tilbage

Land Rover Forum  

Index
23054: Olieforbrug og olie for begyndere (04-04-2005 22:58:28)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.99.44)
Hej Derude.
Min defender 110 fra 1889 med 2.5 td motor fra 2004 gået 6500 km æder olien og jeg har brug for nogle tip til fejlfinding. Oieforbruget ligner 1 liter pr 100 km. Dieselforbruget ligger lige omkring 7,5 km/liter diesel.
Jeg hælder 10W40 olie på den. Nogle bedre forslag ??
Hvis nogle ligger inde med en intro til olie som forklarer forskellen på 10W40 og 15W40, syntetisk/semisyntetisk, hvorfor nogle olier er mærket specielt til diesel osv vil jeg blive glad.
Når motoren skal startes kold ter den sig som sådan her. Efter ca 15-20 sekundersforvarmen tørner starteren i ca 10 sekunder før der kommer røg og motoren tager fat og så lægger den ellers et både sort og blåt røgslør, som gør mig lidt upopulær blandt cyklister og fodgængere her i gaden. Når motoren er varm går den igang med det samme uden førnævnte tilskud til atmosfæren. Har olien noget at sige her ??
Hvor tit skal man skifte oliefilter ???
Jeg har et et rygte om at gi' tanken ½ liter olie som "tilskud" til Dieslen - hvad siger kendere ???

Kan nogen lave - eller anvise - en vejledning på dette?? Husk og start med det letteste (billigste).

Og tillægsspørgsmålet:
Der er kommet en ny lyd - en flappen fra motorrummet ved opgasning når den står i gear. Ikke i tomgang og forsvinder når gassen bliver sluppet. Nogen bud ??

med hilsen fra en københavner som hilser og som også føler sig lettere til grin når RR/discovery 0g freelanderfolk ikke hilser.

Allan Larsen

Index
23056: sv: Olieforbrug og olie for begyndere (04-04-2005 23:20:24) (svar på 23054)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Du må lige præcisere. Bilen må være fra 1989 ikk?
Er motoren NY? Fra 2004? TD?
Hvis motoren er en ny fra 2004 er det vel en TD5.
Hvis det er bilens originale motor, er det en Turbo Diesel. Er den renoveret? 6500 km er jo ikke meget.
Jeg mener at TDén skal køre på 15/40.
7,5 km/l er vist ikke tosset.
Blå røg plejer at tyde på slidt motor.
Motor olie i tanken??? Hvor har du det fra?
Ny lyd - velkommen i klubben!
Index
23057: sv: sv: Olieforbrug og olie for begyndere (04-04-2005 23:31:36) (svar på 23056)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.99.44)
Bilen er fra 1989 og der er lagt en anden motor i i 2004 på regningen er den beskrevet som 2.5 TD og ser ikke særlig brugt ud - måske er udtrykket ubrugt 2,5 td motor et bedre udtryk.
Det med motorolie i tanken er faktisk et klubmedlem og grunden skulle være at dieslen er så udpint at den godt kan trænge til et tilskud engang i mellem.

Hilsen Allan
Index
23060: sv: Olieforbrug og olie for begyndere (05-04-2005 02:07:35) (svar på 23054)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.177.225.69)
Det tyder desvaerre paa en slidt motor, hvor olien passerer forbi ventilstammen/styr og forbi stempel/ringe.
Det er formentlig en gammel 19J motor der er smidt i.
Index
23065: sv: sv: Olieforbrug og olie for begyndere (05-04-2005 07:28:53) (svar på 23060)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.210.92)
Hvis det er en nyrenoveret eller ubrugt motor, der er blevet mishandlet fra km 1, men alt for vilde omdrejninger og/eller har været kørt varm kan der let opstå rivninger mellem stempler og cylindre, der giver et stort olieforbrug.

Man kan også skabe dette olieforbrug ved at køre med for god en olie fra km 1. Det betyder at stempelringene ikke kan tilpasse sig cylindrene.

Hvis det er en ubrugt, gammel motor, NOS, der har ligget på lager i 15 år kan stempelringene have sat sig fast i stempelringene.

Det med at du har svært ved at starte den kolde motor og senere stærk røgudvikling, stemmer fint med manglende kompression = ødelagte/defekte stempelringe.

Der er nok ikke nogen tvivl om at toppen skal af for først og fremmest en inspektion og sikkert i det mindste udskiftning af stempelringe og muligvis ventilstyr m.m.

Der er jo også den, måske lidt usandsynlige, mulighed at sælger af motoren har husket forkert mht motorens historie.

I alle tilfælde er det desværre ikke en vindersituation for dig.

Jo højere tal du ser i oliens specifikationer, jo tykkere er den. Det lave tal refererer til oliens tykkelse, viskositet, som kold og det høje følgelig til varm olie.
D.v.s. om vinteren bør man vælge en tyndere olie, særligt hvis man kører med turbo. Moderne motorer skal almindeligvis have tyndere olier end gammeldags. Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvor din motor skal kategoriseres, men jeg kunne let forestille mig at den hører til de gammeldags indretninger.

Eksperimentalt kunne du jo prøve at hælde Duckhams 20/50 på den her i sommer og se, hvad der sker med dit exorbitante olieforbrug. Det havde jeg stort held med i min gamle Mustang. Den steg fra 300 km/l til ca. 5.000 km/l!!
Index
23072: sv: Olieforbrug og olie for begyndere (05-04-2005 09:40:48) (svar på 23054)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.64.35)
Hej Allan

Du skal nok have tjekket toppakning og evt topstykke. Olieforbrug og den blå røg indikerer desværre at den kan være gal med et par vitale dele. Er optrækket også sløvere end "normalt"?
Men du kan sagtens skifte toppakning selv.
Og hvad med lige at spørge ham der solgte motoren mere præcist?
Du kan evt køre forbi Sune i Fløng (www.floenautocenter.dk) og få konstateret hvad der er galt. Han kan sige det med sikkerhed.

Held og lykke.