så har jeg en liggende i kælderen jeg lige har købt i Schweiz - den skal vel installeres på et tidspunkt, men det er nu bare mere for sjovt end noget andet.

Held og lykke med det
Jesper
Index
16887: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (08-08-2004 23:28:58) (svar på 16851)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.43.135)
Time to be converted? problemet med 2.5TDeren var at ladeluften, dvs. den luft turboen sendte ind i motoren, alt efter kørselsmønstret, blev meget varm, mellem 150 og 200 grader og kunne få stemplerne til at revne. 200tdi er nok den bedste motor LR har lavet og kan man leve med dens udtalte "dieselknak" er den det bedste bud da den passer uden de store undringer, dog skal batterikassen fjernes, men det skal den også for at give plads til 19J. og visse andre.
I LR. Ovner Int. vistnok aprilnr. står en del om "Conversions" man skal bare være opmærksom på at de har byttet rigtig godt rundt på motorenes ydelser.
Index
16916: sv: sv: sv: 19j motorproblemer – gode ideer efterlyses! (09-08-2004 22:48:06) (svar på 16887)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.69)
Jeg må ile med en rettelse, det er novembernummeret 2003 af LRO Int. der står om bud på andre motorer, mht. Peugeot 2.5 td så skal bundkarret modificeres for ikke at gå imod forakslen. Er man ikke purist så er Daihatsu 2.8 TD. et andet godt bud , her skal der dog modificeres lidt i torpedoen.