tilbage

Land Rover Forum  

Index
17484: Import fra Tyskland (24-08-2004 15:59:44)
Georg Ph. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.61.133.117)
Hej!

Jeg pusler mere og mere med tanken om at hente en Disco. i Tyskland for at lave den om til van på gule plader.

Har været inde på hjemmesiden fra T&S for at blive klogere. Har ringet for at blive endnu klogere, men har kun fået svar "fra de varme lande".

Fra 07/98 er der tillagt "misundelsesafgift" på dieselbiler til privatbrug, altså skal bilen være reg. 1. gang før denne dato.

Men hvordan beregner man afgiftssatsen på en bil fra før 07/98? For at komme på stykafgift/30% skal køretøjets vægt overstige 2000kg, men er det tom bil eller totalvægten, der afgør det? Discoens vægt tom angives til 1955 kg - skal der lægges blyplader i?

Jeg hører meget gerne om jeres erfaringer.

Mvh
Georg
Index
17489: sv: Import fra Tyskland (24-08-2004 20:18:22) (svar på 17484)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
de 2k er totalvægten... så du behøver ikke "fylde den op med moget"

ang. 1gangs reg. skal det så ikke være 1gang i DK ?

Gurskov

Index
17493: sv: sv: Import fra Tyskland (24-08-2004 20:29:15) (svar på 17489)
Georg Ph. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.61.133.117)
Nej, det er 1. gangsregistrering for bilen, lige meget hvor.

Mvh
Georg
Index
17495: sv: Import fra Tyskland (24-08-2004 21:21:06) (svar på 17484)
Claus Vogter, (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.106.189)
Til orintering...
datoen er 2 juni 1998, altså skal den for at få lav afgift være reg. senest 1 juni 1998.
VH Claus Vogter, Helsingør
Index
17499: sv: sv: Import fra Tyskland (24-08-2004 21:32:02) (svar på 17495)
Henrik Lindhus Engqvist #6108, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.238.245)
Hej igen

Claus har den rigtige dato, det er efter den 02-06-1998 man skal betale tillægsafgift for privat anvendelse.

Mvh.

Henrik
Index
17497: sv: Import fra Tyskland (24-08-2004 21:29:28) (svar på 17484)
Henrik Lindhus Engqvist #6108, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.238.245)
Hej Georg

Det der menes med misundelseafgift er en "ekstra" vægtafgift der kommer oveni den normale vægtafgift. Den udgør kr. 5.040 dvs. den normale vægtafgift plus kr. 5.040. skal man betal årligt hvis man udelukket bruger den privat. Dette gælder for varevogne med totalvægt over 2000 kg. med 1 reg. dato efter 7 mdr. 1998. Varebiler reg. før denne dato betaler man kun vægtafgift.

T&S er ikke nogle man lige kan ringe til desværre. Jeg anbefaler at ta kontakt til en forhandler i tysklang og bed ham faxe en kopi af den tyske registerings attest som hedder nogle lign. fartzug brief/schein. Ring eller mail, til en forhandler der har en stående der svarer nogen lunde til hvad du ønsker og bed om den attest pr. fax. Det er lige meget om det ikke lige er den rigtige farve men den skal svare til årg. km. og udstyr. som du ønsker. Dette sender du sammen men en ansøgning som du kan downloade fra Told&skat hjemmeside og så for du efter 7-14 dage en forhåndsvurdering af hvad du skal betale i afgift. Men med import kan du aldrig have helt overblik over hvad den helt præcist kommer til at koste men ca. husk at det koster fra 8-10.000 + moms at ombygge til van. Når du for kredset der ind til hvilken årg. og km. der passer til din "pengepung" går du rigtig på jagt efter den som har den rigtige farve og indtræk, hvis du ønsker noget specielt. Afgiften kan også svinge efter stand på bilen, men min erfaring er at det er måske 5.000 kr. der kan svinge fra dårlig til kanon god, da vi arbejder med 30% afgift rykker afgiftet ikke så meget. Det var værre hvis vi snakkede om 180% afgift. Så find en i god stand.
Afgiften bliver vurderet ud fra hvad en tilsvarende bil bliver solgt for på det danske marked. Der er en tommel finger regler hvis det drejer som personbiler det er at finde en bil der svarer til det du ønsker på det danske marked og så tager man 63% af den værdi og så har du ca. afgiften. Men det er der ikke på varebiler med 30%, ikke en jeg kender til ihvertfald.

Stykafgift er noget helt andet, det er en fast afgift på biler der har en totalvægt over 3000 kg. på kr. 56.800. Dette gælder kun for den nye Range Rover hvis vi skal holde os til Land Rover familien. Dvs på en bil med et totalvægt over 3000 kg kan man fylde nok så meget udstyr og den kan svinge meget med årg. og km. uden at kommer til at betale mere en 56.800 kr i afgift.

Gode sider til at finde udenlanske biler på er WWW.Mobile.de og www.autoscout24.de

andre gode sider vedr. import. www.told&skat.dk og www.skat.dk den sidtste skal du bruge søge feltet og du kan finde alt vedr. afgifter og vægtafgifter o.lign.

Håber du kan bruge noget af dette.

God fornøjelse

Mvh.

Henrik Engqvist 6108 FYN
Index
17500: sv: sv: Import fra Tyskland (25-08-2004 00:09:32) (svar på 17497)
May Skov (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.231.254)
Fandt denne vurdering hos T&S på en ex. militær (min egen)

Varebil (30%)
Mærke LAND ROVER
Model 109
Typebetegnelse LBCAG2AA
Registreret 1. gang 28/12-1982
Endeligt vurderet pr 14/03-2003
Afgiftspligtig værdi 17000
Registreringsafgift 4050
Handelspris inkl. afgift 21050

Så mon kr. 5.000, rækker i afgift ved indførsel af en Discovery, så skal den godt nok være elendig.
Index
17511: sv: sv: sv: Import fra Tyskland (25-08-2004 09:40:42) (svar på 17500)
Henrik Lindhus Engqvist #6108, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.41.3.2)
Hej May


Det jeg mener med kr. 5000 er at fx. hvis afgiften bliver vurderet til kr. 35000 så svinger afgiften højst 5000 kr. ved en dårlig stand forhold til et pragt eksemplar. Nå det drejer som personbiler, er tidligere nogle der brugte trikset ved at få den bil man skulle have vurdret til at ligne noget katten havde slæbt med ind. Og så fik man en kæmpe nedslag i afgiften, og så fixede man den op bagefter og sparede noget på den måde. Men når vi snakker 30% afgift er udsvingene ikke så store. Så det er ikke det værd, så gå efter pragteksemplaret, er mit råd.

Mvh.

Henrik 6108 FYN
Index
17501: sv: Import fra Tyskland (25-08-2004 00:45:49) (svar på 17484)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 195.82.208.135)
Jeg har lige hentet en defender 110 i tyskland. Bygget den om fra bus til varevogn været til 1.gangs registerings syn, vist den frem hos told og skat (det ved de ikke meget om) og fået gule plader på. Jeg har betalt meget tæt på 30 % af den tyske indkøbspris. Hvis du vil læse om hvorden jeg har gjort kan du besøge www.ukrudtshajen.dk og klikke på defenderen nederst på siden. Held og lykke med dit projekt - det var ikke så svært.
Index
17510: sv: sv: Import fra Tyskland (25-08-2004 09:10:41) (svar på 17501)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.131.151.233)
Hej Hans-Henrik,
Kan du oplyse lidt om årgang og km på din nye bil samt pris i Tyskland samt afgiftsbeløbet? Blot for at få en idé om økonomien i sådan et projekt.
vh/Jørgen