tilbage

Land Rover Forum  

21272: Freelander 1. generation (10-02-2005 14:50:40)
pestu (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.210.109)
Jeg synes der er en del småproblemer med denne model (TDi) - mest med det elektriske og bagrudehejset der konstant går i stykker og så ryster den hele tiden når man kører hurtigt. Noget kunne tyde på børnesygdomme.

Andre der har oplevet lignende?
21275: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 16:58:26) (svar på 21272)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Det er sjældent, at første generations biler er fejlfrie. Der findes utallige eksempler på tåbelige og irriterende fejl. Ja selv Rolls Royce er ikke fejlfri...
21277: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 17:39:21) (svar på 21275)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
ja den er jo også engelsk...:-)
21278: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 19:39:50) (svar på 21275)
pestu (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.210.109)
Ja men nu tænkte jeg specifikt på denne model og ikke generelt :)
21279: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 20:00:37) (svar på 21278)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
En ven har een af de første og det er bare trouble hele vejen igennem. Kobling, motor, gearkasse, udstødning, ophæng... kort sagt: en rigtig mandagsbil. MEN, siger han, hvis den kører, er det et dejligt køretøj. Dog skal han aldrig have Land-Rover igen !
21280: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 20:31:50) (svar på 21279)
Svend Bahn Sanger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.121.85)
Da Mercedes introducerede serie 123 (190 2,3)i begyndelsen af 1980'erne havde den 1024 fejl hvoraf de 48 var alvorlige. Samtlige 4 første årgange i BRD blev indkaldt til fri reparation 6 gange for udskiftning af kalibre, udskiftning af ratstamme, udskiftning af krumtapaksel udskiftning af indsprøtningssystem udskiftning af kobling udskiftning af baghjulsophæng og div som fabrikken ikke informerede om - antal værkstedsdage i 4 år var 32 hvoraf 2 var service.

hils'ner

Svend

21281: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 20:40:29) (svar på 21280)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Der kan I se: endnu en beretning om Stjernekrigen ! Vær kritisk - kør britisk ! Så ligger man, som man har redt !
21284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 21:16:30) (svar på 21281)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.166.220)
Ja! det var det jeg sagde før, 'Per Ardua ad Astra',
Det gik min 'Flight Sergeant' i Royal Air Force, meget højt op i. Da mærkede jeg på eget krop at 'Ardua' betyder besværligheder & vanskeligheder!
21290: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 21:59:26) (svar på 21279)
pestu (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.210.109)
Ham der har denne her blev også anbefalet en Landcruiser i stedet....om han køber den og om det vil hjælpe må vi se senere :)
21291: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 22:27:10) (svar på 21290)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Det er da to helt forskellige biler. En Freelander kan ikke sammenlignes med en Landcruiser, der ligger i samme niveau som Range Rover, hvis jeg ikke er hel fejl på den. En Toyota RAW kan sammenlignes med en Freelander. Men til syvende og sidst har det meget med ejerens/brugerens temperament at gøre: bliver en bil behandlet skånsomt og passet med service og vedligehold, så er det en trofast følgesvend... Mandagsbiler dog undtaget !
21295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (10-02-2005 23:44:36) (svar på 21291)
peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.210.109)
Den bliver brugt til både alm. kørsel og til kørsel i skoven fordi han er skovfoged, plus at han jo bor på landet - så skånsom er vist at tage munden for fuld. Grunden til at han ikke kører en af Hedeselskabets egne biler er fordi han ikke kun bruger den i forbindelse med arbejdet og det er det eneste man må hvis man har sådan en. Den bliver desuden repareret hos en autoriseret forhandler i Silkeborg når noget alvorligt går i stykker og hos den lokale mekaniker når der bare skal skiftes dæk, olie m.m., men han har ikke puttet alufælge, styling og andet lir på (det eneste extra er vist biltelefon) - han er jo ikke en af dem som bare vil vise sig frem og sidde lidt højere end i en alm. personbil. Bilens 4-hjulstræk bliver rent faktisk brugt til noget ;)
21298: sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 05:45:51) (svar på 21272)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.63.182)
Som køber af en 1999 Freelander er jeg blevet forbløffet over hvor mange børnefejl, der faktisk er i denne bil.
Bagakselen skiftet. I flg. Team Bertelsen er dette meget normalt, idet de første modeller havde et problem med akslerne og udvekslingen.
Kardanaksellejer skiftet, idet de org. lejer var for dårlige.
Gearkasse skiftet, idet denne også var for svag.
Gløderør skiftet, og 2 måneder efter er der bøvl igen. Iøvrigt er det en større operation at skifte gløderør, idet vandpumpe mm. skal afmonteres først.
Kobling? Har ikke oplevet at denne giver problemer.
Bagrudehejs giver heller ikke bøvl.
Rysteturene har jeg konstateret hænger sammen med TractionControl. Hver gang denne har været aktiveret følger 200 km. med rystelser ved bestemte hastigheder indtil (teori) dækkene er slidt til igen.

