tilbage

Land Rover Forum  

Index
19302: Så får jeg også den oplevelse med (11-11-2004 17:47:18)
Jan Poulsen #6642, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.198.103.172)
Her til aften skulle jeg lige ud at rulle en tur i min Ex mil. 88" s.III 2,25D.

Bilen sættes i gear ganske som jeg plejer. Der lyder et klonk, og så kommer jeg ikke længere, uden jeg rykker i pindende for henholdsvis redutionsgear eller firehjulstræk.

Koblingen er ok, og gearkassen virker umiddelbart også ok.

Min egen første diagnose, godt hjulpet af alle inlæggene i dette forum, på en knækket stikaksel. Mit spørgsmål desangående er

1. Hvordan kan jeg hitte rede i hvilken aksel der sidder baegerst på min bil?

2. Hvilken gearolie hælder jeg på når stikakslen er skiftet?

3. Er det tilladeligt at køre på forakslen frem og tilbage efter nye stikaksler?


Mvh
Jan
Index
19303: sv: Så får jeg også den oplevelse med (11-11-2004 18:08:46) (svar på 19302)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)

3 det kan godt lade sig gøre at køre "forsigtigt" på den forreste, men det er nok bedst at se om du ikke kan få stumperne ud inden...

ellers ville jeg nu nok lade posten(eller en der lige skulle den vej forbi) klare transporten

2 alm. 90 er gearolie....

1. af med "støvhætten" og så tæller du (se evt. indlæg # 19049)

Gurskov

Index
19338: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (13-11-2004 09:57:30) (svar på 19303)
Jan Poulsen #6642, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.198.103.172)
Jeg læste med godt udbytte den tråd Henik henviste til.

Specielt lagde jeg mærke til Jes symptombeskrivelse, hvor han skriver at kardanen snurrer som den skal.

Hvis nu kardanen ikke snurrer, er det så stadigvæk stikakslen eller er det mere alvorligt?

Tak for gode råd
Jan
Index
19339: sv: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (13-11-2004 10:12:11) (svar på 19338)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.24.219)
Hej Jan.Hvis motor køre,bilen er sat i ger og kadangakslen ikke køre så er det gerkassen,Ps hvilken bil taler vi om ??
Index
19340: sv: sv: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (13-11-2004 10:15:59) (svar på 19339)
Jan Poulsen #6642, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.198.103.172)
Hej Bjørn

En ex millitær s.III, 88" , købt i februar/marts

Jan
Index
19343: sv: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (13-11-2004 11:51:37) (svar på 19338)
Jan Poulsen #6642, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.198.103.172)
Falsk alarm.

Da jeg fik startet motoren, snurrede kardanen så smukt så smukt. Altså tilbage ved begyndelsen.

Jeg er nu ved at klargøre bilen så jeg bare lige skal smide de nye stikaksler i når de kommer, forhåbentlig endnu idag.

Den korte kom meget let ud, hvorimod den lange ikke er til at rokke. Er det her i bruger jernstangen, eller er det kun til stumpen?

mvh
Jan
Index
19345: sv: sv: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (13-11-2004 13:18:46) (svar på 19343)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.230.155)
Hej igen Jan.Du kan sætte hjulflangsen på med møtrikken på, slå kiler eller mejsler ned langs flangsen det er en muglighed,jeg har selv lavet en stang af 2 gamle aksler men den skal slises op i enden så det er ikke bare-lige???
Index
19306: sv: Så får jeg også den oplevelse med (11-11-2004 20:39:54) (svar på 19302)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg er lige blevet færdig ( færdig for 20. min siden ) med stikakselskift som udviklede sig. Jeg er ikke ekspert men har det hele i frisk erindring.
Mht. 3. så lad være, jeg humpede hjem med træk på forhjulene men akselbruddet har gnubbet, så der var metalstumper i hele differentialet. Nye lejer og rens af diffen til følge.
Ring endeligt hvis du får lyst 22802870.

Mojn
/Jes
Index
19307: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (11-11-2004 22:35:52) (svar på 19306)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej!
Et råd:
Knækkede stikaksler ses hyppigst i vinterperioderne på grund af utilsigtet hjulspin på det glatte underlag hvorpå der opbygges inerti i hjulene, som stoppes brat så snart hjulene igen får fat i underlaget. Dette giver naturligvis store stresspåvirkninger på stikakslerne (især den korte af dem, da den ikke er så "smidig" som den lange) hvorved resultatet gerne ender ud i en knækket aksel. Hyppigst vil man opleve det efter opstart fra et lyskyds.
Derfor bør man være varsom med at trampe speederen i bund i den kommende tid, hvor vejene kan være en udfordring for stikaksler.
Det er sgu for koldt til at ligge og rude under kareten, når man nu kunne bruge tiden til at hygge om fruen istedetfor inde i varmen.
SIIIernumedTICparabolskefjedrehilsener Stefan - Skanderborg
Index
19321: sv: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (12-11-2004 19:21:38) (svar på 19307)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.177)
stefan det er aldrig for koldt så skal der bare skrues lidt mere op for varmen på værkstedet :D

Lars/Biltris
Index
19322: sv: sv: sv: sv: Så får jeg også den oplevelse med (12-11-2004 19:34:11) (svar på 19321)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
hmmm - men, når jeg nu er globalist og den åbne himmel er mit værksted, så er det nu noget træls, at fryse kløerne af og samtidig få perlegrus i r.... ! - såfremt det kan undgås.
Hejsa Stefan
Index
19563: sv: Så får jeg også den oplevelse med (21-11-2004 01:13:39) (svar på 19302)
Jan Poulsen #6642, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.198.103.172)
Så blev det problem løst

Men med en professionels hjælp.

Stikakslen var knækket i de inderste ti centimeter, så stål og tappe så ganske forfærdelig ud. Intet under den sad fast. Der skulle bruges et eller andet på hydraulikbasis for at få den ud.

Alle stumper er ude, nyt olie på diffen, så nu ruller den igen.

Tak for al hjælpen, om ikke andet belev jeg klogere til næste gang, hvor situationen er mere normal


God week-end
Jan