tilbage

Land Rover Forum  

Index
17158: Olieskift (15-08-2004 16:56:29)
Jacob Bøegh #6698, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 212.10.151.199)
Hejsa Folkens.
så er det snart ved at være tiden hvor jeg sammen med min Landy har rundet det første halve år sammen. Det er jo derfor ved at være tid til en gang væske skift i de ædlere øvre og nedre dele. Jeg ville meget gerne forestå denne omskiftning selv så tænke om der var nogle gode råd til en førstegangs olie skifter før jeg hiver properne ud og lader olien flyde, noget jeg skal være opmærksom på , det er jo bedre at vide før end efter.


///Jacob (ejer af en dejlig gammel 90 )
Index
17162: sv: Olieskift (15-08-2004 19:24:55) (svar på 17158)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.43.162)
Benzin eller diesel? motorolien skal helst passe. Anskaf dig en manual hvoraf det fremgår hvad olie der skal skiftes, og hvornår og hvilken type olie. Jeg foretrækker at passe olieskift ind således motor og gearkasse er varm når der skal tappes olie af så er den tynd og løber hurtigt af og trækker evt. slam og snavspartikler med men pas på, olien kan være varm.
Index
17163: sv: Olieskift (15-08-2004 20:00:03) (svar på 17158)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Jacob!
Gør som Verner skriver samt husk at skifte oliefilteret ved samme lejlighed. En god ide er det samtidig at fylde det nye filter op med frisk olie hvorefter du skruer det på - derved sikrer du hurtigere smøring af dine ædlere dele ved opstarten end ved den gængse metode, hvor filteret først fyldes efter opstarten via pumpen.
Hvis den olie der var på var meget slidt/brugt og meget grumset er det også en god ide at lade motoren køre en uges tid med den nye olie og nok engang foretage aftapning samt fornyet oliefilterskift og derefter hælde samme olie på igen via tragt med si -- men som sagt kun hvis den var meget slidt.
Tjek iøvrigt jævnligt oliestanden.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg