tilbage

Land Rover Forum  

Index
22036: Varme (08-03-2005 01:17:43)
Sune Legaard Olsen #6816, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.242.18)
Nu ræser jeg så rundt i min "nye" defender 90. Men mine venner driller mig med, de skal have polarvest på i disse dage den første 1/2 times kørsel. Så spørger novisen så: Hvordan løserf jeg det (2002, Td5, aircon, og utrolig meget køreglæde!)
Index
22037: sv: Varme (08-03-2005 07:15:36) (svar på 22036)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.91.236)
Hej Sune

En ideel løsning er et oliefyr. Der er ikke noget bedre end at komme ud til sin LR om morgenen og høre fyret køre og se at ruderne er isfrie.

En lidt billigere løsning kan være en "dybkoger", det afhænger selvfølgelig lidt af hvordan du bor, da denne løsning kræver en 220V ledning.

Hilsen

Fiibger

Index
22040: sv: sv: Varme (08-03-2005 09:38:20) (svar på 22037)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.29.207.6)
Hej

En anden og meget billig løsning er at sætte et dækken bag dit kølergitter. Det tager det kolde sus..og du får en varmere motor, og en varmere kabine. Se tråden nedenfor vedr. forskellige typer dækken.

mvh
Christian
Index
22043: sv: sv: Varme (08-03-2005 10:04:30) (svar på 22037)
Sune Legaard Olsen #6816, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.242.18)
Noget bestemt mærke/type?
Index
22044: sv: sv: sv: Varme (08-03-2005 10:11:21) (svar på 22043)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.241)
Hvis du har råd, så køb et oliefyr: det er bare den bedste investering udover selve bilen ! Du kan forudindstille starttidspunktet og hoppe ind i en lun og dugfri bil !
Index
22060: sv: sv: sv: sv: Varme (08-03-2005 15:01:20) (svar på 22044)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.237.67.246)
Jeg vil påstå at den vigtigste og vægtigste grund til at investere i et fyr er, at det forlænger levetiden på motoren qua mindre slid osv. Det giver bedre brændstoføkonomi, mere komfort, mere sikkerhed (udsyn og varme) og så har bil, motor og fører det bare generelt bedre med et fyr.

Så faktisk vil jeg mene at pengene også er givet godt ud (mindre slid osv).

Husk at det er olietemperaturen der er interessant med en motor - ikke kølevandet.

Held og lykke.
Index
22054: sv: sv: sv: Varme (08-03-2005 11:55:03) (svar på 22043)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.178.242)
Jeg kan (varmt) anbefale Webasto, men der er nok ikke den helt store forskel på Webasto og Eberspächer. For din egen skyld må du ikke købe et fyr på under 5 KW (f.eks. Webasto D5W) Et 3 eller 4 KW vil være for længe om at varme motoren op og hvis det er rigtig koldt vil motoren kun blive smålun.

Når mit fyr har kørt 30 min, så står viseren på termometeret i midten, svarende til alm. driftstemperatur og så er der jo dejlig varmt i kabinen samt isfrie ruder.

Hilsen

Fibiger
Index
22078: sv: sv: sv: sv: Varme (08-03-2005 21:20:49) (svar på 22054)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.169.177)
Under vinter forhold her i Norge, er olie-fyr,som de andre her har nævnt, helt idelle. Dog vil jeg tilføje at når temperaturen bliver 2 cifret,& i minus, så vil selv en dejlig, olie fyr opvarmet motor, blive overkølet, da en LR køler er beregnet til at klare ørken, og nogen vil påstå,til og med helvede! Løsning var også nævnt her, dvs køler dækken. Jeg vil "varmt" anbefale begge løsninger samtidigt. En køler dækken udvendig på gitteret, eller en blænding (plade styk ell lign) lige bag gitteret er perfekt. At blænde selve køleren (radiatoren) kan blive problematisk, med mindre man konstruerer en rulle gardin løsning. Selv i -25c. vil bugsering af en bil op ad en fjellside, specielt ved stigning over 10% & 300m vertikalt og eller dybt sne, give problemer, hvis køleren er helt blændet. Et dækken giver ingen problemer.
Index
22081: sv: sv: sv: sv: sv: Varme (08-03-2005 21:44:18) (svar på 22078)
B.Engelbrechtsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.170.251)
Vælg et oliefyr med telestyring det virker , du sender en sms til dytten en halv times tid før afrejse og du smiler imens de andre klapre tænder.
Husk at et fyr bruger strøm fra bilen til blæser, pumper osv, så køre du små ture kan du rende ind i strømproblemer.
En tommelfingerregel ved brug af fyret, er at en halv times brug kræver dobbelt så lang køretid med motoren for at få batteriet ladt op igen.
Check eventuel denne side: http://www.padel.dk/padel/index.htm

god fornøjelse.