tilbage

Land Rover Forum  

Index
16890: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 11:14:51)
Martin Kremmer #6709, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.166.4)
Hej alle
Jeg ved godt at nedenstående ser meget uoverskueligt ud, men jeg håber alligevel at der er nogle som har lyst til at hjælpe mig hvis de kan.

Min ellers så herlige Disco -97, 300 tdi (automatgear) er begyndt at opføre sig underligt - meget underligt! Det hele startede i de italienske alper, hvor jeg for første gang fik brug for at udnytte min motorbremse - en strækning på omkring 10 km ned af bakken i 1. eller 2. gear. Det burde bilen jo kunne holde til… men ved foden af bjerget begyndte motoren af tage omdrejninger helt af sig selv. Ikke kun på omdrejningstællere… næææ - den gassede op på 3000 omdrejninger, og blev der om-kring 4 min før den faldt til 1500!!!! Normalt står den på 900 i tomgang, så det gjorde mig en smule nervøs. I vores visdom begyndte vi at kigge nærmere på gaskablet, som i dette tilfælde styres vha. vakuum (tror jeg da i hvert fald). Det viste sig at slangen næsten var hoppet af ved en samling, og så temmelig mør ud andre steder. Vi skar kablerne til de forskellige steder, så alt igen var tæt. Umiddelbart så det ud til at virke, for da vi startede igen, var problemet væk...
Næste dag drog vi igen op i bjergene, og alt gik smurt indtil vi skulle nedad igen. Problemet opstod nu igen, og nu var det ikke kun i frigear den gassede op, men også når bilen stod i de fremadgående gear (drive, 1, 2 eller 3). Vi listede ned på vha. bremsen, og lod bilen stå resten af dagen, mens vi kørte endnu en offroadtur - 5 mand i en dejlig problemfri 90” V8. Samme aften lod vi bilen stå 45 min i tomgang, hvor den det meste af tiden kørte fint, men en gang i mellem gik den amok...

På hjemturen til DK havde vi kun problemer enkelte gange, når vi holdt i kø, men ellers gik den som smurt derudad.

Vi havde tidligere bemærket at dysse 1 havde svedt lidt på turen over Sankt Bernard passet, da motoren blev meget varm, men det lignede ikke nogen permanent lækage, men alligevel tog jeg forbi Ole Meldgaard i Herning på vejen hjem for at få kigget på sagerne. Som altid kan man aldrig genskabe problemet i en sådan situation, så jeg måtte forklare det på bedste vis. Deres Freelander mekanikker (meget hjælpsom) kunne ikke umiddelbart finde nogen årsag til fænomenet, men opfor-drede mig til at tage til Ketner i Holstebro - en specialist i diesel og dysser. Hos Ketner rensede de dysse 1, strammede den lidt til, og mente derudover at alle 4 dysser så ud til at have det fint. Men heller ikke de havde nogen forklaring på fænomenet...

Nå! tænkte jeg så…. bilen kan jo køre, så jeg kørte tilbage til Amager, og har ikke mærket nogen til problemet siden… indtil i fredags, hvor jeg holdt ved betalingsanlægget ved Storebælt. Jeg har ellers gjort meget for at genskaber problemet, men har ikke haft heldet med mig! Så underligt nok valgte Disco’en at brokke sig fra Storebælt og resten af vejen til Herning - og igen... den kørte smukt igen fra lørdag morgen!

Nogen der har nogle forslag, eller har været ude for noget lignede? Kan det være noget så simpelt som en føler/sensor???

Oven i hatten, kan jeg da glæde mig over at min sprinkler igen virker optimalt efter lapningen af vakuum-slangen til gassen ;-)
LR er en dejlig vogn - man keder sig aldrig…

Håber på at høre fra Jer derude.

