tilbage

Land Rover Forum  

Index
19031: optimering af 300 tdi (30-10-2004 17:47:54)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
jeg ønsker 8-12 hk mere ud af min 3ooTDI,jeg havde tænkt at der skulle skrues lidt på pumpen,samtidigt med at hæve turbotrykket til måske 0.8-0.9.jeg ønsker stadig at kunnne køre min bil igennem en synshal uden for mange sure miner..spørgsmålet er,hvad er den rigtige kombination?

Rover hilsen morten
Index
19032: sv: optimering af 300 tdi (30-10-2004 20:11:23) (svar på 19031)
niels lauritsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.137.109)
Hej Morten.

Det eneste du får ud af at skruge på pumpen er mere røg og dårligere økonomi. Det giver ikke meget power! Mit bedste bud (der er sikkert andre, der har lige så gode) er at få trimmet turboen, og så ellers sørge for at den kan trække vejret, feks med et godt luftfilter (ikke papir).

Held og lykke.

Hilsen Niels.
Index
19035: sv: optimering af 300 tdi (30-10-2004 20:41:17) (svar på 19031)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
8 - 12 hk er ikke noget, du kommer til at mærke, men derimod vil et øget drejningsmoment giver dig noget, som rykker lidt!
Pumpen kan optimeres, men der skal altså een til, som kan håndtere det professionelt og som råder over en prøvestand. Brændstofmængden skal nemlig stå i det rigtige forhold til luftmængden uden at det forurener eller giver dig dårligere økonomi.
Dyserne skal være i top, hvorfor de skal chekces. Alle filtre skal være okay.
Selve turboen bør du overlade til speciallister, hvor www.scanturbo. dk er blandt de mest anerkendte på verdensplan.
Du finder dem på hjemmesiden eller i Brøndby. De råder over et komplet program til tuning.
Du kan med fordel forøge effekten på din 300tdi ved at montere en større intercooler.
Alt er muligt; det er kun et spørgsmål om penge.
Index
19037: sv: sv: optimering af 300 tdi (30-10-2004 20:58:22) (svar på 19035)
pouil (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.248.182)
Hej

Der ligger en rigtig god turbo mand i nr. Alslev, tror jeg det hedder, på Nordfalster.
Han har kigget på et par for mig, virker meget kompetent og er meget hjælpsom.
Jeg har selv hævet trykket på min 300 TDI til 1,2 bar, givet den lidt mere olie og lever af.
Den er så siden blevet forsynet med en vandkølet turbo og en meget større intercooler.
Det er noget der har givet rigtigt meget, specielt når jeg køre med campingvognen......
Den bruger lidt mere diesel, men det er ikke meget. Det skal den jo gøre når den arbejder noget mere. 8 km/l med campingvognen.
Vil du høre mere er du velkommen til at skrive til mig.

mvh

Poul
Index
19041: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (31-10-2004 09:21:18) (svar på 19037)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Jeg synes, Poul, at du skal skrue lidt mere både på din turbo og insprøjtningspumpe: nemlig modsat vej ! Vandkølet turbo og større intercooler er positive tiltag, men at øge forureningsudslippet er mindre godt og endda strafbart! Brændstoftilførelsen kan hæves uden at øge forbrug eller udslip. Kan du ikke selv gøre det, må du en tur forbi et dieselværksted. Og 8 km/l med en campingvogn er ikke noget særligt, at prale af !
God søndag i motorrummet !
Index
19042: sv: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (31-10-2004 10:02:11) (svar på 19041)
poul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.248.182)
Hej Paul

Under min uddannelse har jeg lært at hvis der skal mere energi ud af en motor kræver det mere energi tilført. Med mindre at virkningsgraden forbedres. Ved at sænke ladeluftetmperaturen får man nok en lidt bedre termiskvirkningsgrad, men jeg tror ikke på at det kan lade sig gøre at øge motorens virkningsgrad væsentligt.
Det går jo på at jo mere O2 du har i cylindrene jo mere olie kan du tilføre og mere effekt får du ud.
At øge intercoolerens effektivitet uden at gøre andet hjælper ikke, det er prøvet. Jeg lavede et eksperimet med at køle intercooleren hvor jeg fik luften ned på 50°C, uden jeg gjorde andet.
At turbuladeren er vandkølet giver ikke nogen effekt i sig selv, men det er en turbo med en bedre virkningsgrad end den oprindelige. Den giver lidt mere luft ved lidt lavere omdrejninger.
Jeg kan ikke forstå at du mener jeg øget forureningsudslippet uden at have set bilen. Den ryger nu væsentligt mindre end da jeg startede på optimeringen. Jeg har i sommer kørt små 5.000 km med campingvognen uden at det kan ses på den. Inden kunne jeg køre 200 km og den var sværtet fuldstændigt til af sod. I øvrigt overholder den emmisionskravene.......
Jeg vil godt prale med de 8 km/l med campingvognen, det er ikke dårligt. Min LaRo har aldrig kørt mere end 10 km/l selv fra ny og tom. Jeg har indtil for et par år siden kørt 50.000 om året med den. 90-100 km/t på motorvej - ja måske har den sneget sig op på 10,5 på en rigtig god dag. Så 8 km/l i de svenske "alper" med 90 km/t med et vogntog på 45-4600 kg kajakker på taget, 265 - dæk osv er altså godt.

