tilbage

Land Rover Forum  

19044: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (31-10-2004 15:47:47)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg har lige været ude og trille en lille tur hvilket midtvejs forårsagede en mindre klonklyd. Bagerste kardan snurrer fint, ingen mislyde men desværre mangel på fremdrift. 4 hjulstrækket hjalp mig hjem og efter at have læst en masse her på forummet gætter jeg på en stikaksel.

Hvad skal der til for at skifte en sådan og findes der en detaljeret procedure et eller andet sted, eller et medlem som, mod betaling naturligvis, kunne finde på at assistere i en stikakseloperation i Sønderborg midt på ugen ?

Mojn
/Jes - som skal med bus på arbejde.
19045: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (31-10-2004 16:39:32) (svar på 19044)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 24.64.223.204)
Hej Jes

du skal bruge nye stikaksler(køb og skift begge), pakninger, olie 1.5 l. , du skal lige finde du af hvor mange stråler der er på dem ude ved navet kan vist fås med 12 og 20 så du piller lige hætten af inden du bestiller nye....

hvis du er heldig, kan du få stumpen ud uden at afmontere diffen. )ellers skal du også lige købe nye låsemøtriker og en pakning hertil...

det er en rep. på ca. en time for at skille det ad og ca det samme for at samle det igen.

du fjerner hætten(skal ha ny O-ring), og den låsering der holder akslen og de 6 bolte der holder dækslet(ny pakning), den kan herefter trækkes ud... og her kan du hvis du er heldig få stumpen ud med en magnet på en stang, efter den er banket ud fra modsatte side... ellers er det ud med olien, af med diffen. og fjerne stumpen..
herefter er det bare at samle det igen og i med de nye stikaksler..

det hele kan gøres uden at afmontere hjul,eller løfte bilen...

go arbejdslyst

Gurskov
19049: Stråler (31-10-2004 17:21:35) (svar på 19045)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg gik lige ned med kameraet og snuppede et billede for at være helt sikker. Strålerne er så i dette tilfælde 10 stk ?
Det er en S3'er men jeg ved ikke ret meget om den endnu.
/Jes
19052: sv: Stråler (31-10-2004 17:59:48) (svar på 19049)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 24.64.223.204)
Hej Jes

yup, det kan godt være det kun er 10.. det skal du bare oplyse når du bestiller nye... (husk o-ringe, pakninger og evt. møtriker/bolte)

Jeg købte selv nye for ca 1½ år siden, købte dem hos Williams tror jeg gav ca. 190 + moms og de virker da endnu, tror de originale koster 900 +....

Gurskov
19085: sv: Stråler (01-11-2004 23:02:42) (svar på 19049)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Prøv at trille ud til Elo 74 76 21 16, han har sikkert nogle på lager. Lendemark Auto-Dieselværksted i Lendemark ved Bylderup.Bov
19048: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (31-10-2004 16:51:57) (svar på 19044)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Jes!

Ja ja, så har du også prøvet det.
At skifte en stikaksel er ikke svært, blot skal du ha´ de dele der skal bruges.
En kort stikaksel og en lang (det er en go´ide at skifte dem begge på en gang, da du ikke kender standen og stresspåvirkningerne på de aksler der sidder på bilen - surt hvis du lige har skiftet den ene og ugen efter sker det samme - men bare med den anden aksel). Flydende pakning, kobberfedt, en ø6 jernstang, en hammer, en lygte, diverse alm. værktøj til afmontage og en magnet +++ det gode humør.
Arbejdstid: hvis alt går vel - ca. 30-45min (incl. en kop kaffe).

Det er kun boltene til midter"klumpen" du skal tage af og derefter trækker du hele delen mod dig selv med stikaksel og det hele. Sandsynligvis er det den korte der er knækket, da det er den stiveste af de to.

Læg en klud under for løbende olie fra akseltunellen - såfremt der er olie på :-).

Når du har konstateret hvilken aksel det drejer sig om skal du ha´fundet stumperne ( alle stumperne !!!!)som sidder inde ved difklumpen. Du kan være så heldig at akselen er knækket fint og rent tværs over og hele delen sidder placeret ved difklumpen.

For at få den ud skal du bruge en tynd lang jernstang (Ø6 eller mindre) som du fører ind fra modsatte side af (den anden stikakseltunnel)- evt. kan du file stangens ende til, så du kan få den forbi diffen inde i midten.

