tilbage

Land Rover Forum  

Index
20824: Privat bus (20-01-2005 11:51:54)
Dorthe & Per Rudbeck #6809, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 147.29.112.248)
Her er svaret på spørgsmålet, må naboen eller børnenes venner køre med i landien, når den er indreg. som Stor personbil, til Privat budskørsel. der er nok en del af os der skal til at tænke os om.


Til Per Rudbeck
Idet der henvises til din e-mail af 14. januar 2005, kan Færdselsstyrelsen oplyse følgende:
I henhold til buslovens § 1, stk. 1, skal den, der er etableret på dansk område og udfører erhvervsmæssig personbefordring med et dansk indregistreret køretøj, indrettet til befordring af flere end 9 personer, føreren medregnet, have tilladelse hertil.
Ved erhvervsmæssig personbefordring forstås kørsel
1) med personer uden en nærmere tilknytning til den person, virksomhed eller sammenslutning, der udfører eller lader kørslen udføre,
2) som udføres mod vederlag, eller
3) som udgør den pågældende persons, virksomheds eller sammenslutnings primære formål.
Ikke-erhvervsmæssig buskørsel er kørsel, der ikke opfylder betingelserne for at være erhvervsmæssig kørsel. Den ikke-erhvervsmæssige buskørsel kan udføres tilladelsesfrit. Som eksempel på tilladelsesfri kørsel kan nævnes rent privat buskørsel.
Ved rent privat buskørsel forstås kørsel, der udføres af bussens registrerede bruger med dennes nærmeste familie. Bussen kan tillige føres af personer, der tilhører den registrerede brugers husstand. Der må ikke ske befordring af f.eks. naboer, venner og bekendte, idet disse ikke har den i buslovens forstand fornødne nærmere tilknytning til den, der lader kørslen udføre.

Med venlig hilsen
Lis Caspersen, Chefkonsulent

Færdselsstyrelsen, Tilsynsafdelingen.
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K

Tlf.: +45 33929421
Fax: +45 33381427
e-mail: lc@fstyr.dk
www.fstyr.dk
Index
20827: sv: Privat bus (20-01-2005 14:50:51) (svar på 20824)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 155.137.0.9)
Det ser jo meget autoritativt ud men ...
Busbekendgørelsen definerer hvad der er erhvervsmæssig busbefordring. Det er ret klart.
Herudover skriver bekendtgørelsen noget om ikke-erhvervsmæssig busbefordring (institutioner og klubber m.v.)
Så vidt jeg kan se har resten af den gode chefkonsulents bemærkninger ikke hjemmel i bekendtgørelsen og må derfor anses for at være egen fortolkning.
I øvrigt er Færdselsstyrelsen så vidt jeg ved ansat til at beskæftige sig med køretøjers indretning og sikkerhed. I dette tilfælde bevæger styrelsen sig ind på Skatteministeriets område.
Det kan da godt være jeg ikke har fattet en bønne af det hele, men jeg vil da håbe at nogen i dette forum er så kyndige inden for juristeriet at de vil dissikere svaret og forklare os almindelige mennesker der kun kan læse indenad hvad det hele går ud på?
Jeg har ingen bus, men hvis jeg havde, ville jeg ikke på grundlag af svaret afholde mig fra at tage naboen med.
mLRh
Nils
Index
20828: sv: sv: Privat bus (20-01-2005 15:39:58) (svar på 20827)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Nils

Desværre har "den gode chefkonsulent" fuldstændig ret i sit svar vedrørende buskørsel.

På Retsinfo kan du downloade Lovbekendtgørelse nr. 107 af 19.februar 2000. Under §1 stk.4, litra 2 er defineret hvad der erhvervsmæssigt og... underforstået..hvad der ikke er.

Med hensyn til om Færdselsstyrelsen bevæger sig på forkert ressort, kan du i Bekendtgørelse nr. 11 af 5. januar 2005, §2,stk.2, læse at Færdselsstyrelsen er tilsyns- og kontrolmyndighed på området.

Så der er vist ikke noget at komme efter....selvom det kunne være rart med nogle mere liberale regler på området.

Med LR hilsen

Claus
.....med tilladelse til at invitere naboen på bustur ;-)
Index
20834: sv: sv: sv: Privat bus (20-01-2005 18:08:39) (svar på 20828)
Dorthe & Per Rudbeck #6809, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.157.116.96)
Hej Claus

Du lyder til at have været møllen igennem, hvordan kommer jeg uden om at køre ulovligt, når man skal have naboen og ungernes kammerater med.

hilsen

per
Index
20838: sv: sv: sv: sv: Privat bus (20-01-2005 19:12:32) (svar på 20834)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.137)
Du ringer ganske enkelt efter et busselskab og betaler for kørslen. Eller du får din bus omregistreret med erlæggelse af reg.afgift til en personvogn.
Lis Caspersen - min gamle sparringspartner udi busloven - har en gang oplyst, at den restriktive holdning skyldes, at lovgiveren vil 'beskytte' buserhvervet !
Holdningen er ganske prisværdig set fra busbranchen, men desværre 'glemte' ministeriet, at denne holdning også burde omfatte institutioner, plejehjem, skoler m.v.
Disse tøffer ganske ufortrødent gennem landskabet med deres busser - ofte med førere bag rattet, som forlængst burde have afleveret kørekortet eller åbenlyst aldrig har erhvervet et ! Buskørslen er for disse person en del af deres erhverv, hvorfor de nødvendigvis burde have kørekort til erhvervsmæssig personbefordring og derfor få det fornyet hvert 5. år.
Et forslag, at begrænse passagerantallet til 11 for privatbusser, fandt ikke gehør.
Index
20854: sv: sv: sv: sv: sv: Privat bus (21-01-2005 07:35:38) (svar på 20838)
Dorthe & Per Rudbeck #6809, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 147.29.112.248)
Hej Poul

Nu er det jo ikke for at køre bus jeg har købt en LR, så det hjælper jo ikke meget at ringe efter en bus. Det der er mit problem er at når jeg køre min søn og datter i skole så står der altid en dreng merer på vejen som vi lige så godt kan tage op, men det må jeg ikke. Jeg må heller ikke tage min ven med på jagt selv om vi kun er to i bilen.

