tilbage

Land Rover Forum  

Index
20258: Svær start (28-12-2004 15:49:27)
Frank Hansen #5868 reg fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.205.5)
Jeg har en 90" med 2,5 td fra 87.
Den har meget svært ved at starte og kører nærmest batteriet helt ned før den starter, hvis den gør!
Der er nye gløderør i og den tørner fint.
Den er hele tiden lige ved at starte, men har meget svært ved at gå i gang. Jeg kan varme meget længe uden jeg synes det virker. Når den starter kører den som den skal!
Skal der skiftes dyser eller er der nogen med et andet forslag til at få den igang??
Index
20259: sv: Svær start (28-12-2004 16:26:18) (svar på 20258)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Frank!
Først og fremmest melder spørgsmålet sig, om den gør det hver gang du skal starte. Dermed sagt, gør den det også ved varm motor? Hvis det er tilfældet:
Umiddelbart vil jeg skyde på, at du har problemer med brændstofforsyningen.
Tjek/skift BrO filteret og tjek om der er brændstof hele vejen ud til dyserne.
Nu kender jeg ikke lige din motors systemsammensætning, men der må være en eller to steder på pumpen hvor du kan "bleede" systemet for luft.
Du kan prøve at koldstarte dyret en enkelt gang ved hjælp af Dieselstart (jeg nævner det kun fordi motoren ikke har for godt af at blive startet på den måde hver gang), -- springer den igang med det samme og holder motoren igang, skulle brændstofforsyningen være OK. Går den bare ud igen efter at pustet er forbrændt, skyldes det brændstofforsyningen, og så skal du igang med at have fundet miseren i systemet.
Tillige har en motor det med at blive meget kold om vinteren, og være træg at få sparket igang -- en motorvarmer vil være guld for din motors velbefindende.
Andre har sikkert andre glimrende forslag - men her er mit bud.
Hejsa
Stefan
Index
20260: sv: sv: Svær start (28-12-2004 16:42:02) (svar på 20259)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Her er måske lidt hjælp til din søgen.
God vind
Stefan
Index
20262: sv: Svær start (28-12-2004 18:42:01) (svar på 20258)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.86.78)
Hej Frank

Har selv en TD fra 1987, og nu ved jeg ikke hvor langt din har gået, men min har en kvart million bag sig. Når 19J motoren når disse kilometertal sker det oftest, at de bliver slidt i cylindrene, og som resultat holder de ikke kompressionen 100% ved kold tilstand. Min gør det samme, men jeg bruger speederen ved start, og så kommer den i gang (hver gang red.). Så snart den så er varm, og stempelringene udvidet, er der ingen startproblemer. Få evt. taget en kompressionstest for at undersøge hvorvidt vinterprojektet lyder på mindre motorrenovering.

Held og lykke, og meld endelig tilbage

/Jesper Kjærsgaard
www.divisionen.dk
Index
20268: sv: Svær start (28-12-2004 20:28:49) (svar på 20258)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.43)
det kan også være din diesel olie der render baglæns pil fødepumpen af og skil den ad der kan godt sidde skidt i de små ventiler der sidder i låget det kan også være den kontraventil der sidder på dit b-filter
Lars/Biltris
Index
20276: sv: sv: Svær start (28-12-2004 22:35:23) (svar på 20268)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.73.148)
Det kan også være en træt starter, hvis den er gammel og slidt kører den for langsomt til st starte motoren, det går fint om sommeren men når olien er som sirup bliver det meget tungt.(det er godt at koble ud så skal den ikke trække gearkasserne med).
Prøv at få autoelektrikkeren til at måle den igennem.
Starterbytte er billiger end motorbytte!
Endnu en mulighed.

Hilsen Kenneth
Index
20280: sv: Svær start (29-12-2004 00:38:48) (svar på 20258)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.75)
Hej Frank

Hvad med dit battteri? er der vand på? Det kan meget vel være at det er kogt tør... hvis det er det så kan det selv sagt ikke levere den mængde strøm det skal. Idet tilfælde skal du hælde deminiraliseret vand i dit batteri når du skruger propperne af, skulle der gerne være en bøjle der viser min mærket og en slids op der viser max mærket. Husk at konrtolere alle celler.
Index
20287: sv: Svær start (29-12-2004 10:27:33) (svar på 20258)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Hvis den står lidt for lavt i tomgang så får den ganske enkelt diesel nok til at slæbe den rundt når den er kold. En god løsning er som andre har sagt en motorvarmer. Jeg har også et lille stykke 1mm aluplade som jeg ligger under tomgangsskruen om vinteren hvis jeg skal starte koldt. Forvarmningstid på mellem 25 og 30 sek bedst for mig. Hold foden fra speederen så passer indsprøjtningstidspunktet bedst.

Hilsen Ole
Index
20293: sv: sv: Svær start (29-12-2004 16:55:40) (svar på 20287)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.99.250)
Hvad siger manualen om forvarmningstiden? Jeg forvarmer min i 15 sek. men kan pt. mærke at det ikke er nok, på den anden side er jeg heller ikke interesseret i at brænde mine gløderør af.
Mvh
Martin
Index
20295: sv: sv: sv: Svær start (29-12-2004 20:20:17) (svar på 20293)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Manualen siger 10 til 15 sek, men jeg føler ikke at det giver mærkbart kortere levetid hvis jeg holder mig på ca. 25 sek eller der under.

Ole
Index
20306: sv: Svær start (30-12-2004 11:27:36) (svar på 20258)
niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.127.178)
Mest sansynligt, hvad Stefan svarer dig. Start med at skifte de små slanger der går mellem dyserne. Dette er returløbet. De er sikkert møre/utætte. Selvom det ikke er lige til at se kan de være utætte. Bilen vil så "trække luft ind" i brændstofsystemet, dette gør at startbesvær som du beskriver opstår især når bilen har stået nogle timer. Dette er problemet i 90% af tilfældene.
MVH Niels LR-mek.
Index
20336: sv: Svær start (30-12-2004 23:46:47) (svar på 20258)
Morten S. Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.11.78)
Hej Frank

Har haft flere diesel-biler (desværre ikke alle LARO) og somme har fremvist dine symptomer. Den lette og billige fejl var ingen strøm til gløderør og derfor ingen forvarmning (sikring til gløderør var gået). Den deprimerende og dyre var slidte stempelringe med deraf følgende dyr rep. Den sidste kom dog snigende medens den første var der fra den ene dag til den anden. Check derfor liiige den billige løsning inden du splitter maskinen ad..

Godt nytår

Morten/5283