tilbage

Land Rover Forum  

Index
20897: Rustrødt vand i vandbeholderen (23-01-2005 11:11:59)
Casper Lohse #6765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.10.96.249)
På vej hjem fra Sverige i går aftes, bliver min motor pludselig varm ( i løbet af et par min fra normal til max)
Den har haft tildens til at "drikke" vand på det sidste.
Da jeg hiver låget af til vandbeholderen er den helt fyldt, men med rustrødt vand. Efter lidt tid til afkøling falder vandstanden i beholderen og der kan påfyldes mere vand. Da vi endelig kommer hjem til Danmark en gang i nat, slår jeg op og læser at det er meget vigtigt at man kører med en blanding ½ vand ½ kølervæske på min 300tdi motor grundet motorblok i støbejern og topstykke i alu.Jeg har kørt med rent vand - da den jo drikker det alligevel...
Mit spørgsmål er nu hvorfor er mit vand rødt hvad er der gået galt og hvor meget skade kan der være sket? Motorblokken "sveder" med olie på den ene side, kan det være toppakningen??
LR hilsen Casper Lohse
Index
20898: sv: Rustrødt vand i vandbeholderen (23-01-2005 11:27:21) (svar på 20897)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.211)
Er udstødningsrøgen hvid eller hvidlig (tegn på vanddamp)?

Bobler det fra ekspansionsbeholderen når du tager låget af denne?

Hvis der dannes bobler i kølervædsken er det tegn på at der kommer luft i systemet et sted. Sædvanligvis ved en defekt toppakning, hvorved udstødningsgassen slipper ud i kølersystemet. Dette giver et meget varmt kølersystem (overophedning).

Findes der en utæthed i kølersystemet et eller andet sted? (vandpumpe, slanger, køler, etc)

Hvis udstødningsgassen er hvid eller hvidlig kan dette også være et tegn på at der forbrændes vand (kølervædske). Normalt også pga. defekt toppakning.

Vigtigheden af den korrekte blanding af vand og kølervædske kan jeg ikke kommentere fra personlig erfaring; kun at vigtigheden understeges alle steder i LR's håndbøger!

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
20904: sv: sv: Rustrødt vand i vandbeholderen (23-01-2005 13:29:09) (svar på 20898)
Casper Lohse #6765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.10.96.249)
Hej Kim

Tak for dit svar. -Ja det bobler når låget til expansionsbeholderen tages af.
Der er ikke tegn på hvid røg i udstødningen - jeg synes at have ledt efter utætheder, og ikke have fundet nogen, jeg må lurer igen.

LR hilsen Casper Lohse
Index
20905: sv: sv: Rustrødt vand i vandbeholderen (23-01-2005 13:31:46) (svar på 20898)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.78.189)
Det er rust fra motorblokken der har løsnet sig ved temp.stigning.
Jeg ville få kontrolleret toppakningen

Hilsen Kenneth
Index
20908: sv: sv: Rustrødt vand i vandbeholderen (23-01-2005 16:19:21) (svar på 20898)
JensOle Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.127.17)
Kølervæsken skal være deri af 2 grunde, den ene er naturligvis frostsikring, den anden er fordi der er noget i kølervæsken der forhindrer rust i kølekanalerne og når der er støbejerns blok og alu topstykke kan der nemt opstå rust lige omkring toppakningen. Det er derfor det er så vigtigt.

MVH Jensole Thomsen
Index
20909: sv: sv: sv: Rustrødt vand i vandbeholderen (23-01-2005 16:30:58) (svar på 20908)
Casper Lohse #6765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.10.96.249)
Hej JensOle

Tak for dit svar, det var også det jeg fik læst mig til - var desværre bare ikke klar over det.
Index
20910: sv: Rustrødt vand i vandbeholderen (23-01-2005 16:32:30) (svar på 20897)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.137)
Prøv at toppe vandbeholderen helt op og start derefter motoren. Bobler ¨vandet, så har Kim ret i, at det er en toppakning.
Det er ikke ligegyldig, hvilken type kølevæske du hælder på: den skal indeholde korrosionsbeskyttelse og typen fremgår af håndbogen ( eller burde ).
I særlig varme egne kan man nøjes med en blanding af vand og kun korrosionsbeskyttelse, idet denne blanding giver ca 20 % mere køleeffekt end en blanding, som også indeholder frostbeskyttelse.