tilbage

Land Rover Forum  

Index
16979: lapning af dæk (12-08-2004 07:42:42)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Jeg har tidligere her på forummet læst om et produkt til lapning af dæk, der vist nok virker ved, at der ved lækage opbores et hul hvorigennem lappegrejet presses, for derved at udvide sig på indersiden af dækket, og ved genfyldning med luft vil det lukke tæt.
Har nogen kendskab/erfaring med et sådant produkt og ved hvor det kan købes?
Det skal anvendes som 1.hjælpsgrej på ture i no-mans-land.

Hilsen Jens
Index
16980: sv: lapning af dæk (12-08-2004 09:52:50) (svar på 16979)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.97)
Hej Jens

Af detailforskrifter for køretøjer fremgår det, at dæk skal være ubeskadigede. Det er et lovkrav i DK.

Efter Dansk Standard 2044 defineres en forsvarlig reparation således, at det er påkrævet at tage dækket af fælgen for at kontrollere for evt. indvendige skader. Dækket må med andre ord ikke bare reparareres udefra uden at der foretages indvendig kontrol. I modsats fald påtager reparatøren sig et ansvar, hvis dækket siden forårsager en ulykke.

Det fremgår videre, at reparationer ikke må udføres, hvis dækkets styrke efterfølgende vil være reduceret, og det påpeges, at dæk ikke må repareres ved indsprøjtning af skum, spray eller med propper trukket igennem på ydersiden af et dæk, som sidder rmonteret på en fælg.

Ejheller må en slange anvendes som kompensation for en skade på dækket. Slanger må slet ikke anvendes i slangeløse dæk uden den pågældende dækfabrikants godkendelse.

Uddrag af information fra Rådet for Større Dæksikkerhed.

Bare til din orientering.

Med LR-hilsen
Morten
Index
16982: sv: sv: lapning af dæk (12-08-2004 10:13:59) (svar på 16980)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Tak skal du have, Morten. Det var en ordentlig svada. Jeg kender godt regulativerne hvorfor min søgning udelukkende skal forståes som 1. hjælpsgrej i en nødsituation. Vi skal bla. til Marocco og nogen steder er befolkningstætheden en kende lav og afstanden mellem dækcentrene endnu lavere. På dette tidspunkt vil det nok allerede gibbe i nogle lavtnummernisser: "Hvorfor tager han ikke bare det beskadigede hjul af, trykker dækket af med highjacken, lapper det og sætter det på igen?" Hvortil jeg vil skynde mig at svare, at der er rigtig mange ting jeg har stor erfaring med, ja, endda nogen ting som jeg synes jeg er god til, men når vi når til dæklapning blinker den røde lampe og højtaleren skratter: Kend dine begrænsninger. - Og det er så det jeg gør.
Men nu bortset fra det, så søger jeg stadig et bud jvf. første indlæg.

Jens
Index
16984: sv: sv: sv: lapning af dæk (12-08-2004 10:25:51) (svar på 16982)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.97)
Sorry friend -

Det var bare en hastig refleksion.

Men til dit spørgsmål om lapning: Du kan finde sæt til nødreparationer hos vulkanisører og dækcentre eller i bilistbutikker og lignende eller du kan evt. spørge en LR-forhandler om råd desangående - altså hvad du gør, hvis du står med et fladt hjul omme i ørkenen.

En tredje mulighed er, at vi finder en med forstand på dæk, og laver et lynkursus i lapning/reparation og skift af dæk, før du glider sydover.

Var det noget?

Med hilsen som tilforn
Morten
Index
16985: sv: lapning af dæk (12-08-2004 10:43:31) (svar på 16979)
Kristian Klinge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.219.200)
Hej Jens..

Det kan betilles i et hvert dækcenter/bilistbutik med respekt for sig selv og det virker..
Men smid en mail hvis det kniber, jeg har tidligere bestilt et par sæt..

Venlig Hilsen
Kristian Klinge
Index
17043: sv: sv: lapning af dæk (12-08-2004 23:35:30) (svar på 16985)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.231.101)
Som tidligere fremført så er slangeløs noget man har på boulevardracere, 45% profil og derunder og ikke på en Land Rover. Men når det nu skal være. Ulempen ved slangeløs er besværet med afmonteringen. Man kommer nemt til at beskadige dækkanten når man bruger dækjern out there og så er det så som så med tætheden ligesom snavs og rust kan komme i klemme. Men Men T.Hansen har lappegrejer til slangeløs og mon der ikke medfølger vejledning; jeg ved det ikke, jeg kører slangeholdige dæk. (pas på fristelsen med at lægge slange i et slangeløst, der kan komme luftlommer mellem slange og dæk der grubber frem og tilbage under kørslen og udvikler varme og smelter slangen, det er lissom at tisse i bukserne bare med omvendt virkning)
Index
17042: sv: lapning af dæk (12-08-2004 23:32:31) (svar på 16979)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.208)
Ved ikke hvor du kan købe et sådant sæt i danmark; men i sverige er det rimeligt populært og benyttes meget - både til firhjulstrækkere, traktorer og entreprenørmaskiner

Men som der skrives så er det altså en "limp home" reparation - ikke en varig udbedring af skaden. Jeg skal dog sige at jeg har aldrig oplevet at en sådan lapning bliver utæt igen!

Selv ville jeg ikke have betænkeligheder ved at anvende lappesættet som en umiddebar nødløsning ved langsom kørsel ad ubanet vej. Derimod ville jeg nok være mere forsigtig ved kørsel i høj hastighed på asfalt...

Ked af ikke at kunne være mere nøjagtig mht. anskaffelse af lappesættet... Købte mit sæt i en "lanthandel" i Jokkmokk i nordsverige, - det er nok lidt en omvej for dig når turen går til marokko!

Læs evt. de andre indlæg om lapning af dæk [http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?wurl=103&i=14926&f=&s=lapning&unr=vxaejimhsljewpji&uid=631983520] hvor Verner Andersen giver en bekrivelse på hvorledes man kan lave en korrekt lapning og stadig bevare dækkets korrekte afbalancering!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17049: sv: lapning af dæk (13-08-2004 07:32:39) (svar på 16979)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Tak for svarene. Jeg prøver lige at tjekke THansen ud.

Jens