tilbage

Land Rover Forum  

Index
17575: Mudderdæk (28-08-2004 14:49:40)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.139.218)
Jeg har to spørgsmål.
- udover BF Goodrich MT er der så nogen der kender til 255/85*16 eller 265/85*16 i andre fabrikater
- er der nogen der har prøvet såvel BFG som nogen af de andre der kan øse af deres erfaringer, jeg ved at dæk er en halv religion men lad mig bare hører meninger alligevel
vh/Jørgen
Index
17577: sv: Mudderdæk (28-08-2004 19:01:23) (svar på 17575)
Brian Carmohn Sp„th #6470, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.79.83.247)
Hej - jeg har kørt på BF Goodrich MT i ca. et års tid og ca. 25.000 km.
De lever fuldt ud op til det som BF skriver og lover.... og er ligeledes afprøvet som et glimrende vinterdæk sidste vinter.
Der er ikke meget støj fra det grove mønster - men det kan høres hvis du lytter efter på motorvejskørsel.
Mvh
Brian
Index
17578: sv: Mudderdæk (28-08-2004 19:58:40) (svar på 17575)
Steen Pranskau-Westermann #6633, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.166.179.57)
Jeg har kørt BFG MT 265-16 monteret på et sæt white spoke fælge i næsten et år. Jeg køre mest i sandet jord og rent sand hvilket går rigtigt fint, jeg har lige været på landsstævn hvor jeg fik lejlighed til at prøve mudder, det gik over al forventning, de griber bare i alt. Nu skulle man tro at de laver en fæl støj, dette er ikke tilfældet jeg var meget forbløffet over det forholdsvist lave støjniveau på landevejen. Alt i alt et rigtigt godt dæk.
Index
17581: sv: Mudderdæk (28-08-2004 21:13:20) (svar på 17575)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.112)
Hej Jørgen

Min 90" Defender PickUp har to sæt dæk at trille på.
On-road: BFG AT 235/85 R16
Off-road: BFG MT 235/85 R16
Steen og Brian har for så vidt ret med hensyn til MT'erne, som er et 80/20 off-road/on-road dæk.
De støjer iikke meget i forhold til deres grove mønster, men de ligger helt klart på et højere støjniveau sammenlignet med AT'erne, som er et 50/50 dæk.
Men foruden forskellen i støjniveau, er der en anden væsentlig forskel på de to dæk.
Afhængigt af kørselsmønstret kører min 90" på MT'erne mellem 50 og 100 km mindre på en tankfuld end AT'erne.
Så mine overvejelser går i retning af et tredje sæt dæk til primært on-road kørsel, som jeg forventer vil give 50-100 km mere på en tankfuld.
Valget står for mit vedkommende mellem BF Goodrichs Radial Long Trail (80/20 on/off) eller Goodyears Wrangler HP (90/10 on/off) Sidstnævnte er et meget letløbende og støjsvagt dæk med gode egenskaber på våd og glat vej og samtidig i stand til at yde et vist fodfæste off-road.

God weekend
Morten

Index
17585: sv: sv: Mudderdæk (29-08-2004 00:58:02) (svar på 17581)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.229)
Hej Morten.

For mig lyder det besynderligt, at du kører færre km/l brændstof på mudderdæk i.f.t. landevejsdæk.

Min 90" Td5 kører 11,4 km/l, såvel med de originale General Grabber som med BFG MT (samme dækbredde).

Kan det være fordi dine mudderdæk er bredere end dine landevejsdæk?

Venlig hilsen
Index
17586: sv: sv: sv: Mudderdæk (29-08-2004 01:29:59) (svar på 17585)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.112)
Hej Poul

Har jeg udtrykt mig knudret? Hm, i så fald pardon!
Altså:
Når jeg kører på BFG AT'ere, trisser 90"eren 450-500 km på en tankfuld.
Når jeg kører på de grovere BGF MT'ere, triller den ikke længere end 350-400 km på en tankfuld.
Når Landyen kommer til at køre på BFG Radial Long Trail eller Goodyear Wrangler HP, regner jeg med at trække 500-550 km ud af en tankfuld.
Både mine BFG AT og BFG MT er 235/85 R16, så forskellen skyldes ikke divergerende bredder, men alene forskellen i mønster/rullemodstand og til en vis grad divergenser i kørselsmønstret.
Med dedikerede landevejsdæk vil rullemodstanden givetvis blive mindre end med AT og MT, og det var såmænd blot dét, jeg forsøgte at slå fast, altså jo finere mønster /mindre rullemodstand, des bedre brændstoføkonomi.
Comprendo?

