tilbage

Land Rover Forum  

Index
17540: min søster mand har købt en free lander... (26-08-2004 17:07:14)
Ruben Blædel #6682, reg. 1 (medlem) (ip-adr: 80.166.41.106)
Det lyder måske som en film a lá min søster børn men jeg har lovet at spørge om følgende:

Freelanderen er udstyret med en 2.ltr turbo diesel med 97 bhp. den er kørt ud af fabrikken sept 1999 men er første gang indregistreret i tyskland i maj 2000.

Hun flytter fra England og skal bo i det syd vestlige frankrig og jeg tror at deres plan var at finde en god bil der kunne komme frem i det temmelig uvejsomme terræn. Den skal alså ikke bruges til Trial, Trophy eller andet hardcore.

De fik da de købte den at vide at det var en motor BMV havde fremstillet og de har derfor læst de hvilke problemer der er med den model men de har nu fundet ud af at motoren er fra Land Rover!

Nu rejser sig andre spørgsmål og jeg ville gerne give hende et råd med på vejen fra denne udemærkede største bilmærke klub i hele verden/norden, som jeg aldrig før trods mit medlemskab har rådført mig med - da jeg endnu mangler at debutere i en englesk firhjulstrækker!

Er det rigtigt at der er problemer med at lydpotten brænder af og i givet fald hvad kan man gøre ved det?

Er det rigtigt at koblingen bliver overophedet, fedter og kræve dyre justeringer og hvad er den bedste måde at håndtere dette på?

Er det rigtigt at der forekommer uens dækslid så man for at bevare en hjævn kørsel hele tiden skal bytte rundt på hjulene?

Ingen af disse ting er sket for hende endnu og bilen har helt nye dæk så hun kan ikke se tegn på uens slid MEN inden hun rejser fra England var det måske en idé at få lavet/løst problemerne inden de opstod - fremfor at en fransk bjergbonde der er vandt til at skrue på 2CVer skal prøver kræfter med den.

jeg ville gerne have afsluttet med en smiley men det må jeg vist ikke!

venlig hilsen

Ruben #6682, nvs

Index
17543: sv: min søster mand har købt en free lander... (26-08-2004 20:04:10) (svar på 17540)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.57)
Dine spørgsmål har været genstand for en utrolig lang tråd her på Forum, så lang, at webmaster har måttet fjerne den, og så lang, at jeg ikke kan huske de svar, der kom på de omtalte problemer....
Motoren har nok været på tegnebrædtet hos BMW, hvilket ikke just borger for dieselkvalitet, men bliver bygget hos Land-Rover, hvilket hun ikke skal være kede af. Selve bilen fejler heller ikke noget udover nogle børnesygdomme, bl.a. koblingen. Men det er ikke alle Freelanders, som får fejl ligesom ikke alle børn får alle børnesygdomme.
Det bedste, din søster kan gøre, er, at køre bilen til en britiske LR-specialist og få den checket igennem. Hun finder masser af annoncer i LRO.
Desuden er der LR-forhandlere/værksteder i Frankrig, som skal opfylde LR's krav.
Nu kender jeg ikke din søsters deffinition af 'temmelig uvejsom terræn', men skulle jeg følge min udlægning af begrebet, havde jeg nok valgt en Defender eller Discovery. Drejer det sig blot om de små bjergveje i departementet, er hun dog godt kørende i en Freelander !
Index
17547: sv: sv: min søster mand har købt en free lander... (26-08-2004 21:14:11) (svar på 17543)
Ruben Blædel #6682, reg. 1 (medlem) (ip-adr: 80.166.41.106)
Tak Paul for svaret
Temmelig uvejsomt terræn er nok mest bjerggrusvej etc. så jeg tror også hun er godt kørende i freelanderen.
Hun er nok lidt urolig for at henvende sig med en "ukonkret" mistanke for derefter at blive påprakket ny kobling, udstødning hjulophæng etc. som måske ikke er nødvendigt.
På den ande side ville det være fint hvis der er nogen der f.eks havde erfaring med at bilen giver en bestemt type mislyd eller lignende hvis den er gal med koplingen. Er det med dækslidet og udstødningen en skrøne eller var det også omfattet af den debat der har været her på landrover forum?
mange venlige hilsener
Ruben

