tilbage

Land Rover Forum  

17430: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 14:25:44)
Martin Kremmer #6709, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.166.4)
Hejsa,

Jeg går og overvejer at forøge frihøjden på min Disco, og samtidig få en lidt mere behagelig støddæmpning af bilen. Jeg har kigget lidt på forskellige produkter og har lige et par spørgsmål:
- Hvor højt man må hæve bilen? er 2" for meget?
- Kan man nøjes med at skifte fjederne, eller bør man skife støddæmperne i samme omgang?
- Ligeledes med styrtøjsdæmperen, bør den skiftes også?
- Er Old Man Emu det mest fornuftige valg - eller er der nogen i det ganske danske land som har erfaringer med andre producenter?

Hvis nogle af Jer, har erfaringer med at udskifte delene selv, vil jeg meget gerne høre fra Jer.

På forhånd tak.
LR-hilsen
Martin

17434: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 15:06:48) (svar på 17430)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.47.226)
Hej Martin

Hej Martin

Findes der en grænse for hævning af en Land Rover??? Det synes jeg nok ikke. Men til besvarelse af dit spørgsmål - man kan godt hæve den med 2 tommer. Dette kan bl.a. gøres med heavy duty fjedre (har jeg selv gjort på min 110"). Man kan derefter godt efterlade de gamle støddæmpere - men så bliver bilen meget hård, altså MINDrE komfortabel (tro mig - men jeg elsker det). Svaret kan findes ved at montere gasstøddæmpere - disse vil give bilen en blødere undervogn og hermed en mere komfortabel kørsel. Endvidere vil det forbedre bilens terrænegenskaber. Personligt synes jeg bilen bliver lidt for blød med OME - men det er dejligt i terrænet. Kig evt. på Monroe's gasstøddæmpere - dem har jeg hørt meget godt om. Hvis du leder efter yderligere inspiration - kan du finde nogen Land Rover blade i kælderen i Magasin på Kgs. Nytorv. De er altid fyldt med forskellige ”fjedre-kits” til alle modellerne.

Ses i Kallerup

Hilsen Jesper

Ses i Kallerup

Hilsen Jesper
17435: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 15:16:42) (svar på 17434)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.192.110.10)
Bare lige en tilføjelse,
nu er OME ikke 'bare' OME, - dvs. der findes et hav af OME fjedre. Fra meget stive til meget bløde.
Så det afhænger egenlig af hvordan du bruger din bil og hvilke egenskaber du ønsker.

Jeg kører selv med OME 761 og OME 750 (hhv. for og bag) på min 300 tdi Ninety. Det fungerer godt til en Trophy bil der er ½ hårdt læsset ;-)

Ring fx. til Jan eller Per Bertelsen de er nok de bedste til råde dig vil jeg tro.
http://www.team-bertelsen.dk

Hej
Christian
17437: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 15:26:09) (svar på 17435)
Martin Kremmer #6709, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.166.4)
Hej Christian

Tak for svaret. Som du kan se af mit svar til Jesper, holder bilen sjovt nok hos Team Bertelsen, som jeg vil da lige tage en snak med dem når jeg forhåbentlig henter bilen i løbet af ugen.

Ses derude.
Martin
17436: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 15:24:06) (svar på 17434)
Martin Kremmer #6709, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.166.4)
Hej Jesper - og tak for dit svar.

Det ville også undre mig hvis der var en grænse for højden, da jeg har set forhandlere der reklamere med 3"... men jeg ville lige være sikker.
I kælderen i magasin??? Hva' sker der dér? Jeg anede ikke at der var en kælder, men jeg vil da tage et smut forbi.

Og ja, vi ses i Kallerup - hvis Disco´en ellers kommer på vejene igen. Pt. holder den hos Sjelle og er ved at få skiftet lejer i transfergearkassen. En underlig lyd fra gearkassen tvang mig i fredags til at lade Falck bringe bilen til Sjelle - på opfordring af et par godmodige "Range Rover Jyder" som så mig ligge og rode under bilen ;-)
Hermed min tak til dem... det var nok det helt rigtige valg.