Når så alt dette er sagt: Jeg er meget glad for Freelanderen, blot ikke for reparationerne og især ikke for bekymringerne om hvorvidt l..... holder!
Bilen passer perfekt til mine behov og er ikke alt for dyr i brændstoføkonomi. Et snit ved gennemsnitskørsel på over 12 km/l anser jeg for flot for en 4x4 på 1½ ton.
I snevejr og glatføre er bilen decideret kedelig! Du har fuld kontrol over vognen og kan let irriteres over f.eks. Mitsobishi 4x4 der slingrer afsted med 50 km/t foran dig, når du sagtens kan ligge på 70-80.
På decembers eneste spændende snevejrsdag (28 dec.) kørte jeg af både småveje og hovedveje der var is og sneglatte, og var forbløffet over den kontrol jeg havde over vognen.
Har tidligere kørt 109D og her gjaldt det om at holde tungen lige i munden når vejen svingede :), men der er jo også 25 år til forskel.

Jeg har overvejet Toyota, men det bliver først når tegnebogen hyler for højt over rep., og det tror jeg ikke bliver med det første.

mvh.
21299: sv: sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 07:01:03) (svar på 21298)
Lars Chr. Blumensaadt #6555, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.42.121)
Hej Torben

Jeg har en Freelander fra 2000, den havde også en del fejl da jeg købte denne hos autoriseret forhandler.
Jeg kan nævne, koblingsarm groet fast, defekte gløderør, div. lyde fra undervogne, utæt varmeapparat.
Det er klart min opfattelse, at Freelanderen ikke har flere problemer end andre kvalitets mærker,( har også en Mercedes ) det er et spørgsmål om værkstedet.
Jeg får min bil lavet på et værksted i Frederiksværk, fornuftige regninger, altid 100% i orden, har nu kørt 1 år uden problemer, jeg er ikke i tvilv om, når Freelanderen skal skiftes bliver det en Land Rover igen - dens konkurrenter f.eks Toyota Raw finder jeg " kønsløs " men sikkert en god bil. Hvis bilen passes er der aldrig problemer.
21301: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 08:29:41) (svar på 21299)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.63.182)
Hej Lars!
Jeg kan meget godt følge dine tanker om kønsløsheden i RAV4. Skulle jeg vælge en toyota ville det være en landcruiser og pt. har jeg ikke behov for så stor en bil (skal bl.a. ombygge min garage for at få den ind.
Og så er alternativet til en LandCruiser jo en Range Rover eller en Disco. Discoén virker spændende, men ærligt talt er den ikke lidt grim?

Har du oplevet lignende rysteture efter brug af TractionControl, eller er det kun min. (har spekuleret over manglende afballancering, men har nu afballanceret nye dæk 3 gange uden resultat)

Team Bertelsen er nok dét værksted hvor jeg hidtil har oplevet den mest professionelle og kompetente service!
Eneste aberdabei er nok, at de har travlt grundet deres gode ry.

Har iøvrigt forsøgt mig med diverse mudderhuller for at afprøve bilen og resultatet er ligeså "kedeligt" som ved glatføre. Bilen klarer alt så længe den ikke lander på maven. Var til demonstration af Suzuki 4X4 da de reklamerede for disse på TV og resultatet var grænsende til komisk. Et par regnbyger i grusgraven og halvdelen af bilerne måtte give op. Endvidere måtte flere biler vende tilbage til værkstedet, idet de gik i stykker eller fik for meget sand ind i skiver og lejer så de kørte rundt med høje skurrende lyde. Interiøret lugtede og lignede lavprislegetøj fra Fætter BR, så mon ikke det er sidste gang at vi ser et sådant fremstød. Egentlig synd at Suzuki valgte at lade sig slæbe rundt af Defendere, LandCruisere og Patrolér i en grusgrav i stedet for at finde et tærræn der passede til vognen. Det virkede meget kikset, men det er jo en anden historie :)

