tilbage

Land Rover Forum  

Index
17836: Bagaksel "låser" i firehjuldtræk / LandRover SIII (08-09-2004 19:17:55)
Morten B. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.165.70)
Kan nogle stille en diagnose?

Jeg har akkurat fået en LandRover 109 PickUp (1973 SIII). Bilen er ikke kørt på et års tid, men den starter og kører rimelig fint.

Meeeen........ hvis jeg kobler 4-hjulstrækket ind, ruller bilen meget tungt, og baghjulene slæber i gruset, som om de var delvis låste. Det samme sker hvis jeg skifter til "lav" udveksling.

Kører jeg uden 4-hjulstræk og i "høj", ruller bilen nemt og kører helt fint.
Hvad er galt?


Morten
Index
17838: sv: Bagaksel "låser" i firehjuldtræk / LandRover SIII (08-09-2004 19:46:27) (svar på 17836)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.10)
Det lyder som en transmissionsfejl. Er der samme dækstørrelse både for og bag ? Er der olie på begge gearkasser ?
Hvor holder du til, idet en fjerndiagnose synes for mig lidt vanskeligt.
Hvis du er helt ude i hampen, kan du bare ringe 28 68 55 33.
Index
17843: sv: sv: Bagaksel "låser" i firehjuldtræk / LandRover SIII (08-09-2004 20:23:05) (svar på 17838)
Morten B. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.165.70)
Mange tak, Paul.......

Jo, dækstørrelsen er den samme. Sælger kørte bilen 80 km for at levere den her, så jeg "gikk ud ifra" at der er olje på kassen.

Jeg har ingen håndbog for bilen, så jeg er ikke sikker på hvor jeg skal tjekke olien på gearkassene / akslene, men det skal jeg finde ud af imorgen.

Morten
på Møn
Index
17845: sv: sv: sv: Bagaksel "låser" i firehjuldtræk / LandRover SIII (08-09-2004 20:59:36) (svar på 17843)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.10)
Det kan nemlig være, at to tandhjul er groet/rustet sammen fordi der er vand i gearolien.
Bedst ville det være, om du kunne klodse bilen op så hjulene drejer fri.
Derefter tager du bagerste kardan af ved gearkassen og sætter bilen så i firhjulstræk. Så skulle der faktisk ikke ske noget iflg. din beskrivelse.
Herefter fjerne du foreste kardan ved gearkassen og sætter i gear: nu skulle der iflg din beskrivelse ikke ske noget, men så ved du, at fejlen ligger i gearkassen.
Roterer gearkassen derimod, så ligger fejlen i fortøjet, hvor en stikaksel kan være knækket og blokkerer for rotation i fortøjet.
Har bilen friløbsnav - det er nogle specielle nav, som muliggører frakobling af fortøjet - kan det være, at fortøjet er rustet sammen og pga sammenkobling med baghjulene via firhjulstrækket drej de heller ikke rundt.
Det er lidt besværligt, men der er sikker nogen, som har bedre råd.
Jeg lurer nemlig på, om Verner fra SSJ ikke ligge inde med en god portion viden i denne sag !
Index
17858: sv: sv: sv: sv: Bagaksel "låser" i firehjuldtræk / LandRover SIII (09-09-2004 16:53:33) (svar på 17845)
morten B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.165.70)

Så vidt jeg kan forstå, må fejlen ligge i akslen - bilen trækker nemlig OK på forhjulene når den står i 4-hjulstrækk. Selv om den altså ruller meget tungt og baghjulene roterer langsommere.

Der er olie på akslene og der er ingen ulyde.


Morten
Index
17859: sv: sv: sv: sv: sv: Bagaksel "låser" i firehjuldtræk / LandRover SIII (09-09-2004 17:27:56) (svar på 17858)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.10)
Så tror jeg, at Ole's diagnose holder stik: du har to forskellige differentialer monteret. Det kan du ikke køre i fir-hjuls-træk med. Du skal derfor få fat i et diff. som har samme gearing som enten for- eller bagakslen !
Index
17847: sv: Bagaksel "låser" i firehjuldtræk / LandRover SIII (08-09-2004 21:25:46) (svar på 17836)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Hej
For mig lyder som om gearingen på for og bag aksel ikke er ens. Det kunne give det beskrevne symtom. Det kan være at en tidligere ejer har skiftet det bagerste differentiale for at få bedre hastighed/brændstoføkonomi og så ikke har fået skiftet det foreste også (ikke at jeg kender nogen der kunne finde på det - øh stort set).

Det kan nemt spores ved f.eks at løfte venstre forhjul og venstre baghjul samtidig,
stille bilen i frigear og firhjulstræk,
og så dreje forhjulet lidt f.eks med uret til baghjulet drejer med (for at ta' sløret transmisionsdelene),
slå en kridtstreg kl. 12 på begge hjul,
dreje forhjulet én omgang,
se om baghjulet også har drejet en omgang.

Hilsen Ole