tilbage

Land Rover Forum  

Index
17978: Hjælp (16-09-2004 15:36:30)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.75.42)
Hej alle jer LR´folk.

Jeg har fået et problem med min gamle tøs, en 88 sIII, hvor jeg har knækket gearstangen helt nede ved "roden". Hvad skal jeg gøre? Jeg håber at nogle af jer rutinerede kan hjælpe mig.

Mvh
Thomas



Index
17979: sv: Hjælp (16-09-2004 15:55:20) (svar på 17978)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.199.161.75)
Har prøvet det samme ,fik den svejset hele vejen rundt ,det var i 1999 og det holder stadig. Erik
Index
17981: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 16:13:39) (svar på 17979)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.75.42)
Hej

Har prøvet det med en elektrosvejser, men det holder sku`ikke det møg.
Index
17984: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 16:19:19) (svar på 17981)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Thomas - igen!
Så har du netop "glemt" at spidse stangen inden svejsningen - hvorfor den ikke holder. - Om igen.
Hejsa Stefan
Index
17982: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 16:16:09) (svar på 17979)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.75.42)
Hej Erik

Hvilken svejser brugte du?
Index
17988: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 18:32:19) (svar på 17982)
Erik Jørgensen #1594, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.199.161.75)
En CO2 er. Kan ikke huske om den blev spidset.
Index
17983: sv: Hjælp (16-09-2004 16:17:43) (svar på 17978)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Thomas!
Du kan gøre en af to ting:
Svejse stangen på "roden" (husk så lige at fremgangsmåden er som ved en aksel - den skal svejses helt igennem, for at den ikke skal knække igen senere. Det gøres ved at du spidser den ende af stangen hvor der skal svejses, så du ikke får et "dødt" centerområde i midten efter svejsningen, som svækker stangen.
Den anden ting du kan gøre er, at få stumpen fri af "roden" med egnet værktøj - populært kaldet en "ornepik".Da det drejer sig om en gevindstump, skulle det ikke volde problemer - derefter laver du et nyt gevind på stangen igen og skruer den på. Netop det, at der er et gevind på en sådan stang, øger muligheden for at den knækker lige der - gevinddrejningen svækker det berørte område.
Men der er noge der siger mig, at du er lidt hård ved din gearstang og din gearkasse - den skal ikke tæskes i gear - men lige så stille føres i stilling ved gearskift.
Hejsa og sIIIhilsen Stefan - Skanderborg
Index
17985: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 16:30:03) (svar på 17983)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.75.42)
Hej Stefan
1000 tak for dit råd, det bliver et projekt jeg vil prøve at give mig i kast med i morgen da bilen holder ude på mit arbejde. PS. Hvordan "spidser" man stangen.

Thomas
Index
17987: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 17:49:23) (svar på 17985)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Thomas!
Spidsningen foregår således: rundstålet(stangen) spidses med en vinkelsliber eller lign. ca 60 grader (se vedlagte tegning - det er enden af stangen du ser), således at en svejsesøm kan lægges fra midten af - og der skiftes med at opbygge svejssømmene fra begge sider kontinuerligt indtil hele området er fyldt ud -- lad være med at slibe på reparationen hvis det kan undgås bagefter for det er med til at svække.
Brug en Co2 svejser frem for pindessvejseren - det er noget nemmere at lave en ordentlig svejsning på så lille et emne.
Hejsa Stefan
Index
17991: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 19:58:44) (svar på 17985)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.146)
Husk ved at placere stelklemmen i tilpas nærhed af det der skal svejses, således at svejsestrømmen ikke søger igennem gearkassen eller andre bevægelige dele!