Hilsen
Martin
17439: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 16:37:10) (svar på 17430)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.89)
Hej Martin

Såvidt jeg erindrer den officielle tekst, som biltilsynet retter sig efter, er etaten mere optaget af sænkning end af hævning.
Der er afstukket grænser for, hvor meget en bil må sænkes, hvorimod det er mere flydende, når det gælder hævning - blot den ikke forringer bilens køreegenskaber.
En forøgelse af Discoens frihøjde på 2-3 tommer vil næppe få biltilsynet til at gå i sort.

Med LR-hilsen
Morten
17444: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 18:49:55) (svar på 17439)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
hmm... Jeg har da sænket min uden at få problemer med synsmanden..

LowRider hilsner... Gurskov
17446: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 19:18:36) (svar på 17444)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.89)
He, he, pas nu på du ikke får skrabet skindet ...
Nå, men det var sænkning. Jeg sagde ikke, at det var forbudt, blot at man hos biltilsynet har mere klare grænser for hvor meget, der må sænkes - i modsætning til hævning.

God tur.
Smiling Morten
17447: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 19:30:09) (svar på 17444)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.73)
Har lige set LandLowRiderRover og det fik mig til at tænke på et tv-show, vi havde over i USA i 70erne: Titlen var: Hvilken perversion har jeg ? ....
Hvis du hæver bilen, flytter du også på tyngdepunktet, hvilket kan give anledning til ændrede køreegenskaber. Vi må vist heller kigge i de genereller detailforskrifter om, hvor stor en ændring der godkendes uden fornyet syn/godkendelseserklæring !
17449: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 19:43:53) (svar på 17444)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.78.186)
Hold da op. Den er satanedeme grim. Det skulle forbydes, at skamfere en Land Rover sådan. Den der skulle jeg ikke ses død i...
17451: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 20:27:08) (svar på 17449)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
- Poulsen... tsk tsk.. - send mig et billede og vi finder ud af det!

- Paul Seh, er det ikke også der "de der LowRidere's" kommer fra? (- sikke et held du kom til DK va.)

- beklager hvis jeg skal forklare at det var en "joke"... men det var det altså! Måske er det fordi det er mandag..

- Håber på godt ord igen, og beklager!
Gurskov
17457: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 23:36:13) (svar på 17451)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.77.243)
HA-HA God damn!
Der røg jeg vist i med begge fødder.
Troede lige vi havde et perverst medlem i klubben.
(skide god humor)
17461: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 00:42:08) (svar på 17457)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
puh.. det er jeg glad for at du siger, jeg var også lige et øjeblik lidt urolig.... ;-)

Jeg lover ikke at gåre det igen... (tror jeg...måske)

Gurskov
17454: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 21:46:17) (svar på 17449)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.235)
Med respekt.

En Land Rover er en Land Rover; uanset hvor skamferet den er...

Med Roverhilsen

Poul Helmer
17459: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 00:29:38) (svar på 17454)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.73)
Poul Helmer,
uden at ville spinne en lang tråd, men er dine ord i forbindelse med LowRider forenelig med dine ord om en vedtægtsændring mht. Land-Rover produkters oprindelsessted... ?
En Low Rider i hr.Gurskovs manipulation må være en absolut No Rider !
17462: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 00:50:45) (svar på 17459)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
Yup! (=kort tråd)
G
17466: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 07:18:21) (svar på 17459)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.206)
Hej Paul.

Hovedparten af denne spøg er formentlig stadig et Land Rover-produkt.

Hvorfra kender du i øvrigt mit forslag om vedtægtsændring? Det er kun fremsendt til formanden, og ikke offentliggjort?

Med venlig hilsen
17467: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 07:41:22) (svar på 17466)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.73)
Kære Poul Helmer !
Nu kan min hukommelse selvfølgelig have spillet mnig et puds, men jeg mener helt bestemt, at du selv omtalte, at du ville fastholde omtalte forslag i den meget lange tråd, som nu er fjernet. Derfor har jeg ikke lige nu mulighed for, helt præcis at henvise til et af dine indlæg. Jeg mener også at kunne huske, at Hartley har været indblandet her på Forum i denne sag. Men tråden findes og som jeg har forstået endda på tryk - 2501 sider.
Men siden du nu her anerkender, at LandLowRiderrover bare er en spøg, som teknisk set vill kune realiseres, men baserer på hovedparten af en Land Rover, hvorfor så det tidligere omtalte forslag ? Her savner jeg det logiske sammenhæng og i betragtning af, hvor megen tid der bruges på diskussioner til Landsrådet, kunne det være gavnligt, hvis du trak dit forslag.
Vi er da nu begge helt enige i, at den grønne oval er en grønstempling af et Land Rover produkt og derfor omfattet af vore nuværende vedtægter...
Nyd dagen !

