tilbage

Land Rover Forum  

Index
17537: Rep af ramme ? (26-08-2004 13:18:06)
Henrik Ellesøe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.88.77.66)
Hej

Jeg er blevet den lykkelige ejer af Helles og Mario's 110'er. Spørgsmålet til dette forum er som følger: De 10 cm afstand der tales om når man svejser i rammen gælder for f.eks fjederkonsol ( bagerst ). Hva med holderen/beslaget (eller hva det nu hedder) til støddæmperen. Det der er monteret med 3 gennemgående bolt lidt længere fremme på rammen. ( det bær da ik ret meget vel ;) )

Det er da forøvrigt rigtig god læsning at bladre rund her i Land Rover Forum.

Henrik
Index
17538: sv: Rep af ramme ? (26-08-2004 16:09:43) (svar på 17537)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Henrik!
Tillyke med vidunderet.
Nu skriver du jo ikke noget om hvad du skal ha´ lavet i den region - men hvis fjederkonsollen er så rådden at den skal skiftes så skærer du den bort og sliber det resterende ned til rammen - og svejser den nye konsol på.
Du sriver noget om 10cm - du mener vel 10mm vil jeg gå ud fra - og ja, enten skal du ovelappe kanter med 10mm eller så skal du svejse 10mm indenfor - altså: du må ikke svejse på selve kanten - en grundregel på den type ramme du har.
Jeg har skiftet konsoller på en 110er og det er som sådan ikke noget bøvlet ved det - kun skal du sikre at de nye svejses på samme plads som de gamle (individuel justering/tilpasning af de nye kan blive nødvendig).
Med hensyn til støddæmperens befæstigelse skal du ikke gøre dig bekymringer om styrken - det holder det det skal og det er jo i sidste ende konsollen der skal tage af for de store momenter - hvorfor det også er vigtigt at de er i orden. Hvis du kan undgå at skulle pille ved de nævnte bolte - synes jeg du skal lade dem være - men det må blive en skønssag som jeg ikkekan vurdere herfra uden at få noget mere konkret at vide derom samt nogle tydelige billeder af det hele.
Hejsa Stefan - Skanderborg
Index
17539: sv: sv: Rep af ramme ? (26-08-2004 16:50:04) (svar på 17538)
Henrik Ellesøe Nielsen #6326, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.161.30.2)
Hej Stefan
Jeg skal prøve at formulere mig lidt tydeliger.
( Nybegynder du ved)
Fjederkonsollet er skåret af. Det åbenbarede et par huller i selve rammen. Et der hvor fjederkonsollet har været svejset på ( altså den side af rammen der vender udad) og et lige ved siden af støddæmperophænget (osse på den side der vender udad). Så har jeg jo læst her på forum at små lapper er skidt og hele stykker er godt. Hvis jeg skal være rigtig grundig så skal jeg skifte "den yderste halvdel" af rammen - gående fra " bag fjederkonsollet til foran støddæmper ophænget". De 10 cm er hvad jeg har læst der skal være mellem svejsning og bærende dele. Spørgsmålet er så: SKAL jeg 10 cm. foran støddæmperophænget for at være på den sikre side ? eller kan jeg stoppe 5 cm før ophænget.

Øh ja det er vist det - håber jeg - det ku være der sku et billede til eller hva ?

Henrik
Index
17541: sv: sv: sv: Rep af ramme ? (26-08-2004 18:02:07) (svar på 17539)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej igen!
Ja -det var bedre - så er jeg med, med hensyn til de 10cm du skrev om. Ja - hvis forskriften byder 10cm bør du holde dig til det.

Jeg synes at du skal alliere dig med en kyndig i din region som kan hjælpe dig med at få tjekket tilstanden på din ramme - selvsyn er som regel den bedste løsning på et problem.
Hvis du tilhører region øjy - vil jeg da gerne tage en kigger på rammen - (mit nummer står i medlemskartoteket ellers kan du bare maile).

Små reparationsstykker skal helst undgås hvis de kan - dog beror det på et skøn om lapningen er på et kritisk sted (stresspunkt)eller ej.
Synshallen iagtager mængden af eventuelle lapninger på en given ramme og ligeledes hvordan reparationen er udført - derudfra bedømmes rammens videre skæbne.
Jeg kan tænke mig til hvor dine huller er ud fra de fortilfælde jeg kender - (og det er essentielt at de ordnes forsvarligt)- de opstår gerne et sted på midten idet rammen er sammensat af to U-stålsprofiler som ikke slutter tæt til hinanden i midten (gab)og der derudover er et andet lag stålplade udenpå som i sidste ende udgør helheden af rammen (hvis du kan følge mig). Men denne konstruktionsmetode må have et formål (???) - men derfor er det ofte lige der at der kommer gennemtæringer - sådan er det bare.
Skift alt det rådne med de foreskrevne 10cm med så store pladestykker som muligt - så er der ikke noget at komme efter sidenhen. Hyg dig med arbejdet og ro på - hastværk er lastværk.
Hejsa igen Stefan
Index
17542: sv: sv: sv: sv: Rep af ramme ? (26-08-2004 18:05:13) (svar på 17541)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
.. nå ja, jeg så lige at du tilhører reg. njy -- men hvis du kommer i nærheden af Skanderborg kan du jo droppe forbi (ring/mail først).
Hejsa Stefan
Index
17553: sv: sv: sv: sv: sv: Rep af ramme ? (27-08-2004 06:44:39) (svar på 17542)
Henrik Ellesøe Nielsen #6326, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.161.30.2)
Morgen

og tak for rådet. Det ender nok med at jeg skifter hele den udvendige side af buen over bagakslen. Så jeg vil stille og roligt gi mig til at bøje jern.

Hilsen Henrik
Index
17603: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rep af ramme ? (29-08-2004 21:55:39) (svar på 17553)
Hans Christian Olsen #5193, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.196.23)
Hej Henrik!!

Håber jeg kan nå, at fange dig inden du begynder med vinkelsliberen!!

Pas på når du skærer på før omtalte sted, da der sidder forstærkninger i rammen. Det vil sige 4 stykker vinkeljern et i hvert hjørne. Du skal nøjes med, at "ridse" igennem den yderste plade (ca 2mm), og så fjerne den med en grov tang. der er ligeledes x-antal punktsvejsninger, imellem yderste plade, og forstærkningerne Jeg taler af bitter erfaring. Da jeg lavede dette på min bil, høvlede jeg igennem det hele. og måtte derefter genskabe disse vinkeljern. Det tog lidt tid. Go' fornøjelse.

LR Hilsen HC5193