Jeg vil i øvrigt tilslutte mig Stefans råd. Brug en CO2 svejser. Hvis du ikke har adgang til en sådan og derfor er nødsaget til at svejse med pindsvejseren, så vær meget forsigtig med ikke at efterlade svejseslagger midt inde i svejsningen. Dette vil senere forårsage brud.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
17994: sv: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 20:27:58) (svar på 17991)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Thomas!
Nu vi er ved det - vil jeg råde dig til at afmontere hele stangmodulet og demontere stang fra huset - hvorefter du spænder kugledelen op i en skruestik. Først og fremmest skal du til at skære den gamle svejsning bort (som vil give meget slibestøv og metalspåner) samt at du uanset hvad bliver nødt til at forny fedtet i huset efter manøvererne. Sørg for ikke at miste fjederen og låseringen under kampen. Skift om nødvendig også O-ringen i bunden ved samme lejlighed. -- OG, sørg så for at lægge mærke til hvad vej stangen skal vende inden du begynder at svejse inde på værkstedet og senere ved montagen i bilen - det er sgu surt bagefter at finde ud af at stangen ikke kan monteres fordi...ja, netop fordi..!
Min egen stang knækkede også samme sted engang midt en venstresvingsmanøvre i et trafikeret kryds efter stop for rødt - og hvad gør man så?
Hejsa Stefan
Index
17995: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 20:58:14) (svar på 17994)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Thomas

Smid skidtet væk og køb en ny brugt for 100,-
Jeg må ikke fortælle dig hvor....men Helsingørområdet er et godt bud.

mvh'
Claus
Index
17997: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 21:22:17) (svar på 17995)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.7)
Nej nej nej nej, nu må i styre jer, det er noget sådant der giver os Land Roverkørere et dårligt rygte, markedet flyder med brugte reservedele og så laver man sådan noget klams, gør nu som CK foreslår!
Index
18003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 23:02:12) (svar på 17997)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Ja ja Verner - rolig nu. :-)
En veludført reparation kan sagtens være ligeså god som en udskiftning til nyt.

Når det er sagt så vil jeg da give både dig og Claus ret i at man nok skulle tænke på at skifte til nyt såfremt man skønner det kan svare sig ---

--- meeeen, at den form for reparationer ligefrem skulle give os et dårligt rygte er lige at lægge for meget i det, synes jeg.
Tværtimod støder jeg gang på gang på individer, der udtaler, at det er fedt med en vogn der kreativt er bikset sammen - det fremkalder smil og beundring, da det står i kontrast til deres egne højpolerede gadefræsere og som den type bil min LaRo nu er, lugter af frihed(diesel), har buler, ridser og hvor malingen skaller hist og pist.

Jeg laver så godt som alt på min bil selv - bortset fra det der har med sikkerhed at gøre hvis jeg ikke mener at have forstand på det -
alt andet ordnes på hjemmebasis (OK - jeg er jo også smed), men dermed er det også sagt, at pengepungen ikke er i direktørstørrelse, hvorfor det for mig mange gange er et spørgsmål om øremærkning af midlerne, der afgør delenes videre anvendelighed, samt at diverse excessories monteret på kareten ikke er af (R),(TM) eller andet fint varemærkeregistreret grej - men HOMEMADE in JYLLAND.
Vi ses ude i det dybe mudder
Hejsa Stefan
Index
17999: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (16-09-2004 21:34:53) (svar på 17995)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.75.42)
Hvis man nu ikke er så stabil i alle de gode "adskille" råd er der så et sted man evt. kan køre hen efter en nødtørftig rep.

Og 1000 tak for alle de gode råd.

Hilsen
En grøn nybegynder
Index
18002: sv: Hjælp (16-09-2004 23:01:10) (svar på 17978)
Torben Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.45.140)
Hej Thomas
Tror jeg har sådan een gearstang liggende ude i skuret.
Mail mig lige, så finder jeg ud af det når det er blevet lyst.
Hvis den er der , må du få den..

Hilsen
Torbenj 2613 østsj.
Index
18014: sv: Hjælp (17-09-2004 16:47:33) (svar på 17978)
Thomas Paulsen #5994, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.75.42)
1000 tak til alle jer garvede LR for alle de gode råd. Jeg prøvede så godt jeg kunne, men fik til sidst en mand med en co2 svejser til at hjælpe mig mod en symbolsk betaling. Så nu ruller den gamle tøs igen.

Mange LR hilsner
Thomas