23065:
sv: sv: Olieforbrug og olie for begyndere (05-04-2005 07:28:53) (svar på
23060)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 195.82.210.92)
Hvis det er en nyrenoveret eller ubrugt motor, der er blevet mishandlet fra km 1, men alt for vilde omdrejninger og/eller har været kørt varm kan der let opstå rivninger mellem stempler og cylindre, der giver et stort olieforbrug.
Man kan også skabe dette olieforbrug ved at køre med for god en olie fra km 1. Det betyder at stempelringene ikke kan tilpasse sig cylindrene.
Hvis det er en ubrugt, gammel motor, NOS, der har ligget på lager i 15 år kan stempelringene have sat sig fast i stempelringene.
Det med at du har svært ved at starte den kolde motor og senere stærk røgudvikling, stemmer fint med manglende kompression = ødelagte/defekte stempelringe.
Der er nok ikke nogen tvivl om at toppen skal af for først og fremmest en inspektion og sikkert i det mindste udskiftning af stempelringe og muligvis ventilstyr m.m.
Der er jo også den, måske lidt usandsynlige, mulighed at sælger af motoren har husket forkert mht motorens historie.
I alle tilfælde er det desværre ikke en vindersituation for dig.
Jo højere tal du ser i oliens specifikationer, jo tykkere er den. Det lave tal refererer til oliens tykkelse, viskositet, som kold og det høje følgelig til varm olie.
D.v.s. om vinteren bør man vælge en tyndere olie, særligt hvis man kører med turbo. Moderne motorer skal almindeligvis have tyndere olier end gammeldags. Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvor din motor skal kategoriseres, men jeg kunne let forestille mig at den hører til de gammeldags indretninger.
Eksperimentalt kunne du jo prøve at hælde Duckhams 20/50 på den her i sommer og se, hvad der sker med dit exorbitante olieforbrug. Det havde jeg stort held med i min gamle Mustang. Den steg fra 300 km/l til ca. 5.000 km/l!!