tilbage

Land Rover Forum  

Index
23360: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (14-04-2005 18:54:36)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.211.118)
Hvad skal man hælde på en 2.25 SIII?
Hvad er bedst for min motor…. og hvorfor?

Vh Jan
Index
23364: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (14-04-2005 20:19:55) (svar på 23360)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.184.0)
Ja, så må man spørge hvilke ændringer/ modifikationer er foretaget på motoren. det er relativ sjældent at en 2 1/4 benzin er 'helt'original mere! Er den original, så kan den sagtens køre på 92 Oktan. Anderledes forholder det sig hvis top stykket er 'planet' med deraf følgende forhøjet kompressions forhold
Index
23365: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (14-04-2005 20:32:26) (svar på 23364)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 83.92.177.84)
Hej David

Jeg har en 2 1/4 benz der er helt original. Kan den også køre på 92 blyfri?
Jeg har kørt på 95 blyfri i et halvt års tid, det ser ud til at gå meget godt, men med vores skyhøje priser ville det da være rart at spare forskellen.

Thomas 6880
Index
23430: sv: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (17-04-2005 21:06:48) (svar på 23365)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.163.158)
Kære Thomas, På din original 2 1/4 kan du køre på den meste utrolig lav oktan, se Bent's udmærket indlæg, Køre bare blyfrit. det går længe, men så på et tidspunkt står ventiler/ sæderne af. Til den tid har du sparet til en St2 topstykke. Her i Norge kan man også få en lavkomprimeret til blyfri, så man skal bare vælge om man vil have mere riv i dyret!
Index
23382: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 00:26:55) (svar på 23364)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.211.118)
Fantastiske forum!
Jeg kører med et stage 2 topstykke med 9:1 kompression.
Så skal jeg altså køre på 95 oktan?

Vh Jan
Index
23429: sv: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (17-04-2005 20:58:40) (svar på 23382)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.163.158)
St2, 9:1 comp skulle gå fint på 95 blyfri, dog skal du glemme alt hvad der står i manualerne om tændings indstilling, & at du kan køre på 'lav oktan'. Still tænding på gehør, Prøvekøre, & evt korrigere. Når den går perfekt, så måle hvad tændings tidspunktet er, & bruge det fremover
Index
23366: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (14-04-2005 20:35:21) (svar på 23360)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Hej Jan!

Oktantallet har intet med kvaliteten af benzinen at gøre, heller ikke med energiindholdet.
Det er et udtryk for "bankefastheden". dvs. hvorhurtigt forbrændingen foregår i cylinderen. Da gnisten der skal tænde benzindampene oftest bliver udløst umiddelbart før stemplet når topstillingen, skal forbrændingshastigheden være sådan at man opnår maximalt tryk lige efter at stemplet har passeret topstillingen.
Jo højere tryk i kompressionsfasen i cylinderen, jo hurtigere går forbrændingen. Vi taler her om forskelle i millisekund størrelsen.
Hvis max tryk under forbrændingen opnås før stemplet når topstillingen, bliver det bremset, og stempel, pakninger og lejer bliver hårdt belastet.
Oktantallet justeres med tilsætningsstoffer i benzinen.
Jo højere kompression motoren har, jo højere oktantal er nødvendigt for at undgå "bankning".
Hvis du har en standard motor, kan du sagtens bruge 92 oktan. Har du fået planslebet topstykket nogle gange, og måske bruger en speciel tynd toppakning, eller har fået en krumtap der giver højere kompression lagt i, så skal du prøve med 92, og måle om motoren har hurtige ændringer i omdrejningstal, fx. 4 ryk pr. omdrejning. Kan kun måles elektronisk, fx. med en Bosch tester. Eller lyt efter "bankelyde" fra cylinderne.
Hvis motoren har bankelyde, eller hurtige omdrejningsændringer lige før hver cylinders toppunkt, så brug 95 oktan.
hvis motoren bare kører fint og jævnt på 92, er ekstraprisen for højere oktan kun godt for benzinselskabernes overskud. Er du storaktionær i dit selskab, så brug en masse 98 Oktan, måske får du 1 promille af ekstrabetalingen retur som udbytte.

mvh bent/1649

Der bruger 92 oktan ved kompression 1:8,13. Og kunne nøjes med 88 oktan hvis det kunne købes i DK.
Index
23368: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (14-04-2005 20:43:00) (svar på 23366)
Mads Wallentin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.3.60)
Hej Bent.