Index
17548: sv: sv: sv: min søster mand har købt en free lander... (26-08-2004 21:46:49) (svar på 17547)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.57)
Ja, Ruben,
jeg har lige hurtigt kigget alle indlæg vedr. dæk igennem, men kunne ikke finde et om dækslid på Freelander. Men check lige selv. En brændt udstødning kan både høres og ses. Hvis bilen har været til regelmæssig service, burde der findes en servicebog eller record på, hvad der er lavet bl.a. på garanti !
Bon voyage !
Index
17549: sv: min søster mand har købt en free lander... (27-08-2004 00:01:44) (svar på 17540)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.102)
Hej Ruben!
Så vidt jeg ved så var der på de alleførste Freelandere, lidt problemer med viscose koblingen. Det er den dims, der sørger for at, der er træk på begge aksler. Den var lidt for stram, og det gav problemert dels med viscose koblingen, og dels med de dækproblemer du beskriver. Jeg mener også at kunne huske, at denne fejl blev udberdret efterhånden som bilerne kom ind til eftersyn, således at det skulle være en saga blot i dag.
Venlig hilsen Hartley
Index
17550: sv: min søster mand har købt en free lander... (27-08-2004 00:29:54) (svar på 17540)
Claus Christiansen #4995, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.1.165)
Hej Ruben,
Har selv en Freelander fra 99 med 2.0 D motor i. Det er generelt en rigtig god bil, hvor de værste børnesygdomme er udryddet (mener den blev introduceret i 98).
Jeg har selv fået skiftet kobling under garantien da den havde kørt ca. 25000 km og har læst om mange, som har fået skiftet kobling på modellen. Jeg har ikke siden haft problemer med koblingen (110.000 km). Udstødningen er skiftet i 2 omgange. Først bagerste lydpotte v. ca. 70000 km og midterrøret ved ca. 85000 km - ikke noget odiøst i det. Den har haft tendens til lidt ujævnt dækslid, men det har ikke været noget stort problem. Jeg har dog byttet dækkene rundt, idet sliddet har bevirket noget forhøjet dækstøjsniveau (som ombytningen har afhjulpet). Første sæt originale Michelindæk blev skiftet ved ca. 72.000 km. De nye Michelindæk jeg kører med har ikke samme støjmæssige problem som de gamle, men jeg dog byttet dem ved ca. 20000 km.

Hvis udstødningen er tæt på udskiftning, ville jeg nok overveje at skifte den inden afrejse fra England og evt. til et rustfrit system.

Servicemæssigt er det nok omtrent den dyreste land rover model man kan købe - i alle tilfælde med de servicepriser land rover forhandlerne holder i DK (får af samme årsag selv serviceret hos land rover forhandler i Flensburg). Især 80000 km eftersynet, da der skal skiftes tandrem. Fik opgivet ca. kr. 10.000 hos 2 forskellige land rover forhandlere i DK - og kr. 6.000 hos land rover i Flensburg!!

Generelt har jeg været tilfreds og ikke haft de store problemer, dog gik motoren til bagrudehejset på et tidspunkt, med det resultat at jeg ikke kunne lukke bagdøren uden at bagruden sad i spænd med mulighed for at den knækkede (normalt når man åbner falder bagruden ca. 1 cm ned og når man så lukker igen kører den på plads bag listen). Jeg havde fået pillet al bagbeklædningen af, men kunne ikke selv lokaliserer fejlen og måtte have den til dansk aut Land Rover værksted, for hvem det kun tog 5 timer at få åbnet bagdøren (forbaskede elektronik!!) og yderligere et par timer at lokalisere fejlen, som skyldes kortslutning i motoren til bagrudehejset - pris kr. 6.000!!! og man kunne ikke se nogen fejl på det "fantastiske" diagnostigseringsværktøj!!

Igen bortset fra sidste lille "sure opstød" har jeg været fuldt ud tilfreds (er dog på udkig efter nyere Disco i Tyskland i stedet)

Venlig Land Rover hilsen
Claus
Index
17551: sv: sv: min søster mand har købt en free lander... (27-08-2004 00:52:49) (svar på 17550)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.57)
Det var da rart, at få en positiv ejerrapport om den Freelander ! Bagruderep.regning havde jeg i al fald bedt om at få nedslag i, idet den klart ligger i overkanten af, hvad der må bruges på den slags rep.
Index
17557: sv: sv: min søster mand har købt en free lander... (27-08-2004 11:31:01) (svar på 17550)
Ruben Blædel #6682, reg. 1 (medlem) (ip-adr: 80.166.41.106)
Kære Claus, Paul og Hartley

Tak for svar - det var til stor hjælp!

Mange gode hilsener
Ruben #6682 ruben@rhodos.dk