Dyt-båt

Pau-Se
17471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 10:02:46) (svar på 17467)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Poul Helmer skriver d. 21/7/04 om sit forslag i dette indlæg:

http://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=103&i=16469#16469

"Da sagen er af principiel karakter, bør Landsråd 2005 tage stilling til, om man også vil byde disse nye Land Rovere velkommen i DL-RK, hvorfor et konkret forslag om ændring af vedtægternes §2's definition af en Land Rover, er fremsendt til formanden for DL-RK."

Og senere d. 23/7/04 det som Paul husker:

"Som også nævnt i mail til dig, vil jeg gerne fastholde mit forslag til behandling på Landsråd 2005."

http://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=103&i=16513#16513
17477: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 13:22:00) (svar på 17466)
Poul Helmer Larsen/5695 ØSJ (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.145.2)
Hej Paul.

Jeg læser dit indlæg, som om du kender til det konkrete indhold i mit forslag til vedtægtsændringer.

- det har ikke været offentliggjort på disse sider.

Det der har været offentliggjort er, at der er fremsendt et forslag, men ikke hvad det indeholder (som Jesper Ellegaard rigtignok citerer).

Der er for mig ikke noget problem i, at det bliver det, men da det ikke er til beslutning i dette forum, tjener det ikke noget formål.

Med venlig hilsen

17464: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 01:14:40) (svar på 17444)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.126)
Pyhh ha!
Et kort øjeblik var jeg lige ved at blive meget forarget, og fundamentalistisk indstillet. Ord som pervasioner og blasfemi var alt for milde.
Jeg må indrømme, at jeg blev lidt mistænksom på grund af skivebremserne.
En rigtig go´spøg.
PS. hvor blev cyklen af??

hilsen Hartley...
17465: sv: sv: sv: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 01:21:36) (svar på 17464)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
- man kan vel ikke ha sådan en "ting" bag den "skønhed"...
Håber I andre har haft jer lidt morsomt over det! , - jeg har!, og det er jo sundt med et lille grin 1 gang om dagen, så bare vent til i morgen! (nej nej, jeg skal nok lade være!)

Gurskov
17440: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (23-08-2004 17:32:22) (svar på 17430)
Bent B”hlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Om der er en lovmæssig grænse ved jeg ikke, men overvej hvad formålet er.
Du får bedre frigang,
Du får større akselvandring,
Du får højere tyngdepunkt, dårligere stbilitet ved krængning,
Du skal måske hæve carporten,
Visse færger kommer du op og skal betale højdetillæg.

mvh Bent

17475: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (24-08-2004 12:17:07) (svar på 17430)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.41.72)
Det kan godt være at jeg ikke har forstået tingene helt rigtigt. Men jeg mener af ændring maks. må være 2". Det skal gøres med et sæt som er godkent til bilen til den pågældene biltype (husk dokumentaion fra forhandler).

En ulovlig hævning vil i værste fald betyde, at forsikringen ikke dækker, ved uheld. Så rammer man en person ( personskade, invaliditet ) sætter man hele sin formue på spil.

Rover hilsen Keld SSJ-1582
17572: sv: Forøgelse af frihøjde - Hvor går grænsen? (28-08-2004 02:58:16) (svar på 17430)
Brian A.S.Mousing & Tine Moldt #3921, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.164.45.151)
Der er et lovkrav om hvor højt forlygterne må hæves over jorden, vist nok noget med 125 cm til midt i lygten, det giver i første omgang en max hæve højde, der kan selvfølgelig laves ændringer med lygternes placering så den kan hæves yderligere.
MVH
Brian