Jeg læste med stor interesse dit indlæg - hva' så med kompression 9:1 - for jeg oplever tit min motor 'eftertænde', når jeg har slukket for den. Jeg bruger 95 oktan.
mvh. Mads
Index
23379: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (14-04-2005 23:36:49) (svar på 23366)
Anker Mardal #6397, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 217.20.63.10)
Hej Bent

Fint nok med oktantallet, men hvad med blyet, der var engang man talte om at ventilerne og ventilsæder skulle skiftes hvis man skulle køre blyfri.
Sådan en standard 2 1/4 fra engang i 60'erne, er den også til blyfri, eller hvad.

Anker
Index
23388: sv: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 09:34:31) (svar på 23379)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Jeg kender ikke alle blyets funktioner som tilsætningsmiddel til benzin. Jeg mener det har en indflydelse på oktantallet, det tog ihvertfald længere tid før man kunne få 98 oktan blyfri end med 92 og 95.

Men når vi taler om ventilsæder og ventiler har blyet 2 primære funktioner:
Det skal virke som køle/smøremiddel på ventilerne.
Det virker som tætningsmiddel mellem ventil og ventilsæde. En ganske tynd hinde af et så blødt materiale som varmt bly, bliver trykket ud i alle mellemrum mellem ventil og ventilsæde. Det er især vigtigt når ventilerne og sædet har ar (brændte ventiler).

For at køre blyfrit, skal ventiler og ventilsæde være med hærdede anlægsflader, så brændte ventiler ikke kan opstå, og ventilen skal være konstrueret så den kan bortlede varmen (kan gøres ved at ventilen har en kærne af en god varmeleder).

Hvis topstykket er renoveret, og ventilerne skiftet, inden for de sidste 15-20 år, bør den kunne køre blyfrit. Hvis ikke toppen er renoveret, trænger den sikkert til det om få år. Så jeg ville bare køre blyfrit, hvis konstruktionen ikke er til det, så fremskyndes renoveringen, og så kan man få nye ventiler og sæder.
Index
23383: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 00:28:22) (svar på 23366)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.211.118)
Tak for forklaringen!

Vh Jan
Index
23389: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 10:07:27) (svar på 23360)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Hej Jan!
Jeg har fundet en gammel serviceguide skrevet af Lindsay Porter.
Der er mange muligheder for at køre med lavt oktantal. Hvis forbrændingen går for stærkt, kan man flytte tændingstidspunktet. 2,25 motoren findes i mange udgaver, med forskellig kompresion, det har også betydning. Endelig kan man stille tændingstidspunktet med stillestående motor (statisk) eller med motoren i tomgang (dynamisk). Endelig ikke andre hastigheder, da tændingstidspunktet ændres med omdrejningshastigheden.

Forkortelser:
TDC = Top Dead Centre, Topdødpunkt, Stemplet i topstilling.
BTDC = Before TDC, Gnisten på tændrørret kommer før stemplet
når topstillingen.
ATDC = After TDC, Gnisten på tændrørret kommer efter
stemplet når topstillingen.

Ser. II, 2,286cc petrol: Static 3grader BTDC, low-grade fuel
Static 6 grader BTDC, normal fuel

Ser. IIA,2,286cc petrol: Kompression 8:1
Static 0 grader TDC 90 octane
Static 3 grader ATDC 85 octane
Kompression 7:1
Static 3 grader BTDC 83 octane
Static 0 grader TDC 75 octane

Ser. III,2,286cc petrol: Kan både justeres statisk og
dynamisk.
Kompression 8:1
0 grader TDC 90 octane
3 grader ATDC 85 octane
Kompression 7:1
6 grader BTDC 90 octane
3 grader BTDC 83 octane


Nej, oktantallene er ikke forkerte, i 60erne og 70erne var lavoktan benzin ikke ualmindeligt i sovietunionen, store dele af afrika og indien. Sikkert også flere steder.
Da jeg købte min første bil, i 67, var 88oktan stadigt almindeligt på danske tankstationer.

Så kør bare løs med billig "lav" oktanbenzin, men husk at stille tændingen til det, og overlad alt de dyre til dem der ikke kan leve uden computerstyring.

mvh bent/1649
Index
23392: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 11:46:55) (svar på 23389)
Verner (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.147.154)
Hej Bent.

Var det 1867 eller 1967.....

Mvh.
Verner.
Index
23393: sv: sv: sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 12:16:42) (svar på 23392)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Hej Verner

1767

mvh bent