20941:
sv: sv: sv: sv: sv: Kære busførere (24-01-2005 19:23:40) (svar på
20934)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.62.164.137)
Mht sikkerhedsseler bevæger vi os fra forsikringsspørgsmålet over i bussens indretning, hvor der årgangsbestemt vil være krav om sikkerhedsseler. Dog skal selerne benyttes, hvor disse er monteret. Siden 01.OKT 99 er der dog krav om sikkerhedsseler i alle busser; rutebusser og bybusser dog undtaget.
Manglende brug af sikkerhedsseler betragtes som en forseelse, som straffes med bøde - og derfor ikke vil anses som groft hensynsløst.
Groft hensynsløst kørsel er, at føreren begiver sig ud i noget, han påforhånd må have vidst, kunne medføre uheld.
For mit vedkommende er det ligegyldigt, om jeg transporterer naboens børn eller blot sætter mig alene i bilen og kører afsted. Ansvaret er lige stort. Uanset, hvad der sker og hvem der måtte have skylden, så vil der altid være en dårlig samvittighed ved, at have forvoldt skade på andre personer.
Iflg. Forsikringsoplysningens meddelelse - jeg har også talt med Helle B.Pedersen personligt - kan forsikringsselskaberne ikke i deres betingelser fraskrive sig ansvarsdækningen selvom køretøjet benyttes ulovligt som privat bus.
Alle andre ulovlige forhold er bl.a. konstruktionelle ændringer eller kørsel, som ikke er dækket af policen, som konkurrencekørsel.
Min OneTen er forsikret hos Tryg, som ved tegning oplyste, at køretøjet må benyttes til det, det er konstrueret til, dog ikke til konkurrencekørsel.
Da jeg ikke deltager i trial eller trophy, er jeg dækket af Tryg, men hvis man har lyster udi aktiv terrænkørsel, er det en meget god idé, at få forsikringen igennem klubbens forsikringsordning.