tilbage

Land Rover Forum  

Index
18561: Undervognsbehandling med Hydraulikolie - Kan man det ? (11-10-2004 13:01:24)
Peter Sørensen #5585 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.97.150.221)

Hej Forum

Vores 90" 300TDI er før blevet undervognsbehandlet med Dinitrol, og trænger inden vinteren igen.

Jeg er gentagne gange blevet opfordret til at anvende almindeligt hydraulikolie som rustbeskyttelse til undervognen.

Hydraulikolien vil blive sprøjtet på undervognen, samt i alle hulrum og vanger.

Kan man dette, eller bør man fluks kører til nærmeste Dinitrol værksted, og enten lade dem gøre arbejdet, eller købe produktet og selv gå igang. ?

Mvh / Br

Peter Sørensen Reg SSJ #5585
Index
18563: sv: Undervognsbehandling med Hydraulikolie - Kan man det ? (11-10-2004 18:41:49) (svar på 18561)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.95.189)
Nu står der en masse om 'hjemme' undervogns behandling under hovedemner her i forum! Der findes mange opskrifter, bla. min - 4l diesel 1l billig motor olie(for guds skyld ikke spild olie) og en kop textyl eller hvad man ellers kan lide! Min tanke er (og dette er bakket op af at selv en japaner har jeg kunne holde fri for rust i over 15 år!) midlet skal kunne trænge ind alle vegne, specielt inde i rammen, & andre krog, f.ex. i torpedoen. den ma aldrig hærde da den så holder fornyet behandling ude,og måske danner lommer som holder på vand! Udvendig flader kan 'friskes' op lidt oftere end den én gang om året jeg bruger. De værste skader opstår desvære indefra!
'Pløret' bliver sprøjtet ind med en 5 l have sprøjte, hvor til man laver en sprøjte rør fra lidt flexible brændstofs rør, lukket i enden, evt med en skrue, hvor man så stikker en masse små huller i de sidste 4-5 cm med en nål ell syl.
du får et langt bedre spray mønster end du tror!
Når alt er sagt, vil jeg påstå at en vis grundighed, og konsekvens, dvs. man husker at sprøjte hvert år! er vigtigere end hvilket 'hjemmebryg' man bruger.
Når det drejer sig om din egen kære landy, så er du nok grundigere end nogen værksted med at komme ind i alle krinkel krog, så du behøver ikke at have betænkeligheder!
God & Svinsk arbejdslyst, David 2217.
Index
18564: sv: Undervognsbehandling med Hydraulikolie - Kan man det ? (11-10-2004 20:05:42) (svar på 18561)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.89)
Hydraulikolie har en speciel egenskab i forhold til overfladespænding.

Hvis du taber en dråbe hydraulikolie på et stykke metal vil du se at pletten langsomt breder sig. Der er ingen overfladespænding til at holde sammen på dråben, derfor kryber den henad metallet.

Denne krybeegenskab er meget vigtig ved rustbeskyttelse. Derfor er ideen med hydraulikolie som rustbeskyttelse ikke helt dårlig. Problemet er bare at behandlingen skal gentages meget jænvligt (ca hver tredie måned) for at for en stabil beskyttelse.

Du kan i øvrigt også bruge linolie, det har næsten samme krybende egenskaber. Så slipper du også for lugten af hydraulikolie...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
18594: sv: sv: Undervognsbehandling med Hydraulikolie - Kan man det ? (14-10-2004 07:35:07) (svar på 18564)
Gertrud Jensen #5346, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.166.41.106)
Kære Kim
Blander du linolien med noget, koger du den eller er det bare ren rå linolie fra flasken?
Med venlig hilsen
Gertrud Jensen, #5346 nvs
Index
18621: sv: sv: sv: Undervognsbehandling med Hydraulikolie - Kan man det ? (14-10-2004 19:44:47) (svar på 18594)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.89)
Hej!

Angående linolie som rustbeskyttelse...

Linolie har - udover krybeegenskaber - også en meget lang tørretid. Netop det at olien ikke stivner til et hårdt lag gør det velegnet til rustbeskyttelse.

Men husk på at der således også kræves ny påføring med væsentligt kortere intervaller end med ordinært rustbeskyttelsesmiddel.

Det som egentligt er rart med linolie er jo også linoliens forholdsvise ugiftighed og uproblematiske nedbrydning i nærmiljøet, hvilket jo nemt kan blive en umiddelbar fordel for "hjemmefuskeren" som ikke har tilgang til en sprøjtehal med ordentlig udsugning og kontrolleret opsamling af spild.

Så vidt jeg ved bruges linolie ikke som rustbeskyttelse i udstrakt grad i Danmark; hvorimod det er en almindelighed flere steder i Sverige. I Sverige sælges således også flere professionelle rustbeskyttelsesprodukter på linoliebasis.

Almindelig rå linolie har dog de eftertragtede rustbeskyttende egenskaber direkte "fra flasken" så der er ikke umiddelbar grund til at købe dyrere forarbejdede produkter. Det eneste problematiske vil være genbehandlingsintervallet.

Har derudover rigtigt gode erfaringer med dinitrols produkter som også residerer i den forholdsvis ugiftige ende af produktskalaen...

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad

PS: Klude og tøj som er vædet med linolie kan selvantænde. De skal enten afbrændes kontrolleret eller vaskes umiddelbart efter brug. Alternativt opbevares i en metalbeholder med tætsluttende metallåg.