Hej alle
Jeg ved godt at nedenstående ser meget uoverskueligt ud, men jeg håber alligevel at der er nogle som har lyst til at hjælpe mig hvis de kan.
Min ellers så herlige Disco -97, 300 tdi (automatgear) er begyndt at opføre sig underligt - meget underligt! Det hele startede i de italienske alper, hvor jeg for første gang fik brug for at udnytte min motorbremse - en strækning på omkring 10 km ned af bakken i 1. eller 2. gear. Det burde bilen jo kunne holde til… men ved foden af bjerget begyndte motoren af tage omdrejninger helt af sig selv. Ikke kun på omdrejningstællere… næææ - den gassede op på 3000 omdrejninger, og blev der om-kring 4 min før den faldt til 1500!!!! Normalt står den på 900 i tomgang, så det gjorde mig en smule nervøs. I vores visdom begyndte vi at kigge nærmere på gaskablet, som i dette tilfælde styres vha. vakuum (tror jeg da i hvert fald). Det viste sig at slangen næsten var hoppet af ved en samling, og så temmelig mør ud andre steder. Vi skar kablerne til de forskellige steder, så alt igen var tæt. Umiddelbart så det ud til at virke, for da vi startede igen, var problemet væk...
Næste dag drog vi igen op i bjergene, og alt gik smurt indtil vi skulle nedad igen. Problemet opstod nu igen, og nu var det ikke kun i frigear den gassede op, men også når bilen stod i de fremadgående gear (drive, 1, 2 eller 3). Vi listede ned på vha. bremsen, og lod bilen stå resten af dagen, mens vi kørte endnu en offroadtur - 5 mand i en dejlig problemfri 90” V8. Samme aften lod vi bilen stå 45 min i tomgang, hvor den det meste af tiden kørte fint, men en gang i mellem gik den amok...
På hjemturen til DK havde vi kun problemer enkelte gange, når vi holdt i kø, men ellers gik den som smurt derudad.
Vi havde tidligere bemærket at dysse 1 havde svedt lidt på turen over Sankt Bernard passet, da motoren blev meget varm, men det lignede ikke nogen permanent lækage, men alligevel tog jeg forbi Ole Meldgaard i Herning på vejen hjem for at få kigget på sagerne. Som altid kan man aldrig genskabe problemet i en sådan situation, så jeg måtte forklare det på bedste vis. Deres Freelander mekanikker (meget hjælpsom) kunne ikke umiddelbart finde nogen årsag til fænomenet, men opfor-drede mig til at tage til Ketner i Holstebro - en specialist i diesel og dysser. Hos Ketner rensede de dysse 1, strammede den lidt til, og mente derudover at alle 4 dysser så ud til at have det fint. Men heller ikke de havde nogen forklaring på fænomenet...
Nå! tænkte jeg så…. bilen kan jo køre, så jeg kørte tilbage til Amager, og har ikke mærket nogen til problemet siden… indtil i fredags, hvor jeg holdt ved betalingsanlægget ved Storebælt. Jeg har ellers gjort meget for at genskaber problemet, men har ikke haft heldet med mig! Så underligt nok valgte Disco’en at brokke sig fra Storebælt og resten af vejen til Herning - og igen... den kørte smukt igen fra lørdag morgen!
Nogen der har nogle forslag, eller har været ude for noget lignede? Kan det være noget så simpelt som en føler/sensor???
Oven i hatten, kan jeg da glæde mig over at min sprinkler igen virker optimalt efter lapningen af vakuum-slangen til gassen ;-)
LR er en dejlig vogn - man keder sig aldrig…
Håber på at høre fra Jer derude.
LR-hilsen
Martin