tilbage

Land Rover Forum  

Index
19065: Overtryksventil på foreste aksel ?? (01-11-2004 07:37:49)
Jens Peter Sørensen #6791, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 80.160.43.166)

I forbindelse med lidt søndagshygge omkring min 90" faldt jeg over et stykke gummislange som hængte og slaskede ca midvejs henne underbilen. Slangen kommer fra en vinkel studs på oversiden af forakslen, den var iøvrigt knækket af studsen.
Hvad er denne indretning til og er det noget man skal få skiftet eller er det mon ok at studsen sidder unden slange på ?

Mvh
Jens Peter Sørensen
Index
19067: sv: Overtryksventil på foreste aksel ?? (01-11-2004 09:34:41) (svar på 19065)
Thomas Schaumburg Region Nsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 57.66.51.2)
Hej Jens,

din knækkede vinkelstuds, har til formål at afhjælpe overtryk i forreste diff og aksel. Når man nu triller ud af landevejen i sin traktor bliver olien i diff/aksel var og udvider sig. Dimsen (kan ikke huske det korrekte navn) tager overtrykket og leder evt. udvidet olievæk. Hvis der kommer for meget overtryk i akslen (pga. manglede dims) kan det gå ud over akselpakninger - og du vel opleve at dine hjul lækker olie... Har prøvet det og troede først det var bremsevæske.

Løsningen er blot at sætte slangen på studsen igen, men kontroller først at den ikke er tilstopppet af gl. olie og snavs. Så af med studsen, rense rense, og kontroller at slangen også er ren - et godt "vogter" trik er at puste i slangen, så finder man hurtigt ud af om der er hul igennem.. Du kan evt. bruge lidt bremserens til at få store klumper væk, men husk at tørre godt efter. Samme anordning findes desuden på din bagaksel, så når du alligevel har værktøjet fremme, skal den også kontrolleres. Endelig skal du se om diff'en mangler olie - fyldes til kanten at hullet.

Index
19070: sv: sv: Overtryksventil på foreste aksel ?? (01-11-2004 11:44:58) (svar på 19067)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.218.241)
Når Du er i gang, så kontroller 'slangeføring'. Søg for at der ikke er skarpe knæk, og at slangen er ført op et højt liggende sted, f.ex motorrum for foraksel, & op under varekassen eller et høj sted i rammen. Tips:- pust slangen igennem 'begge vej'. Hej! David!2217.
Index
19074: sv: Overtryksventil på foreste aksel ?? (01-11-2004 14:20:39) (svar på 19065)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Er der så nogen der kan fortælle hvorfor samme metode ikke er anvendt i stedet for de to 'propper' man skruger i når bilen dskal ud og bade??
Index
19075: sv: sv: Overtryksventil på foreste aksel ?? (01-11-2004 14:30:24) (svar på 19074)
Chris (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.122)
Heysa,

Det er såmen ikk så svært at svare på.
De to propper du snakker om er hhv. under tandremmen og kobling/svinghjul.
Grunden til at der er "hul" til det fri er såmen fordi at englænderne godt ved at deres pakninger ikk er helt tætte.
Så for at tandrem og kobling ikke står og bader i olie der er trængt forbi pakdåserne, så er der hul så olie kan løbe ud i det fri.
Så det er ikke overtryk man ønsker at lukke ud her.

Håber det kunne kaste lys over spørgsmålet

/Chris
Index
19094: sv: sv: sv: Overtryksventil på foreste aksel ?? (02-11-2004 13:06:55) (svar på 19075)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Yderst dejligt at høre, men behøver man så propperne i for at krydse et par Islandske floder??? det er jo lidt smårodet at ligge der og skruge i og ud
Index
19097: sv: sv: sv: sv: Overtryksventil på foreste aksel ?? (02-11-2004 15:11:24) (svar på 19094)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jørn

Med mindre pakdåserne i din motor/gearkasse er så utætte at der konstant løber lidt olie ud af drænhullerne, kan du roligt skrue propperne i ved turens start og vente med at tage dem ud igen til turen er færdig.

mlrh
Claus