LR-hilsen
Martin
Index
16893: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 12:05:28) (svar på 16890)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Jes!
Jeg har oplevet de symptomer før med turboladere - det at den tripper - men det var på 10cyl.MAN B&W hjælpemotorer. Det du beskriver skete med mellemrum under alm. drift og ALTID når vi sodblæste med nøddeskaller og i den forbindelse tilførte extra trykluft - så tog den i kortere tid voldsomme omdrejninger (lyder egentlig fedt - den hylen). Uden at jeg skal påstå med sikkerhed at det er samme tilfælde der her er tale om synes det mig påfaldende at når du kommer ned for enden af bakken/alpen og træder på speederen at turboen nu får tilført mere flow som forårsager trippet. Motor og turbo har jo på vej ned af bakken været droslet (om man så må sige)- jeg har ligeledes fået fortalt at det også kan ske med slidte turboladere. Men uanset hvad, så tror jeg at det er i turboregionen du skal have undersøgt årsagen - om det så drejer sig om en føler/sensor der regulerer flowet/trykket skal jeg ikke gøre mig klog på.
Hejsa Stefan - Skanderborg
Index
16895: sv: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 12:18:38) (svar på 16893)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
...øhhh undskyld Martin at jeg kaldte dig Jes - skal ikke gentage sig. Kommer du et smut over til jylland i næste weekend - så ved du jo hvor jeg bor (og kan give mig en afklapsning for navnemisbruget) :-)
Hejsa
Stefan
Index
16901: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 14:17:42) (svar på 16890)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.46)
Lyder som en fejl i regulatoren til brændstofpumpe... pumpen bør nok en tur i prøvebænken...
Index
16905: sv: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 15:35:14) (svar på 16901)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 193.214.58.12)
sjekk luftfilterboksen om det er mye oljesøl, det kan være att den har sugd inn olje. i så fall må du rense olje/avluftingen på toppdekselet.
Index
16907: sv: sv: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 18:31:41) (svar på 16905)
Kenneth Poulsen # 435 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.74.101)
Nu skriver du ikke hvor mange km motoren har kørt, men hvis det er over ca. 200.000km KAN det være pakdåser i turboladeren, når du motorbremser så lang tid opstår der et enormt vacum inde i motoren og turboen bliver meget varm da den snurrer med ca. 100.000 omdr/min, varmen og vacumet kan forårsage at motoren tager olie ind ved turboen ved pakdåserne.
Af beskrivelsen er det jo også kun når motoren er meget varm
problemet opstår.
Jeg ved at der findes pakdåser til LR turboer der kan tage mere varme end de originale. (hvis en anden lige vil supplere med hvad, hvor, hvordan og hvem??)
Jeg har din turbo mistænkt lidt, for at kunne trænge til en renovering inden for de næste 5000km.
Håber du finder fejlen inden motoren går helt amok.
Husk nu at tomgangskøre 1 min. inden stop!!!!
Med hylende hilsen Kenneth 435
Index
16909: sv: sv: sv: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 19:50:01) (svar på 16907)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.46)
Jeg har også haft mistanke til turboen, fordi der meget der taler for det. Men jeg er ikke helt varm på sagen. Turboråd og -reservedele får du hos scanturbo i Glostrup (?) www.scanturbo.dk - de hedder også Daugbjerg - og hvis du leder lidt rundt under turbo her på forum, finder du flere gode oplysninger. Der findes bl.a. et leje, som kan klare 360 grader.
Grunden til, at jeg ikke er helt enig med Kenneth, er, at bilen tager omdrejninger bare den går i tomgang, hvorfor jeg er mere tilbøjelig, at tippe på regulatoren i pumpen. Pumpen er af mærket Bosch, hvis jeg husker rigtig, så prøv en tur til Amager-Møller.
De møre slanger bør udskiftes, hvad end de er gode til.
På en defender med 300 tdi sidder der noget 'elektronik' til afgasregulering. Hvis det også sidder på din Discovery, prøv af koble det helt fra ved styreboksen og se, hvad der så sker.
Teoretiske set, burde maskinen fungere alligevel ogt fra pålidelig kilde har jeg erfaret, at maskinen kører fint uden.
TT's tip er heller ikke helt tosset.men så burde der har været en hvisblålig røg fra udstødningen.
Gider du venligst skrive tilbage, når du har fået løst problemet ? Det har manges intersse.
Index
16913: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 21:26:14) (svar på 16909)
Martin Kremmer #6709, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.131.15)
Hej Paul, Kenneth med flere

Tak for de mange tip - der er jo et par ting at gå i kast med. Jeg tror nu nok jeg vil starte med få tjekket regulatoren til brændstofpumpen, da det nok er den billigste del, og hvis det løser problemet er det jo kanon. Såfremt det ikke er tilfældet, må jeg give mig i kast med turboen - men jeg har på fornemmelsen at det ikke er helt billigt.

Til Kenneth: Bilen har kørt 266.000, og har fået stort motorservice hos Box for 7000 km siden. De nævnte godt nok at min turbo hylede mere end hvad normalt var, men sagde at det ikke havde nogen betydning... Har du nogen anelse om hvad en renovering af turbo'en koster? og får jeg nogle yderliger fordele udover at det måske løser mit problem?

Jeg skal nok lade jer vide når/hvis/hvordan jeg får løst problemet.

LR-hilsen
Martin

PS: Det med at lade bilen stå i tomgang 1 min efter endt kørsel husker jeg hver gang, men jeg tvivler på at den foregående ejer har gjort det... men det er jo tanken der tæller ;-)
Index
16914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Problemer med ujævn motorgang….hjælp!!! (09-08-2004 21:41:40) (svar på 16913)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.46)
Gå op i søgefunktionen her på Forum og tast turbo ind... find indlæg 'Død turbo' , hvor der både er nævnte priser, rep-muligheder og en ide om, at skifte turboen ud med en vandkølet...