23389:
sv: 95 eller 92 oktan på en benzin 2.25 SIII? (15-04-2005 10:07:27) (svar på
23360)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 80.196.139.247)
Hej Jan!
Jeg har fundet en gammel serviceguide skrevet af Lindsay Porter.
Der er mange muligheder for at køre med lavt oktantal. Hvis forbrændingen går for stærkt, kan man flytte tændingstidspunktet. 2,25 motoren findes i mange udgaver, med forskellig kompresion, det har også betydning. Endelig kan man stille tændingstidspunktet med stillestående motor (statisk) eller med motoren i tomgang (dynamisk). Endelig ikke andre hastigheder, da tændingstidspunktet ændres med omdrejningshastigheden.
Forkortelser:
TDC = Top Dead Centre, Topdødpunkt, Stemplet i topstilling.
BTDC = Before TDC, Gnisten på tændrørret kommer før stemplet
når topstillingen.
ATDC = After TDC, Gnisten på tændrørret kommer efter
stemplet når topstillingen.
Ser. II, 2,286cc petrol: Static 3grader BTDC, low-grade fuel
Static 6 grader BTDC, normal fuel
Ser. IIA,2,286cc petrol: Kompression 8:1
Static 0 grader TDC 90 octane
Static 3 grader ATDC 85 octane
Kompression 7:1
Static 3 grader BTDC 83 octane
Static 0 grader TDC 75 octane
Ser. III,2,286cc petrol: Kan både justeres statisk og
dynamisk.
Kompression 8:1
0 grader TDC 90 octane
3 grader ATDC 85 octane
Kompression 7:1
6 grader BTDC 90 octane
3 grader BTDC 83 octane
Nej, oktantallene er ikke forkerte, i 60erne og 70erne var lavoktan benzin ikke ualmindeligt i sovietunionen, store dele af afrika og indien. Sikkert også flere steder.
Da jeg købte min første bil, i 67, var 88oktan stadigt almindeligt på danske tankstationer.
Så kør bare løs med billig "lav" oktanbenzin, men husk at stille tændingen til det, og overlad alt de dyre til dem der ikke kan leve uden computerstyring.
mvh bent/1649