tilbage

Land Rover Forum  

Index
20670: Kørsel med bus i Polen (13-01-2005 18:10:09)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 81.19.255.191)
Hej der,

Jeg overvejer en tur til Polen til sommer, så nu har jeg lige et par spm. vedr det:

Er der nogen der ved hvorvidt man skal have særlige papirer/beviser eller lignende for at køre med en dansk indregisreret LR Bus/Stor personbil i Polen?

Er der nogen der har erfaring med at køre i Polen? Brændstofpriser, vejforhold osv.

vh

Rasmus - 6012
Index
20672: sv: Kørsel med bus i Polen (13-01-2005 20:32:36) (svar på 20670)
Julie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.146.150)
Jeg har faktisk også et spørgsmål ang. førerbevis til M2-køretøj. Mit handler bare om forholdene her i DK.

Jeg kan forstå at jeg ikke må køre stor personbil uden hvidt og blåt kvalifikationsbevis... eller hvad? Jeg mener at have læst et sted at dette krav kun er gældende hvis jeg kører mere end 50 km hjemmefra. Er der nogen, der kan hjælpe?

Såfremt der ingen kære mor er, hvor kan jeg så få fat i sådan en hvid og blå fætter?

VH

Julie
Index
20673: sv: sv: Kørsel med bus i Polen (13-01-2005 21:02:09) (svar på 20672)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Julie

Ja, det er korrekt at du skal have blåt og hvidt kvalifikationsbevis for at måtte køre med en dansk indregistreret bus ( uanset antal siddepladser) i udlandet.
Hvis I er to eller flere der skal skiftes til at køre, skal I alle have beviserne. I visse lande kan man køre som om det var i DK, bl.a i de nordiske lande der gensidigt respekterer national lovgivning, men generelt skal man have beviserne.
Nogle vil måske oplyse dig her i forum at "der sker aldrig noget, så bare kør" ....your choice...

Beviserne kan erhverves hos køreskoler der har specialiseret sig i erhvervskort. Prisen er vist omkring 10 k efterhånden. Alternativt kan du tage kurserne gennem Arbejdsmarkedsuddannelserne (Landtransportskolen), det koster ikke noget og tilmelding sker gennem din arbejdsløshedskasse/fagforening ( det gjorde det ihvertfald da jeg gennemgik kurserne for 9 år siden).

Du kan læse mere om reglerne på Færdselsstyrelsens hjemmeside: www.fstyr.dk

,mlrh
Claus
Index
20674: sv: sv: Kørsel med bus i Polen (13-01-2005 21:05:23) (svar på 20672)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen

Jeg skulle måske lære at læse indenad... :-)

I Danmark skal du kun have kvalifikationsbeviserne ved erhvervsmæssig kørsel. F.eks. som turistbuschauffør, men ikke hvis det er i fast rute.

Claus
Index
20675: sv: sv: sv: Kørsel med bus i Polen (13-01-2005 22:46:36) (svar på 20674)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.1.223)
Men der er vist også noget med, at der ikke er krav om mere eller mindre kulørte kvalifikationsbeviser, hvis man er et så gammelt r....., at buskørekortet er erhvervet sammen med et lastbilkørekort (i 1981 eller tidligere) som mit eget.

Jeg går dog ud fra, at dette ikke er aktuelt i denne sag!

Hilsner fra et gammelt r......
Mikael

Index
20677: sv: sv: sv: Kørsel med bus i Polen (13-01-2005 23:15:13) (svar på 20674)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.76.166)
Julies spørgsmål om de 50 km er kun gældende hvis en rutebus rute er over 50 km, så skal man have kulørt bevis.
Det blå bevis er primert til kørsel i udlandet.

Kørelærene ved mere end rigspolitiets færdeselsafd. fandt jeg ud af ved at spørge.
En forespørgsel hos kørelæreren på et bus kørekort, gav en pris på ca. 17.000,- hvis man gik lige igennem alle prøver.

Typisk dansk lappelovgivning, ingen kan finde ud af det.

Hilsen Kenneth med kulørte kort og lamper.

Index
20684: sv: Kørsel med bus i Polen (14-01-2005 09:19:29) (svar på 20670)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.236.141)
Vedr. vejforhold i polen: De er mange grusveje der bliver ved og ved (rigtig kræs for LR-folk). Tag og skaf dig nogle rigtige topografiske kort (1- eller muligvis 2-CM), så kan du se hvor du kan køre, da de små veje ikke nødvendigvis er med på trafikkort.
Hold dig væk fra landeveje når det er mørkt da lastbilerne kører meget stært og uforsvarligt her især på de mindre landveje med kun et spor i hver retning.