Jeg har tænkt på om jeg ikke kunne omreg. bussen til at være benytet af en forening, så må jeg køre med medlemer af foreningen. Så skulle jeg bare melde dem ind når de stod på og melde dem ud når de stod af.

med venlig hilsen

Per Rudbeck
Index
20845: sv: sv: sv: sv: Privat bus (20-01-2005 22:30:36) (svar på 20834)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Per

Det gør du ved at tage stort erhvervskort ( kode 250 på kørekortet)+ hvidt kvalifikationsbevis hos en privat kørelærer eller hos det nærmeste Center for Arbejdsmarkedsuddannelser. Vil du lovligt køre med din bus i udlandet skal du endvidere erhverve blåt kvalifikationsbevis selvom det kun er dig og familien der benytter køretøjet.

og nej...jeg har ikke været igennem møllen som sådan, men har tidligere arbejdet med regler og lovgivning på området som en del af mit job.

mlrh
Claus
Index
20850: sv: sv: sv: sv: sv: Privat bus (21-01-2005 00:10:23) (svar på 20845)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.74.59)
Hej Claus, det er uden betydning hvilket buskørekort man har, erhverv/ikke erhverv, det er bussens registreringsart der er afgørende for om man må køre med andre end "nære familie".
Så hvis det er en M2 "stor personvogn, privatregistreret bus", må man ikke køre med andre end nære familie.

Hilsen Kenneth med hvidt bevis, blåt bevis og erhvervskort og landkort og matrikelkort og dankort og krakkort og lange kort og korte kort osv.
Index
20858: sv: sv: sv: sv: sv: Privat bus (21-01-2005 08:31:14) (svar på 20845)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.137)
Kære Cluas,
Det er ikke kørekortets omfang, som afgører, om køretøjets må tranbsportere andre end familien.
Det er registreringsforholdet og det betyder, at bussen skal være indreg. til formålet.
En Land-Rover STW kan pga dens åbne karosseri ikke registreres som bus til erhv. personbefordring.

Og Per, jeg har godt forstået, hvad du ville, men jeg skal da forsvare min branche - bare lidt ! ?
Index
20848: sv: sv: sv: Privat bus (20-01-2005 23:33:12) (svar på 20828)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.132.51)
Hej Claus.
Du har da så ganske ret. Bekendtgørelsen (som er fra 2003 og ikke 2000 som du skriver) definerer klart hvad erhvervsmæssig personbefordring er.
Herefter hører klarheden også op. Jeg er ikke stødt på noget i bekendgørelsen som afgrænser hvor stor en del af familien der må befordres, og når chefkonsulenten skriver at det kun er den nærmeste familie må jeg gå ud fra at det er Færdselsstyrelsens fortolkning af lovteksten. Færdselsstyrelsen anlægger en fortolkning, som indskrænker brugen mest muligt.
Det kunne vel tænkes, at andre fortolkede bekendtgørelsen anderledes??
Index
20863: sv: Privat bus (21-01-2005 20:30:52) (svar på 20824)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.199)
Hej Alle.
Jeg har som ejer af en M2 Land Rover 110", fra 1990, jeg har aldrigt haft problemer med hvem jeg måtte have med som passerer. Jeg er ikke indehaver at nogle af de omtalte beviser men har som lover kræver det kørekort til bus, bus med anhænger. Jeg har kørt mange km. rundt i DK, med børn, naboens børn, vender og bekendte, jeg er blevet stoppet et utal af gange og er aldrigt blevet konfronteret med alle disse ulyksagligheder som der skriver om her. Min bus er type godkendt med GULE skilte, måske forklarer det noget.
VH
Christian Holten
Index
20889: sv: sv: Privat bus (22-01-2005 22:45:45) (svar på 20863)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.137)
Kære Christian,

jeg er lidt betænkelig ved at læse, at du er blevet stoppet et utal gange - og har klaret frisag! Måske skyldes det, at du har gamle krigere og stridsmænd (vender) ombord. Farven på dine 'skilte' (nr.plade) har intet med typegodkendelsen at skaffe, men med motorbeskatningen: Gule plader = afgiftsfri, hvide plader med 98.xxx eller 99.xxx = 20% reg.afgift, hvide plader med andre numre = 60 % afgift. Da det er/har været tilladt, at køre med 'lavere beskattede' nr.plader, kan det forekomme, at en 60%-beskattet bus alligevel kører med gule plader. Læg måske lige mærke til, at alle erhvervsmæssige busser af nyere årgang har gule nr.plader og taxa 98.xxx eller 99.xxx, da disse hhv. er afgiftsfrie eller har betalt 20% i reg.afgift. Alle ældre turistbusser, som har en toldattest, kan have 98.xxx og 99.xxx, da denne kategori busser før var afgiftspligtig.
Index
20891: sv: sv: sv: Privat bus (22-01-2005 23:24:14) (svar på 20889)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.111.161)
Hej Alle
Jeg har som mange andre kørt LR bus de sidste 10 år privat registreret med 99xxx nr plader og både jeg og fruen der er i besidelse af både bus/lastvogn + hænger,er som Christian blevet stoppet flere gange både med venner (til/fra fest)eller med nogle fra fodboldhold uden nogle kommentare.

Hilsen Peter
Uden blå tilladelse Men med hvide skilte