tilbage

Land Rover Forum  

Index
17249: Biodiesel og rapsolie til TV2 indslag (17-08-2004 11:12:23)
Teddy Bruslund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.57.126)
Jeg er journalist på TV2 og researcher i øjeblikket på indslag om biodiesel og rapsolie til Nyhederne.
Danmark er sammen med Grækenland de eneste lande der lægger afgift på biodiesel. Det vil vi godt sætte et stort spørgsmålstegn ved, i tider hvor miljø er i højsædet, og hvor oliepriserne dagligt sætter nye prisrekorder.
Jeg leder derfor efter folk der har brugt biodiesel eller rapsolie som brændstof. jeg vil helst have folk står frem med navns nævnelse; men hvis man gerne vil være anonym, kan vi også finde ud af det.
I kan kontakte mig på mail: tebr@tv2.dk eller min mobil 40 30 99 76.
Med venig hilsen
Teddy Brulsund
Index
17252: sv: Biodiesel og rapsolie til TV2 indslag (17-08-2004 11:53:43) (svar på 17249)
Kenneth Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.252.24)
www.folkecenter.dk er dem der har størst viden og erfaring med rapsolie, deres egen biler har kørt et godt stykke over 100.000 km kun på rapsolie.
Men der må også være private der bruger det, men MÅSKE kunne man have et problem med afgiften på egenproduceret rapsolie, og så derfor ikke kan stå frem. (bare en tanke)
Søg i øvrigt i dette forum på rapsolie.
Dejligt at der er nogen der prøver at slå i dynerne.
Eget km forbrug 60.000 km pr. år kun på arbejde og bruger ikke rapsolie.
Venlig hilsen
Kenneth Poulsen 435
Index
17253: sv: Biodiesel og rapsolie til TV2 indslag (17-08-2004 12:50:37) (svar på 17249)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Bæmærk venligst at der både teknisk og miljømæssigt er stor forskel på rapsolie og biodiesel.

Biodiesel er rapsolie som er tilsat forskellige additiver, således at der kræves færre tekniske omstillinger i motoren for at kunne køre på det. Kørsel på biodiesel er dog afhæning af om motorens pakningsmateriale kan tåle disse additiver. I visse typer af ældre motoren vil det teknisk set kunne få kedelige konsekvenser at vove forsøget.

Ren rapsolie er som navnet siger rent rapsolie, normalt koldpresset. Det er interessant fordi fra en hektar rapsmark vil du gennemsnitlig kunne udvinde: ca 1 tons rapsolie, ca 2 tons rapskager og ca 3-6 tons strå.

Enhver dieselmotor kan i princippet konverteres til rapsoliedrift. Nogle motorer vil endda kunne uden konvertering.

Energimæssig er raps således meget interessant, samtidigt fordi rapskagerne (rapsfrø, når olien er presset ud) kan bruges som foder i landbruget; men samtidigt er et glimrende brændsel til stokerfyr.

Uofficielt foregår der en hel del konverteringer. Samtidigt vil man kunne se at salget af koldpressere til rapsolie er støt stigende. Men jeg tror ikke at der findes nogen som officielt ønsker at stå frem og fortælle om deres private "forsøg" med rapsolie. Det skulle da lige være hvis TV2 skulle love at holde dem økonomisk skadesløse for eventuelle efterfølgende "afgiftspåælggelser"....

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17270: sv: Biodiesel og rapsolie til TV2 indslag (17-08-2004 19:09:55) (svar på 17249)
Bente & Flemming Thomsen #6571, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.198.45.54)
Daka a.m.b.a. er den virksomhed der aftager og forarbejder de dyr der dør for landmændene og det fra slagterierne som ikke kan sælges.
Daka har et storstilet projekt med produktion af biodiesel med fedt som råvare.
De har faktisk lavet en hel fabrik til forsøg med at producere biodiesel af animalsk fedt.
Se deres hjemmeside www.daka.dk
Der hele står og falder med og regeringen vil gå med på legen og hjælpe initiativet igang og evt. få dansk føring på dette område (som vindmølleindustrien)
Hvis man i en periode vil give subsidier (læs afgiftsnedsættelse)kan det blive et nyt industrieventyr