Hilsen jakob.
Index
20694: sv: sv: Kørsel med bus i Polen (14-01-2005 13:59:12) (svar på 20684)
Julie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.146.150)
Okay... en gang til for Prinsesse Knud.

I 1981 var jeg ikke engang begyndt i børnehaveklasse. Så jeg tror ikke, der er noget at hente der *G*

Må jeg eller må jeg ikke køre i Kvickly i Helsinge uden passagerer (bortset fra en bordercollie) i vores M2-registrerede køretøj når jeg kun har et ganske almindeligt lille, sølle taberkørekort til personbil? Man kan vel sige der er tale om en fast rute eftersom der kun er én fornuftig vej fra min bopæl til bemeldte Kvickly.

De mere halsbrækkende øvelser og de lange, seje ture, lader jeg min bedre halvdel om. Jeg skal altså bare kunne tøffe omkring i lokalsamfundet. Må jeg det? For ellers står den på hestevogn for mig til jeg har taget det blå og hvide.

VH

Julie

Index
20698: sv: sv: sv: Kørsel med bus i Polen (14-01-2005 15:33:01) (svar på 20694)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.252.88)
Hej Julie, nej desværre må du ikke køre i jeres M2 "stor personvogn" (bus-privat), på et B kørekort.(se bagsiden af det lyserøde plastickort).

Selv om du kører "din faste rute" holder du jo ikke ind ved stoppestederne og tager dem med der venter. ;-) Hæ hæ

Du skal på dit kørekort have udfyldt felterne C og D, det kan du klare hos en kørelærer for ca. 17.000,-. Det er et BUS-kørekort, den går ikke længere med kørekort til lastbil som i "gamle" dage.
Med C-D i kørekortet må du så køre nationalt, hvis du skal
til internationalt kræves der så blåt bevis, og så er det kørelæreren igen. (eller AMU-center.)

Generelt:
Hvis man skal til udlandet med en privatbus kræves der:
- hvidt og blåt bevis
- tro og love erklæring om at det er en privat bus (fra toldvæsnet),
- og man skal have mindst 2 års erfaring med bus kørsel og være mindst 23 år.

Så du må hellere få givet hesten en ekstra spand havre og
få pumpet og smurt vognen.

Håber også andre har glæde af det her, hvis det er uklart, så skriv endelig igen.

Med venlig hilsen
Kenneth
Index
20695: sv: Kørsel med bus i Polen (14-01-2005 14:01:34) (svar på 20670)
Lars Huvendick #6910, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 83.72.76.135)
Hej Rasmus.

Vi har kørt igennem Polen til Litaun og retur for omkring 4 år siden "DET VAR SPÆNDENDE" der med mener jeg, at når de første mange polske Brianer (undskyld udtrykket til jer, der hedder Brian) havde overhalet os op over en bakke, hvor der overhovedet ingen oversigt var så begyndte man at tænke De skal måske tilbage igen PUHA.

Det gik jo alligevel vi fik også lært, at blokere bremserne når der kom en sporvogn pløjende
igennem en rundkørsel eller et tog krydsede vejbanen, hvor der ingen advarsel eller blink var.

Vejene var ikke skabt til en peugeot, men derimod til en hest eller en landrover.
Uanset hvor påståelige de polske betjente er, kan de vel ikke udskrive en fart bøde til en landrover ?

Bare klø på der venter mange trafikale oplevelser.

Landevejsrøver Hilsen Lars
Index
20709: sv: Kørsel med bus i Polen (14-01-2005 23:12:01) (svar på 20670)
Hans-Henrik Wollert Torp #6680, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 195.82.210.227)
Rigtig god tur. Jeg importerer varer fra polen, - fra den sydøstlige del og har derfor kørt næsten overalt i Polen. Polen er et meget spændende land med de følger der komnmer af den enorme polarisering som polen pt. er udsat for pga. den eksplosive udvikling der er i gang. Min anbefaling er forlad aldrig din bil "overnight" udenfor bevogtede parkeringspladser, MEN derudover er der ikke de store farer der venter dig, polakkerne er et meget venligt folkefærd der behandler dig som du behandler dem. ( det sidste var der vist ikke noget nyt i)
Rigtig god tur