Igen man får ikke mere effekt uden at øge brændstof forbruget.

Nå jeg skal nå kirken :-)

En god søndfag til alle

Poul
Index
19056: sv: sv: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (31-10-2004 20:11:07) (svar på 19042)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Der har du misforstået noget, Poul!
Brændstoftilførelsen kan hæves mellem 2 til 15 % individuelt for hver pumpe uden at øge forbruget og forurening. Det kaldes for optimering og omfatter desuden et dysecheck samt kontrol og tilpasning af turbotryk. Dit første indlæg lød ganske simpelt forøget forbrug og dermed forøget forurening.
Index
19062: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (31-10-2004 22:46:01) (svar på 19037)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
Hej Poul. Det lyder som en rigtig god ide,det virker som om du har talt med de rigtige mennesker.. jeg bor i Nykøbing F.og kender godt Michael Nøhr jeg kontakter ham og finder en løsning.
Tak for hjælpen Morten

p.s min 300 tdi har aldrig gået mere end 9..ikke for at prale..
Index
19064: sv: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (01-11-2004 07:33:27) (svar på 19062)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Jeg glemte at tilføje, at optimeringen betyder ikke, at man nu bare kan køre hurtigere. Den positive effekt indtræder først, når man bibeholder kørestilen. Min gamle 2,5 d uden turbo klarer mellem 9 og 10 km/l - den er ikke den hurtigste, men kan følge med lastbilerne på motorvejen og på landevejen er den heller ikke til gene.
Index
19068: sv: sv: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (01-11-2004 10:29:12) (svar på 19064)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
Årsagen til min ønskede hk forøgelse er at når jeg montere mine 35 tommer terrændæk,er den lave gruppe ikke altid lav nok.Om jeg kører 8-9 eller 10 er ikke vigtigt,havde jeg brug for en økonomisk bil havde jeg ikke valgt en LR90...
morten
Index
19069: sv: sv: sv: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (01-11-2004 10:56:27) (svar på 19068)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.178.242)
Hej Morten

Hvis din bil har "EGR-ventil", som nogle 300Tdi-Defendere har, så kan www.lpas.dk optimere din bil med et såkaldt HOPA-Modul. Men det er kun hvis den har den ventil.

Nu ryger jeg væk fra optimering af motoren, som dit oprindelige indlæg gik på, men jeg har talt med Ashcroft Transmission i UK om samme problemstilling. Til min D-90 300Tdi, har jeg et sæt 255/85R 16 BFG MT til terrænkørsel og den bliver også rigelig højt gearet, både i høj og lav. For at ændre det forhold, så man stadig opretholder en fornuftig udveksling i det høje område, til landevejskørsel, forslog Ashcroft at man bytter reduktionsgearkassen ud med en fra en Disco/RR og sætter 4.11 udveksling i differne. De leverer et sæt til hver aksel for ca 220 GBP og så kommer en L230 oveni, men de kan jo findes herhjemme, brugte. I flg. opskriften fra Ashcroft, bibeholder man næsten den samme udveksling i det høje område (lidt lavere) og man opnår hvad der svarer til en standardgearing for en 90'er med 205x16 dæk.

Omkostningsmæssigt et det selvfølgelig lidt tungt, men det kan også hurtigt blive en fin udskrivning med ny intercooler, HOPA-muduler og hvad der ellers skal til for at hæve effekten og stadig kører bilen ikke langsomt nok i lav gear.

Håber du kan bruge det til noget.

Mikkel
Index
19111: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: optimering af 300 tdi (02-11-2004 19:25:08) (svar på 19069)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 193.214.58.12)
eller ta kontakt med team bertelsen og spør på pris på utskifting av utvekslingen av lavgearserien i den fordelingskassen han allerede har.. de har en utveksling som er ca 30% lavere enn orginalt på en defender 90 td5