Brug en hammer til at slå på stangen med og dermed drive stumpen ud. Men det kan selvfølgelig være sådan, at du ikke får den helt ud - så monterer du en magnet på enden af din stang.Med magneten kan du være så heldig at fiske endestumpen ud igennem akseltunnelrøret.

MEN - det kan være lidt bøvlet - så ved du det (men tålmodighed er en dyd - og det har selvfølgelig når du kører sIII).

Skulle det nu ske, at du ikke kan få den ud på den måde - eller - at dele af stumpen er røget ned i midten af difhuset -- så skal du ikke fortvivle, men afmontere diffklumpen og fiske delene den vej ud. (Dvs. af med kardanen og skrueskrue - øhh, tap lige olien af inden, ikk´!)og ud med klumpen - den er f.... tung.

Tjek for stålrester i huset og tjek lige diffens tænder nu du har mulighed for det. Montér i omvendt rækkefølge efter at du har rengjort pakfladerne. Brug enten en ny pakning, eller flydende pakning (jeg foretrækker det sidste i det her tilfælde - og husk at give boltene kobberfedt).

Så er der kun tilbage at montere den nye aksel - det er så nemt, så du kan se dig ud af det. Husk ved montagen at bruge flydende pakning og kobberfedt til boltene.
øhhh - og husk nu ny difolie til sidst.

Ring hvis det driller.

Hejsa Stefan




19054: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (31-10-2004 18:53:43) (svar på 19044)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.166.169.4)
hej Jes

Det behøver slet ikke at være så slemt det kan også være flangen hvor strålerne fra stikakselen trækker i der er slidt eller strålerne på stikakselen der er slidte o det er nemt at skift du gør bare som de andre skriver.
Jeg skiftede begge to på under en halv time.

Hilsen Jan Isaksen
19090: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (02-11-2004 09:18:23) (svar på 19054)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 62.242.2.20)
Tak til jer alle.
jeg tør ikke trille rundt med en knækket aksel, så jeg bestilte nye aksler mv. hjem. Reparationshistorie følger om et par dage.
Mojn
/Jes
19126: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (03-11-2004 21:28:45) (svar på 19090)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg har med vold og magt prøvet at få den lede stump ud, men den har vist kilet sig fast. Bruddet er sket helt inde ved diffen og akslen ser lettere maltrakteret ud og diff olien lignede halvgammel motorolie iblandet tøseglimmer.

Da jeg har et par bolte på kardanen som er rustet sammen ligger projektet stille indtil weekenden kommer.

Hvor meget vejer diffen og hvad skal jeg checke når jeg får den ud? Er der en som har nogel gode instruktive billeder af differentialer med og uden skavanker ?

Mojn

/Jes
19128: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (03-11-2004 22:13:08) (svar på 19126)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
Hej Jes

Du skal/gør klogt i at skifte bolte uanset…. Så bare frem med v-sliberen….. og skid på rusten!

Den er tung, ved ikke hvor meget den vejer…. Men hvis du kan køre en 88” kan du også løfte en dif.!

- yup den ”lede stump” kan sidde rigtigt godt fast! (se billede, det var det der gjorde at den kun gav sig lidt, når jeg brugte den lille hammer og forsigtige slag… )
- først bruger du en hammer og den lille dorn !
- så bruger du en hammer og en lidt større dorn!
- Og til sidst bruger du den største dorn du kan få i gennem diffen og en MEGET stor hammer…..

Så skal den nok komme ud! ; )

Gurskov

ps. det er den del af din S-aksel du endnu ikke har set!

19129: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (03-11-2004 22:17:21) (svar på 19126)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
... lige et billede af enden af min S-A....
den ligner den modsatte del af det du har fået ud af din aksel....

G
19141: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (04-11-2004 22:46:47) (svar på 19129)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.1.124)

Jamen det er jo en rigtig LR klassiker, gad vide hvor mange stik-aksler der er blevet skiftet bare i klubbens historie?
Jeg har været med siden -79 og da set nogle stykker.

Og Jes hvis du bruger din bil bare lidt sjovt bliver det helt sikkert ikke den sidste!

Og duften af håndrens er bare det bedste.