mvh.
21302: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 10:20:31) (svar på 21301)
peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.210.109)
Suzuki er pionerer på ét område: Falsk reklame. Godt nok er bilerne japsere men det må være det mest lavpris-agtige af de japanske. Ang. historien om svage Vitara'er undrer det mig ikke. Kvaliteten af dem er for dårlig og ikke særlig solid - i det mindste ikke off-road. Men vil man ha en asfaltcruiser er de sikkert udmærkede.

Havde jeg flere millioner og skulle vælge mellem en kombineret hardcore 4x4 og ustyrlig luksus blev det enten Touareg V10 eller Range Rover.
21303: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 10:29:15) (svar på 21302)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hvem vil eje en forvokset bobbel, når man kan få en Range Rover...
21304: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 11:01:38) (svar på 21303)
peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.210.109)
Det vil jeg som sagt gerne.
21305: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (11-02-2005 12:32:16) (svar på 21301)
Lars Chr. Blumensaadt #6555, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.42.121)
Hej Torben

Jeg er meget varm på en ny Discovery men finder små 400.000 mange penge for legetøjet.Jeg finder den dog smuk og maskulin.

Vedr. dit Traction Control har jeg ikke oplevet problemer, det kunne være bilen trængte til en ordenligt omgang i teræn, efter vi havde været med Landrover Danmark på teræn kursus forsvandt alle lyde, jeg kan kun anbefale det.

Jeg er enig Freelanderen er "kedelig" når det gælder glat føre / mudder kommer altid frem.

Vi har et område her i Hundested, hvor vi leger lidt og dem med Raw samt Suzuki, må jeg trække fri.
21336: sv: sv: Freelander 1. generation (12-02-2005 12:35:46) (svar på 21298)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.244.185)
Hej Torben.

Jeg er nødt til at høre hvilke dæk, du kører på?

Jeg kører i en TD4 2001 som jeg også er meget tilfreds med bortset fra af jeg ABSOLUT ikke kan stå fast i sne, så jeg er på jagt efter nogle ordentlige dæk - som mest skal bruges til asfalt, lidt til tærræn - og jeg vil altså også rigtig gerne kunne køre, styre og bremse i sne, alt andet er altså pinligt!
Jeg kører pt. på Michelin Synchrone 4x4 med ca 4-5 mm slidbane tilbage og de er rigtig gode på asfalt og rimeligt gode i tærræn.

Mvh Steen Christensen
21339: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (12-02-2005 13:38:46) (svar på 21336)
Lars Chr. Blumensaadt #6555, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.42.121)
Hej

Som sommerdæk køre jeg på Michelin Synchrone 205/75X15

Vinterhjul Michelin Alpin 195/80x15

Hilsen

Lars
21368: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (13-02-2005 13:25:12) (svar på 21339)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Det lyder som om I har blandede oplevelser af bilerne, men at I alligevel er godt tilfredse med Freelanderen.

Jeg ville bare spørge hvad I betaler i forsikring, og hvor I har dem forsikret?
21373: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (13-02-2005 13:54:36) (svar på 21368)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.45.168)
Kasko KommuneForsikring i det dyreste område: 5000 kr. årligt.
Mangler 1 år før jeg er elite.
Kan i slå den?

mvh.
21370: sv: sv: sv: Freelander 1. generation (13-02-2005 13:50:23) (svar på 21336)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.45.168)
God dag Steen!

Jeg kører på Firelli´s Scorpion STR helårsdæk på 16 tommers fælge. Egentlig købte jeg dækkene fordi, jeg syntes der var lovlig megen støj fra Goodyear dækkene, men jeg er imidlertid blevet imponeret over hvor godt de performer i mudder og i sne/sjap. Har til morgen benyttet bilen som "tromle" da fejemaskinen ikke kunne komme igennem driverne (op til 80 cm) Sad overhovedet ikke fast, og måtte anstrenge mig for at få TractionControl til at arbejde. Fed dyt. Den sparede mig lige for 1000 m2 med skovl :)

Herligt vejr iøvrigt!

mvh.