tilbage

Land Rover Forum  

Index
21910: Køb af Discovery (03-03-2005 23:55:43)
Lars Ole Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.125.188)
Jeg står og overvejer at købe min første Land Rover. Efter af have prøvekørt en Discovery V8, hos en god bekendt, der er jeg ret solgt.
Jeg har snakket en del med ham (Thor Lindenskov, medlem af klubben), og vi har snakket om benzin/diesel motorer, køb af bil i Tyskland/Schweiz, manuel-/automatgear og meget andet.

Det jeg leder efter i en ny bil er komfort (læderkabine/klima/el-udstyr/fartpilot), plads, drift-sikkerhed og motorkraft/driftsøkonomi (sikkert diesel).

Jeg leder ikke efter bil til terrænkørsel (ihvertfald ikke en nu og her).

Hvilken/hvilke modeller Discovery har I gode erfaring med, eller kan anbefale? I ligger sikkert inde med megen viden, så jeg håber I vil dele med mig.
Index
21911: sv: Køb af Discovery (04-03-2005 02:30:43) (svar på 21910)
Jan P. Bache #6591, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.85.198)
Hej Lars.

Er selv ejer af en Disco V8 S manuel fra 2000 og jeg må sige den har gjort mange af fordommene omkring LR til skamme.
Har haft den som daglig bil i 2 år og kører den hårdt både i terrænet og inde i KBH city hvor jeg bor. Den er meget driftsstabil og ret billig i serviceomkostninger.

Jeg fravalgte bevidst modellerne med luftaffjedring og en hulens masse el udstyr, da dette typisk er en akilleshæl på Land Rover/Range Rover'ere.

V8'eren er en fryd at køre (og høre), med masser af moment og god acceleration. Men vær opmærksom på et MEGET højt brændstof-forbug.
Hvis du fortrinsvis vil bruge den til asfaltkørsel, så vælg en Serie 2 da den er mere afslappende på alm. vej ("sejler" mindre) og har du råd til det så vælg en 2A (fra 2003-2004).
Jeg kender ikke serie 3, men den har sikkert en del børnesygdomme den lige skal over førend den bliver rigtig attraktiv.

Held og lykke med det.
Index
21944: sv: Køb af Discovery (05-03-2005 07:37:33) (svar på 21910)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.32.96)
Jeg solgte for ca. 1 mdr. siden min Discovery II årg. 2000 og den havde kørt 105.000 km. Det er godt nok en TD5 altså diesel, men når du taler komfort var der ikke mange fingere at sætte på den. Det er den dejligste bil jeg har haft. jeg gik dog tilbage til Defender, men det var bestemt ikke fordi der var noget galt m. discoveryen - den var bare for "pæn" ikke en bil man sådan ridser og den slags som defenderen.
Du nævner selv komforten og min bil havde da også klimaanlæg, oliefyr, varme i forruden, sædevarme, traction control, træk til 3500 kg. og 2 slags strømudtag til anhængeren og den aktive bagaksel der kunne hæve og sænke sig. Det sidste havde jeg dog ikke meget brug for. Der var dog en anden rigtig god ting ved bilen. Fordi den har aktiv undervogn der altid forsøger at holde undervognen vandret var bilen rigtig god at køre i blæsevejr med - du mærker simpelthen ikke at der er en kraftig sidevind, ikke engang ved høj fart.
Bilen kan vist køre 170-180 km/t på toppen og kørte typisk 7 km på en liter diesel.
Jeg kan ikke holde den op i mod en V8 da jeg ikke ved nok om V8, men TD5´eren var helt i top, og ind i mellem må jeg da indrømme jeg savner den.
Index
21968: sv: sv: Køb af Discovery (06-03-2005 10:07:58) (svar på 21944)
Lars Ole Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.125.188)
Hej Christian

Det lyder som noget i den retning jeg leder efter. Jeg skal ud og prøvekører en diesel i dag, det bliver jo spændende.