Hilsen Kenneth, også med sorte fingre.
19152: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (05-11-2004 17:17:25) (svar på 19129)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Mit stikakselproblem er kun blevet større. Jeg har afmonteret differentialet og hamret løs, men uden at rokke stumpen det mindste.
Skal jeg (kan jeg / bør jeg) skille differentialet (rover type) ad, eller er det på tide jeg erkender mit nederlag og skriver en "købes" annonce i roverbørsen ?

Og jeg som havde glædet mig til en velfortjent hyggetur i det sønderjydske i morgen.

Mojn.
19153: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (05-11-2004 17:35:40) (svar på 19152)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Brug en større hammer!!!!!
19156: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (05-11-2004 20:13:06) (svar på 19153)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Desværre har jeg ikke større og jeg tvivler på det er løsningen, men jeg gør da gerne forsøget. Det er jo sjovt at slå på ting - indtil de gå i udu vel at mærke.
Mojn
/Jes
19157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (05-11-2004 20:17:38) (svar på 19156)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
Jes..

den stump jeg sendte et billede af var nærmest skruet ind i diffen..

prøv at slå den lidt frem og tilbage... lav et mærke, og læg mærke til om den ikke skulle "sno sig lidt"

/Gurskov
19158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (05-11-2004 21:24:49) (svar på 19157)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.91.50)
Jeg kan huske 'Daisy', S2A bus, ejet af min ex- kone, hvor jeg oplevede det samme et par gange! Er det nu en 'Rover' aksel, så tøv ikke. Få den kardan af & pille klumpen helt ude! Så ser sagerne lidt anderledes ude! Ligeledes er stumpen nu at angribe fra begge sider. Du har alligevel 'Tøseglimmer' i diffen, så er det en rigtig gode idé at tage 'klumpen'ude & gøre rigtig rent der inde! Derfor er der mange type 'Rover'diff som knuser & smider tænder, pudsig nok, kort tid efter man har skiftet stik aksel! Den varig løsning på miseren, er selvfølgelig at skifte hele akslen ude til en Salisbury,fra en S111.
19159: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (05-11-2004 23:16:59) (svar på 19158)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg har skam diffen ude - og har straffet den for dens forsømmelser med en middelsvær hammer mm. uden tilfredsstillende resultat. I morgen tidlig får den alvorlige tæsk hvad resultatet så end bliver - udover at et eller andet sikkert går i stykker. Læs: Agressiv lørdag formiddag.
Mojn
/Jes
19162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (06-11-2004 09:21:16) (svar på 19158)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Hej David

Prøv at læse det indlæg du vil svare på...før du svarer ;-)

Den stakkels mand HAR skilt hele skidtet ad.
Iøvrigt kan det blive nødvendigt at bore stumpen ud, da den åbenbart er vredet meget. Alternativt at afmontere planethjulene og skubbe stumpen forlæns ud.

god weekend
claus
19163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (06-11-2004 11:31:46) (svar på 19162)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.218.57)
OK Klaus! Men da jeg læst, så sad kardanen på endnu! så jeg gik ude fra at en 'Rover' diff var stadigt på plads i sit hus. Derfor er jeg enig med dig i din kommentar til mit indlæg. For resten, hvad synes du om 'Huldraen'?
19164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (06-11-2004 12:59:59) (svar på 19162)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Adsklit diff. og anvendelse af vold har medføt at jeg nu endeligt kan samle mit differentiale. Nu skal bæstet så samles igen. Må lejeskålene se således ud ? De ser begge ldit hærgede ud. Hvor hårdt skal lejerne strammes og er der noget jeg skal være opmærksom på under samlingen ?

Mojn

/Jes
19165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (06-11-2004 15:33:19) (svar på 19164)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.23.87)
Hej Jens
Nej dine lejeskåle må ikke se sådan ud, de skal være glatte som en barnerøv. Hvis du har kørt med dem som de ser ud nu, må det have støjet ganske forfærteligt.
Der er kun en udvej, skift dem, og lån så en værksteds-manual, følg den slavisk så kan det ikke gå helt galt.-
88hilsen
Fasmer
19166: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Øv øv - stikaksel tror jeg desværre. (06-11-2004 15:42:35) (svar på 19165)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Takker - jeg bestiller nye mandag morgen. Jeg syntes ikke den støjer voldsomt, men det er svært at afgøre i en S3er.
88er mojn
Jes