tilbage

Land Rover Forum  

Index
19644: Sporing (23-11-2004 21:33:49)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.116.231.61)
Hej ..
I Weekenden fik jeg bukket sporingsstangen og skal nu til at spore med den nye stang på, men hvordan er det lige man gør det, den der med A4 arket under hvert forhjul virker ikke overbevisende,, når der så i manualen står toe out 1,2-2,4 mm, hvor er det så lige den difference skal måles?
håber i kan hjælpe, jeg vil så gerne lære....
VH
Peter
Index
19645: sv: Sporing (23-11-2004 22:13:05) (svar på 19644)
Morten Kirkegaard Jensen #6657, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 82.150.71.82)

Hej det er på fælgkanten , hvis jeg var dig ville jeg lade et værksted ordne det så dine dæk ikke bliver ødelagt
da det ikke lige er til at måle ved fælgkanterne

Hilsen morten
Index
19646: sv: Sporing (23-11-2004 22:27:26) (svar på 19644)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.75.145)
Hej Peter.
Ved en toe-out på feks. 2mm, spreder hvert forhjul 1 mm.
Men lige det med selve sporingen vil jeg nok overlade til et værksted. Drop alle gamle medertricks med gardinstænger og jeg ved ikke hvad. Du kan dog selv gøre klar til selve sporingen, der ikke tager så lang tid. Indstil styre-kuglerne, så de, på sporstangen så vidt muligt har samme længde som den gamle ( ved godt den er bukket)
Husk at tjecke styrekugler for slør inden, og smør gevindet på sporstangen med cu-fedt.
Index
19651: sv: Sporing (24-11-2004 00:41:20) (svar på 19644)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.24)
Hej!

Har ikke selv prøvet proceduren på en LR; men det forekommer i teorien at være lettere på en LR end mange andre biler..

LR's anbefalede værdier har i øvrigt ret large intervaller.

Der findes en glimrende beskrivelse af proceduren på: [http://www.sf.hiof.no/~frodehaa/steeringalignment.htm]

Held og lykke med projektet!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
19658: sv: sv: Sporing (24-11-2004 13:08:36) (svar på 19651)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.110.98)
Hej Kim og Chr.
jeg siger tak, det ser rimelig enkelt ud, så jeg prøver selv, så kan jeg altid kigge forbi et værksted hvis styringen virker mærkelig efter mit eget forsøg ;o, eller dækkene bliver kegleformede....
VH
Peter
Index
19653: sv: Sporing (24-11-2004 09:05:14) (svar på 19644)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej Peter,
Det er den mest naturlige sag i verden at bukke en sporestang - jeg tror jeg har bukket 3 i den tid jeg har haft LR (ca. 4 år).
Nu har jeg skiftet til en forstærket model som jeg endnu ikk har haft held af at bukke.

Min vurdering er nu altså at du sagtens selv kan spore bilen. Jeg har gjort det med 2 tommestokke - og efterfølgende fået det kontrolleret på et værksted - der var ingen problemer.
Forklaringen som gives på Kim's link er ganske god.

Hej
Christian
Index
19654: sv: sv: Sporing (24-11-2004 09:43:14) (svar på 19653)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Ballisager

Hvor har du købt de forstærkede sporstænger? Jeg har ledt lidt, men har ikke kunnet finde nogen... Og de nye store dæk på den gule bøjer MECA´s modeller som var de lavet af tandpasta!
Index
19655: sv: sv: sv: Sporing (24-11-2004 10:35:03) (svar på 19654)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej Thomas!
Jeg har den fra Bertelsen, - jeg kan faktisk ikke huske om den er fra Asfir eller Equipe.
Den ligner den der er på Equipe's hjemmeside
http://www.equipe4x4.com/paginone.html

Jeg kan ikk lige huske hvad den kostede. Den vejer en 3-4 gange så meget som en standard/MECA model.

Du har ret omkring tandpastaen - det er da rart at vide at jeg ikke er den eneste der bukker sporestænger ;-) Det må jo betyde at jeg ikke kører som en Fraggle :-) Eller at vi begge kører som Fraggler *GG*

Roger over
/Chris
Index
19668: sv: sv: Sporing (25-11-2004 11:49:58) (svar på 19653)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.161.102.112)
Ex-Tec i tyskland har en kraftig beskyttelseplade (ujern) til sporstangen til 83 euro: http://www.ex-tec.de/
Monteres i eksisterende huller på differentiale og til krængningssrabilisator. En kraftig sag i varmgalvaniseret stål. Synd at Land Rover ikke har kunnet designe sig væk fra dette problem med en lavt placeret sporstang som flere andre 4x4 med tilsvarende fortøj har kunnet.
mvh. Henrik
Index
19657: sv: Sporing (24-11-2004 13:04:56) (svar på 19644)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.26.38)
Hej !

Det er faktisk ret simpelt at spore så "groft" et styretøj,
du fatter et stykke muresnor eller sejlgarn der er et stykke længere end bilen, i den ene ende binder du en møtrik fast, alle der har rodet lidt med bil har fået sådan en i overskud,
kast møtrikken ind omkring et eller andet bag det en baghjul i aksel højde, træk nu snoren op langs bilen i aksel højde, ret forhjulet til så snoren rører ved både for og baghjul på to punkter, nu flytter du snoren over på den anden side, og her kan du så "aflæse" toe in/out.
Denne metode er anvendelig så længe bilen ikke er banket vind og skæv i rammen.
Du kan jo altid lade værkstedet tjeke deres 100.000,- kr udstyr på din bil bagefter ;-)

God arbejdslyst !
Index
19660: sv: Sporing (24-11-2004 16:44:48) (svar på 19644)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Hej Peter!
Som jeg fortalte dig i søndags, tag et kosteskaft, eller en liste i passende længede.
Hold den ud fra den ene fælgs forkant, over mod den anden fælg, og mål det manglende stykke med en ganske almindelig tommestok.
Mål derefter ved fælgenes bagkant. hvis forskelden ligger inden for det der står i manualen, er det OK. Hvis ikke, så drej sporstangen. Da den er udstyret med venstre-snoet gevind i den ene side, og højre-snoet i den anden, vil en drejning ændre forskellen mellen for- og bag- kant af fælgen. Mål og drej til forskellen ligger inden for de opgivne tolerance.

Mvh bent / 1649
Index
19666: sv: sv: Sporing (24-11-2004 22:09:04) (svar på 19660)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.116.224.173)
Tak Bent
Jeg skulle lige være helt sikker, som du nok kunne fornemme i søndags er jeg novice ud i mekanikken, så jeg skal have det skåret ud i pap, jeg har nu fået en dejlig ny stang, som jeg kan montere imorgen i ly for regnen under bilen.
vh Peter
Index
19681: sv: sv: sv: Sporing (25-11-2004 21:50:51) (svar på 19666)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.110.98)
Tak til alle
Jeg er nu ude at køre igen, det var (som i skrev) ikke så svært endda! Jeg brugte Bents kosteskaftmetode.
VH
Peter