tilbage

Land Rover Forum  

Index
22777: tørning af 2.5 d motor (26-03-2005 09:36:08)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
Hej

Har besluttet at bruge påsken på at skifte toppakning på min 2.5 na D. Så sidder jeg her og læser at man efter genmontering af topstykke og rocker-shaft skal stille ventilerne.

Her melder spørgsmålet sig : hvordan tørner jeg motoren manuelt nemmest ? Den virker nemlig ikke særlig villig når man river i køler-propellen.....

mvh

Morten
Index
22779: sv: tørning af 2.5 d motor (26-03-2005 10:15:10) (svar på 22777)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.4)
Genmonter bolten i krumtappen og tørn på denne.
Index
22781: sv: sv: tørning af 2.5 d motor (26-03-2005 10:27:52) (svar på 22779)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
hmmmm - Claus

Det anede mig at det var løsningen, men nu havde jeg jo kun regnet med at afmontere topstykket og ikke røre ved noget på selve blokken. Så jeg ledte faktisk efter en måde at tørne motoren uden at fjerne tandrems-dækslet.

Morten
Index
22782: sv: sv: sv: tørning af 2.5 d motor (26-03-2005 10:34:56) (svar på 22781)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
øøøh - tænk og kig før du taler - morten

har lige været under bilen og den bolt du taler om Claus sidder jo lige så nydeligt klar til at blive tørnet i....

Tak for hjælpen !

Morten
Index
22786: sv: tørning af 2.5 d motor (26-03-2005 11:15:30) (svar på 22777)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 83.92.133.171)
Hej Morten,

En nem måde, hvis du ikke har en top der passer på remskivens bolt:

1. brug donkraften og løft et af forhjulene fra jorden
2. sæt bilen i 2. gear
3. drej på forhjulet for at tørne maskinen

/Ib

Index
22787: sv: sv: tørning af 2.5 d motor (26-03-2005 11:25:22) (svar på 22786)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
Hej Ib

Tak for det råd - det var lige hvad jeg manglede..

Morten
Index
22825: sv: sv: sv: tørning af 2.5 d motor (28-03-2005 16:53:44) (svar på 22787)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.67)
En anden fidus er at skrue gløderørene ude!, ligesom man kan tage tændrørene ude på en benziner. Motoren bliver således meget let at 'tørne', uden tilbøjeligheder til at 'falde ned' fra TDC.Jeg har brugt metoden på diesel & benzin gennem mange år, og vil sige at det er den letteste måde at stille en motor helt nøjaktige på vinkelen eller tidspunkt.