tilbage

Land Rover Forum  

Index
21188: Busser (06-02-2005 09:29:01)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.139.218)
Jeg synes der lige pludselig er forholdsvis mange og "nye" busser til salg - er der blevet fundet en måde at importere 110'ere der IKKE har været registreret med mere end 9 pladser i udlandet? Eller er der bare tale om tilfældigheder?
vh/Jørgen
Index
21190: sv: Busser (06-02-2005 09:45:35) (svar på 21188)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.113)
da jeg begyndte at kigge efter en bus konstateret jeg at de kommer i bølger, der kan gå langtid hvor der ikke er en enste til salg også lige pludselig vælter de frem

Lars/Biltris
Index
21191: sv: Busser (06-02-2005 09:45:53) (svar på 21188)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.3)
Hvis der kun er 9 ladser, er det vel heller ignen bus, men bare en personbil.
Index
21192: sv: sv: Busser (06-02-2005 11:21:40) (svar på 21191)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.139.218)
Hej Morten,
Helt enig. Det er blot det at når man kigger i udlandet, som ihvertfald nogen af disse busser kommer fra, er der mange indreg. med 9 men det er meget svært at finde en vestrestyret med 10 eller mere. Også kunne det være der var nogen der havde fundet en måde til at gøre en 9 personer i udlandet til en 10 personer i Danmark - som de danske myndigheder kan leve med.
vh/Jørgen
Index
21194: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 12:29:09) (svar på 21192)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.3)
Nåeh, sådan, Jørgen, jeg havde ikke lige anskuet det på den led.
Takker & smiler.
Mvh'er Morten
Index
21195: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 13:09:22) (svar på 21192)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.134)
Hej Jørgen. For at det kan kaldes en bus m2 skal den have været indregistreret som bus i oprendelselandet. Altså en bus fra Tyskland skal være en klienbuss, fra fødelse. At der fuskes med antalet af sæder tror jeg ikke på, Der er opkøber som henter den rundt i EU for de forhandler som ønsker at sælge dem.
Vh
Chr
Index
21196: sv: sv: Busser (06-02-2005 15:52:59) (svar på 21191)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Det lyder da lidt under ligt, at en bus på 9 siddepladser foruden førerens ikke skulle være en bus. Iflg. mit kørekort, dækker kode D 'personbil med over 8 siddepladser foruden førerens plads'. Eller er det ikke rigtigt, hvad politiet skriver i mit kørekort ? Jeg må grankse lidt mere i det !
Index
21197: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 17:29:39) (svar på 21196)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.139.218)
Ja, så er det vist bare spørgsmålet om føreren har en plads - det var mig der brugte en anden optælling af pladser end kørekortet. 9 inkl. fører som personbil eller derover som bus. Det var bare en lægmands udlægning.
vh/Jørgen
Index
21198: sv: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 17:45:41) (svar på 21197)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Her i Tønder kører en Nissan Patrol med 9 siddepladser incl. føreren som bus ! Sommetider tæller T&S lidt anderledes. I Tyskland finde LR nok ikke som 'bus' - jeg har endnu ikke set een. Derimod kører jeg med følgende sædekombination: for: to , midt tre, bag: fire. Og da der nu sikkert er nogle, som spørger, hvorfor der findes forskellige antal siddepladser i de danske busser, skyldes det, at nogle gange bliver de bagerste bænke målt til to, andre gange til tre siddepladser. To pladser er nok mere korrekt, da der skal være 45 cm pr plads. Lad nu være med, at rippe op i det, når man nu har en 12-personers-bus....
Index
21199: sv: sv: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 18:58:22) (svar på 21198)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.139.218)
Så jeg også blevet klogere i dag - den med 9 i en Patrol havde jeg ikke hørt før. Men jeg ville nu også have svært ved at stå overfor en T&S mand og sammenligne en Patrol med en 110. Der er jo grænser for blasfemien.
Index
21200: sv: sv: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 19:23:31) (svar på 21198)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.33)
Hej Alle
Når en 10 prs. bus "lige pludselig" kun har 9 sæder, er det ofte fordi et to-prs. bænksæde foran (ved siden af føreren), er blevet skiftet til et enkelt sæde. (Det giver bl.a. plads til en cubby-box oven på kardan-tunnellen!) Når den metode anvendes... må man sige: UHA! Det skyldes nemlig ofte, at bilinspektøren har glemt at tælle sæderne ved det årlige syn... Rigtigt spændende bliver det først, hvis man bliver stoppet af Politiet eller T&S. De plejer nemlig godt at kunne tælle til 10! Og så begynder de at tale om bøder og afgiftsbetaling... Derfor: UHA!!!
Jeg kender en der var ved at gå i ovenstående fælde. En tidligere ejer havde skiftet sædet, og derefter solgt vognen. Den nuværende ejer ville videresælge vognen, lykkeligt uvidende om at han i halvandet år havde kørt rundt i vognen med et lille kørekort! Men den gik jo ikke!
I kan sikkert selv gætte jer til hvad der var sket, hvis han evt. havde været impliceret i et færdselsuheld... regres, etc... Mere UHA!
Snip-Snap-Snude... Nu er historien ude!
Hilsen
Jonas
Index
21201: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 21:58:14) (svar på 21200)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.237.41)
Hvis ikke jeg husker helt galt kan/kunne man for et par år siden faktisk pille op til 15% af bestolingen ud af en bus uden at skulle til t&s, det krævede dog en omregistrering. Jeg er ikke klar over om det stadig er tilfældet.
Index
21204: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 22:13:50) (svar på 21201)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Der er mulighed for forskellige indretninger, men der skal altid være minimum 10 stole i bussen. F.eks. har mange udstillingsbusser 10 siddepladser selvom de kan være op til 15 m lange. Det er for at spare vægtafgift og fritagelse for kørselsrestriktioner for lastbiler i visse lande. Men det er en helt anden snak!
Index
21203: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 22:09:22) (svar på 21200)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Dette med at et forsikringsselskab kan rejse regres mod en forsikringstager er en meget kompliceret sag og ville ikke være aktuel i denne sag. Forsikringsselskabet skal nemlig kunne før bevis for, at forsikringstageren har handlet groft hensynsløst. Det kunne blive til en meget interessant retssag med sælgeransvar osv.
Index
21202: sv: sv: sv: sv: sv: Busser (06-02-2005 21:59:59) (svar på 21198)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Undskyld, der er en skrivefejl i min tekst: der skal ikke stå. Derimod kører jeg.. men Derimod kører de (tyskerne) - ja drømte nok lidt for meget om en bus...
Index
23482: sv: Busser (18-04-2005 23:30:16) (svar på 21188)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Jeg har lige hentet en bus, indregistret den og betalt 60% i afgift.
Der er ikke tale om hverken fusk eller noget som helst besværligt.
Man finder en 9 personers station wagon fra før medio 2001 (præcise dato kender jeg ikke). Så udfylder man en foreløbig værdiansættelse fra T&S, hvilket kræver man har stelnummeret. De tyske bilforhandlere udleverer gerne stelnummeret imod forudbetalt depositum. Så kan får man et stykke papir på afgiften.
Det 10 sæde (istedet for cubbybox) sætter man i når man kommer hjem. Vupti, så har man en bus.
Så er det bare et spørgsmål om at sørge for at alting opfylder de lovmæssige krav, køre bilen til syn, betale T&S og afhente nummer plader.
Det er nemt nok, kræver lidt arbejde, is i blodet (når man køber bilen kontant) og en masse tålmodighed. Jeg ventede 30 dage på Applus+ blabla, havde tid til min bil.
- ses derude

Jakob