Med hilsen fra
Morten
Index
17587: sv: sv: sv: Mudderdæk (29-08-2004 06:49:52) (svar på 17585)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.32.26)
Hej Poul!

Det er meget almindeligt at grove (terræn) dæk giver færre kilometer på en tankfuld, idet sådanne dæk har en større rullemodstand.

Hilsen
Jonas
Index
17588: sv: sv: sv: sv: Mudderdæk (29-08-2004 08:54:27) (svar på 17587)
Jens Hjermitslev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.1.41)
Har monteret BFG Mud Terrain hele året, hvad brændstof økonomi angår har jeg ikke oplevet nogen ændring ved skift fra de nedslidte all terrain.
Nu er dæk og fælge ikke gratis, så jeg mener de måske lidt ringere KM/l kan opveje udgiften og bøvlet med at skifte hjul.
Mine erfarringer med BFG Mud Terrain er at de ikke bremser særlig godt, isæt ikke på vådt/ glat underlag.

JeHj
Index
17590: sv: Mudderdæk (29-08-2004 11:37:49) (svar på 17575)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Hej Jørgen,
Desværre kender jeg ikke til andre dæk end BFG MT i størrelsen 255/85-16. De gl. svenske militærdæk Goodyear Studded Suregrip er 280/85x16 og det er også en meget fin størrelse (omend ret stor). Jeg tror at Silverstone og Trellborg også fremstiller 280/85x16 dæk til terrænkørsel.
Jeg kører selv på 285/75x16 Goodyear MT/R. De er noget bredere end 255/85x16 og en anelse mindre i diameteren. BFG fremstiller både MT og AT i 285/75x16.
Jeg er ret glad for mine Goodyear MT/R. Jeg kører en 90" V8 så jeg vil ikke komme ind på brændstoføkonomien. Jeg tror ikke at min bil bliver økonomisk at køre i uanset hvilke dæk jeg monterer.
Mvh
Jakob
Index
17591: sv: Mudderdæk (29-08-2004 12:54:52) (svar på 17575)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.160.41)
Jeg skal til at finde nogle 100% mudderdæk som kun skal på udenfor asfalteret vej. Er der nogle der kan anbefales til en rimelig pris i str 235/85-16? Jakob
Index
17592: sv: sv: Mudderdæk (29-08-2004 14:14:07) (svar på 17591)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.112)
Hi Jacob

Der er nok at vælge iblandt:

BF Goodrich MT
Bridgestone Dueler M/T
Cooper Discoverer STT
Dunlop Grand trek MT2
Fulda Tramp Trac 4X4
General Grabber MT
Goodyear Wrangler MTR
Michelin 4X4 O/R
Mickey Thompson Baja Claw
Pirelli Scorpion Dakar
Yokohama Geolander MT

- og der er flere endnu!

Der er tale om 80/20 og 90/10 off-road/on-road dæk - om de allesammen findes i størrelsen 235/85 R16 ved jeg ikke.
100 pct. terrændæk er mere sofistikerede - og for det meste hundedyre. Når de skriver rimelige priser, går jeg ud fra at du mener noget i retning af max. 4.000-6.000 kr., og så er det listen ovenfor, du skal tjekke priser på.

God søndag
Morten

Index
17593: sv: sv: Mudderdæk (29-08-2004 14:22:50) (svar på 17591)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.230)
nordkysten har nogle bronco dæk som nok ikke er til vejkørsel
Lars/Biltris
Index
17598: sv: sv: sv: Mudderdæk (29-08-2004 18:01:57) (svar på 17593)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.59.10)
Ja, dem der hedder Crizzly Claw, er der nogen der kender dem. De koster jo under en tusse.
Index
17611: sv: sv: sv: sv: Mudderdæk (30-08-2004 14:31:50) (svar på 17598)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.142)
husk at det er regummieret dæk og hvis de står rigtig godt fast så er der nok noget andet der dør :)
Lars/Biltris