tilbage

Land Rover Forum  

Index
18927: Fortøj (26-10-2004 19:57:55)
Michael Kjelgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.63.2)
Hej. Glemte lige noget, vi har en 110" hvor der sidder et fortøj på hvor at man kan slå 4WD´et fra ude ved hjulen, er det en fordel eller en ulempe i forhold til det hvor at differentiale ikke kan kobles fra?
Index
18930: sv: Fortøj (26-10-2004 21:00:12) (svar på 18927)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Øøeehh,ddøøøeee, en 110 med friløbsnav på forakslen? jeg ved at man kan købe et sådant til eftermontering men har aldrig kunne se ideen.
Index
18946: sv: Fortøj (27-10-2004 10:15:27) (svar på 18927)
michael kjelgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.63.2)
nej det kan vi heller ikk. men det kunne jo godt være at der var en eller andet som vidste hvad man skal bruge det til.
Index
18957: sv: Fortøj (27-10-2004 17:17:17) (svar på 18927)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.129)
Der kan vist ikke være ret meget at opnå ved den kombination ud over, at der måske kan spares en smule på brændstofforbruget ved at slå forhjulstrækket fra, så den nøjes med at trække på den bageste aksel.
Ellers er det kun at sige som Verner allerede har gjort.
Mvh. Morten
Index
18965: sv: sv: Fortøj (27-10-2004 21:33:16) (svar på 18957)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.91.6)
Nu må de lærde forklare mig lige en ting! Så vidt jeg har forstået så har en 110 permanent 4 hjuls træk, & center diff! Dvs.hvis jeg monterer friløbs nav, så går alt træket til den frakobblet foraksel, mm. jeg spærer center diffet! Brændstoffs besparelsen kunne tænkes at være som med serie biler (Ikke så lidt enda), men hvor meget æder center diffet? Forklaring udbedes! Hej, David.
Index
18967: sv: sv: sv: Fortøj (28-10-2004 00:54:25) (svar på 18965)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Dersom man har friløbsnav på forakslen og kobler akslen fra vil man være nødt til at låse centerspærret ellers kommer man ingen vegne, men så løber alt akselvæsnet til for med alligevel og så sparer man intet i modsætning til seriebilerne hvor man kan frakoble firehjulstrækket i gearkassen og dermed køre uden at kardan og diff. til foraksel løber med rundt.
Index
18969: sv: sv: sv: sv: Fortøj (28-10-2004 09:36:16) (svar på 18967)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære akselkyndige

Det er vel ikke en foraksel til en ægte 110" der er tale om?

I så fald er det meget normalt med friløbsnav, men hvis det er en OneTen, Defender eller hvad man nu kalder plasticbilerne idag, ja-så er der ikke megen fidus ved friløbsnav som Verner så rigtigt beskriver.


Med 110 FC hilsen

Claus



Index
18972: sv: Fortøj (28-10-2004 11:05:48) (svar på 18927)
Michael kjelgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.63.2)
vi kan godt koble 4 hjulstrækket fra inde fra kabinen. det var der for at det undredde os hvorfor at man også kunne gøre det der ude. så gider vi ikk til at flytte det over hvis ikk vi kan op nå noget ved det.. takker mange gange for svarene.
Index
18973: sv: sv: Fortøj (28-10-2004 11:45:03) (svar på 18972)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Michael

Nu er jeg forvirret....
I en 110" kan man ikke slå firhjulstrækket fra de fra kabinen. Man kan slå diff.spær til og fra, men firhjulstrækket er permanent.

Hvis det er en seriebil du har kan man rigtig nok slå firhukstrækket til og fra, men så kan man også supplere med friløbsnav.

Prøv lige at skriv nøjagtig hvilket køretøj der er tale om.

mvh
Claus
Index
18975: sv: sv: Fortøj (28-10-2004 13:50:34) (svar på 18972)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.166.253.190)
Hej Michael

De aller allerførste 110" / OneTen var ikke ved permanent firehjulstræk, men jeg ved ikke om der findes nogle af dem i Danmark. Kan du slå firehjulstrækket fra når reduktionsgearkassen er i lav ?
Index
18978: sv: sv: sv: Fortøj (28-10-2004 15:18:37) (svar på 18975)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Michael m.fl.

Jeg er næsten sikker på at du tager fejl af OneTen og 109" Stage One.
De første OneTen (1983)havde V8 eller 2,5 d uden turbo, 4 trins gearkasse og permanent firhjulstræk direkte arvet fra Range Rover.
109" Stage One V8 (1979-1985) har front der meget ligner en OneTen, men bladfjedre og 109" karosse og serie III interiør.


mlrh
Claus
Index
18998: sv: sv: sv: sv: Fortøj (28-10-2004 23:59:22) (svar på 18978)
Niels Josephsen #3100, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.67.175)
Hej

mon ikke er tale sådan en her se den grønne del nederst og teksten lige over.

siden er fra en folder som fulgte med min ONE-TEN V8

Alle billerne er fra de allerførste 110" titlen på folderen er "THE NEW LANDROVER ONE TEN"

der ingen steder skrevet noget om 90" og alle billeder er af 110" med skyderuder. bemærk også motor varianterne kun 2 1/4 benzin og diesel samt V8.
Index
19000: sv: sv: sv: sv: sv: Fortøj (29-10-2004 08:22:14) (svar på 18998)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Niels

Tak for informationen. Jeg har aldrig tidligere hørt om, eller læst om den alternative transmissionskasse til de tidlige OneTen´s. Måske kunne jeg lokke en kopi af brochuren ud af dig en dag.

Hvis en sådan bil findes i DK kunne det være interessant at se nærmere på den evt. ved et værkstedsarrangement.

mlrh
Claus
Index
18984: sv: Fortøj (28-10-2004 16:10:26) (svar på 18927)
Michael kjelgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.63.2)
jeg er ikk sikkert på det der med når at den er i lav gear, vi har ikke køre så meget i den, der er knækket et viparm inde i motoren. Det er en 110" det står på registringsatesten. Det kan være at der er nogen af jer der kender den, den kommer fra Hjørring i Nordjylland. det var en som ikk kunne finde ud af hvordan at tandremmen skulle stå, så var der en af vores venner som fik den og solgte den vidre til os, men der var det nok for sent, jeg nåede bare lige at komme ud at lege på en mark, og så skete det.
Index
19014: sv: sv: Fortøj (29-10-2004 20:27:20) (svar på 18984)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
For almen interesse, hvad årgang er bilen? jeg tror der er tale om en fejl mht. benævnelsen i reg. attest eller der er måske en af de sjælne 110 fc.?
Index
19072: sv: Fortøj (01-11-2004 12:10:09) (svar på 18927)
Michael Kjelgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.63.2)
Den er fra 1976
Index
19073: sv: sv: Fortøj (01-11-2004 13:50:33) (svar på 19072)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
I så fald er forakslen fra en ganske almindelig Serie III og har derfor intet med en 110" aksel at gøre, hverken OneTen (produktions start 1983)eller Forward Control (produktions slut 1972).

....så er det der med friløbsnav meget nemmere at forstå...

mlrh
Claus#1105