tilbage

Land Rover Forum  

Index
18494: DOT-3 eller DOT-4 - ligemeget ? (08-10-2004 10:18:38)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Jeg skal have bremse/koblingsvæsken toppet op på min 109" IIa og min 88" III - håndbøgerne siger man skal bruge DOT-3, men jeg kan kun lige finde DOT-4/5 - er det bedre, eller er det "for godt" til de gamle damer ?

På forhånd tak

Michael Bøjstrup
Index
18499: sv: DOT-3 eller DOT-4 - ligemeget ? (08-10-2004 15:05:12) (svar på 18494)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Hej!
Jeg har lige været inde og hente oplysninger på autorepair:

DOT 3
Definition: A brake fluid with a glycol base, clear or light amber in color. Good for use in most domestic cars and light trucks.

DOT 4
Definition: A brake fluid with a borate ester base, clear or light amber in color. Good for use in many European cars and for vehicles used in high-altitude, towing, or high-speed braking situations.


DOT 5
Definition: A brake fluid usually made with a silicone base, violet in color. Good for use in heavy-brake applications, and for weekend, antique, or collector cars that are rarely driven.


DOT 5.1
Definition: A brake fluid with borate ester base, clear or light amber in color. Good for use in severe-duty vehicles such as fleets, towing and delivery trucks and racecars.


Da den type bræmsevæske du topper op med skal være forenelig med den der findes, mener jeg man kun kan fylde en DOT-3 efter med en DOT-3. En DOT-4 kan efterfyldes med en DOT-4 eller DOT-5.1 Og en DOT-5 kun med en DOT-5.
Hvis det virkelig er en DOT-3 der er på, skal du enten finde en der forhandler DOT-3, eller undersøge om pakninger, O-ringe og slanger kan tåle DOT-4. Så kan du tømme systemet, skylde igennem med DOT-4, og derefter fylde systemet.

Jeg ved at Q8 forhandler en bræmsevæske i mørkeblå beholder der er en DOT-4, på bagsiden står den er blandbar med DOT-3. Det er ikke sikkert den findes på tankstationer, men den kan skaffes hjem i 1 liter dåser.

Happy Rovering
Bent

Index
18503: sv: DOT-3 eller DOT-4 - ligemeget ? (08-10-2004 19:30:18) (svar på 18494)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.72.110)
Ja det er meget godt altsammen.
Men Dot-specifikationen er et udtryk for bremsevæskens kogepunkt. Højt tal = højt kogepunkt.
Når bremsevæsken koger, dannes der damplommer der kan forårsage bremsesvigt.
Bremsevæske har den uheldige egenskab, at den optager vand fra luften. Når vandindholdet når 2-4 % begynder det at være kritisk, idet kogepunktet da er væsentligt nedsat.
Derfor bør bremsevæsken skiftes hver 2. år.
Når rep bogen anbefaler DOT 3, er det et minimums krav, Derfor kan du sagtens anvende DOT 4, som er den mest almindelige. Du bør dog ikke blande forskellige mærker.
På en serie bil kan du sagtens anvende en billig bremsevæske, da der ikke sidder noget ABS modul/pumpe.
Når du siger topper op, så vær opmærksom på, om forbruget skyldes alm. slitage af bremserne, eller du istedet har en læk i det hydrauliske system.
Index
18511: sv: DOT-3 eller DOT-4 - ligemeget ? (09-10-2004 12:40:25) (svar på 18494)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Tak for svarene - når jeg siger toppet op er det ikke fordi nogen af dem pt mangler, men bare for at være forberedt (smiler)
Det lyder som om de begge skal have skiftet væsken, da jeg ikke aner hvad de forrige ejere har anvendt af dot eller dat.

Michael Bøjstrup