tilbage

Land Rover Forum  

Index
20865: V8 kræfter-omdrejningstal-strøm (21-01-2005 20:59:59)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.164.55.9)
Mon nogen kan forklare hvorfor omdrejningstallet falder når jeg trækker strøm fra batteriet som starthjælp til en anden vogn? Som om jeg koblede noget mekanisk belastende på, men det gør jeg jo ikke. Jeg har tænkt at det måske skyldes at der i forvejen er 'for lidt' strøm til tænding, og at den derfor næsten mister pusten når man tager strøm fra den via startkabler.
Index
20867: sv: V8 kræfter-omdrejningstal-strøm (21-01-2005 21:23:34) (svar på 20865)
Anne & Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.119.66)
Når du bruger meget strøm, til starthjælp, belastes generatoren som derved belaster motoren som derved falder i omdrejninger. Derfor er det en rigtig god ide at sætte kabler på og "lade" motoren lade lidt strøm på "havaristen" inden man forsøger start! Iøvrigt er det en god ide ikke at sætte stel kabler fra pol til pol, men sætte det fysisk på fx. løfteøje på motoren eller lign. (husk lige ikke alle har minus til stel....!)
Index
20868: sv: V8 kræfter-omdrejningstal-strøm (21-01-2005 21:27:17) (svar på 20865)
Peter Vinter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.120.180)
Det der sker når du trækker strøm fra batteriet er, at din generator begynder at lade på batteriet for at kommpensere for den strøm du trækker fra det.

Generatoren er som bekendt drevet af kileremmen. jo mere strøm generatoren skal levere, desto større mekanisk effekt trækker den fra motoren via kileremmen.

Det giver sig til kende ved en lavere tomgang.

I normal drift mærker du ikke, når du kobler en strømforbugende genstand ind (elbagrude, nærlys, etc.). Det skyldes, at belastningen fra disse ikke er nær så stor, som ved starthjælp.

En elbagrude bruger typisk 50 - 100 W; en startermotor 500 - 800 W. Derfor.
Index
20869: sv: V8 kræfter-omdrejningstal-strøm (21-01-2005 21:27:39) (svar på 20865)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Michael

Det skyldes simpelthen at din generator (som bliver trukket af motoren) skal levere en masse strøm til batteriet, som du jo aflader kraftigt på, når du giver startstrøm til en anden bil.
Jo mere generatoren skal lade, jo sværere er den for motoren at dreje rundt. Dvs. at det er generatorens fysiske modstand som trækker motorens omdrejninger ned.
Du vil kunne opleve det samme hvis du tænder el-bagrude, blæseren på max, det lange lys og alt andet som bruger meget strøm.

/JEsper
Index
20870: sv: V8 kræfter-omdrejningstal-strøm (21-01-2005 23:07:16) (svar på 20865)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.164.55.9)
Mange tak til alle for svarene. Så behøver jeg ikke ligge søvnløs over det. Nu kan jeg godt se logikken, men jeg har vist altid troet at en generator bare kørte rundt og det var så det. Om man tog strøm fra den eller ej troede jeg ikke betød noget. Men den er vel det omvendte af en elektromotor, så det .. ja, det forklarer sagen. Tak. Desværre kan det så ikke indgå i diagnosen af dårlig tænding, hmm.