tilbage

Land Rover Forum  

Index
23535: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 13:09:19)
Peter Simmelkær Jacobsen #2955, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.145.102)
Jeg overvejer at skifte min 88S3diesel til en 90/110 /defender eller ?

Mit transportbehov er 100 km om dagen, heraf er ca 70 km på motorvej, resten landevej
Er nu blevet itvivl om det skal være 2.5D TD eller en nyere motormodel
Jeg har det godt med selv at skrue men hvordan er det lige med de nye motorer?
Konceptet i 90/110/defender passer mig godt
Gode råd søges
Index
23536: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 13:29:02) (svar på 23535)
Verner/451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Peter.

Hvad er konceptet i en 90"/110"/Defender, kontra en SIII?

Du kan vel ikke køre hurtigere på motorvejen med en 90", da det vel mere er trafikken der bestemmer farten i dag....

Charmen ved at købe en ny autoradio med flere watt i, er også meget større i en SIII.

Et godt råd; behold den gamle og fortsæt med at være en glad mand.... (Smid evt. en 2,5D i den..)..

Mvh.
Verner/451.
1972 109" SIII-STW, siden 1980. (og stadig glad for den; næsten lalleg...).
www.stationwagon.109-serie3.dk
Index
23537: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 13:48:59) (svar på 23535)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)
Jeg er godt nok for nybegynder at regne, sammenlignet med de fleste her, men jeg vet i alle fall at en bil med "moderne" undervogn og spiralfjedrer giver en helt anden kørekomfort end en ældre bil med bladfjedrer.

Med en lidt nyere bil får du også skivebræmser og et par andre "creature comforts". Både 200 og 300 tdi er dejlige motorer med kraftoverskud og drejemoment der burde fungerer fint til dine daglige 100 km.

God tur,

Morten
Index
23539: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 14:09:08) (svar på 23535)
Søren Strunk-Sørensen #2098, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.173.124)
Hvorfor skifte ? - jeg listede en 2,5 D i min gamle SIII - sammen med et overdrive og nogen fornuftige dæk - det var (udfra et land-rover indeks) noget nær en perfekt kombination til landevejskørsel. Hvorfor f..... solgte jeg egentlig den bil ?
Index
23540: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 14:24:45) (svar på 23539)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.214.101.11)
Med al respekt: har de mere "konservative" bidragsholdere mon prøvet forskellen i praksis?
Mit råd til dig er at låne en 90" 300 Tdi i et par dage og mærke forskellen.

Jeg har kørt Defender og triller nu i Serie III. Forskellen er enorm, især på motor og komfort.

God tur

Index
23541: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 14:59:24) (svar på 23535)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hejsa

Jeg kan nu et klart anbefale at lade sig transporter af en Range Rover med luft affjedring og en pragtfuld 4,6 liters V8. Ud over en smule vindstøj når man kommer over 195 km/t er det helt igennem en perfekt rejsevogn. Især vil jeg fremhæve den finesse at fabrikken i designet har sørget for at man får fisk luft og ”strukket ben” efter bare 400 kilometer, da den 100 liters store tank så er tom.

Mvh,
Henning
Med RR 4,6 HSE – En hver tankstations ejer drøm
Index
23543: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 16:38:50) (svar på 23541)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.104)
Jeg skulle lige til at minde om benzinforbruget, men så at du selv huskede dette forhold :-) Jeg har prøvet det, men jeg kunne nu ikke køre mere end 350 km pr. tank.

En RR turbo diesel kan komme op på omkring 9-10 km/l men man kan høre motoren.
Index
23547: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 18:28:30) (svar på 23535)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Peter.

Prøv også en Defender td5 før du beslutter definitivt.

De er efterhånden til at købe brugt til en fornuftig pris (det anbefales at købe af en autoriseret forhandler, der selv har stået for periodeservice af bilen fra ny).

Dieseløkonomi: 11,5 km/l v/blandet kørsel (motorvej, landevej og en gang imellem i terræn) og meget stor driftsikkerhed. Moment: 340 Newtonmeter v/1500 omdrejninger (så vidt jeg lige husker).

- og på motorvej ken du udnytte muligheden af 130 km/t hvor det er tilladt.

- og du slipper for oliepletter i din indkørsel.

Med venlig hilsen
Index
23548: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 18:54:03) (svar på 23547)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)


........ " og du slipper for oliepletter i din indkørsel". Hmm?
Den skal jeg visst lige ha en gang mer. Er det ikke fortsatt en Land Rover vi taler om?

Oliepletter i din indkørsel – et rigtigt ilands-problem.


:-D Morten

Index
23557: sv: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 22:20:39) (svar på 23548)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Morten;

Ikke alle Land Rovere lækker olie...

- men kontroller selv, (efterprøv og stil spørgsmål(Smily)

- og når du så har stillet alle dine spørgesmål (og givet alle dine kloge svar:-)

- så er tiden inde til, at vælge din egen indfaldsvinkel til "ånden i ikonet"...

Debattørerne i dette forum har valgt..., - hver deres Land Rover-religion...

Med venlig Land Roverhilsen

Index
23558: sv: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 22:33:48) (svar på 23548)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Morten,

Land Rover er ikke - nødvendigvis - udtryk for "sjatpisseri"...

Defender td5 er ikke medlem af "NPK" (oversættelse følger ved henvendelse til min mail-adresse;-)

Hvad er det for en Land Rover, du taler om???

Med venlig hilsen
Index
23553: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (20-04-2005 20:52:08) (svar på 23535)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.151)
Ved 100 km/daglig ville jeg helt klart vælge den bil, som giver bedst kørselskomfort: en 110/Defender! Den længere akselafstand giver en roligere vejbeliggenhed, som du hurtig vil sætte pris på! Det fornuftig dækvalg hører med i beslutningsprocessen: jeg har gode erfaringer med mud & snow som helårsdæk, som opfylder mine behov på landeveje, i skoven og på strandalrealer. Poul Helmers gode erfaringer med Td5 bør du overveje, men så er det bare slut med at skrue på motoren. På den anden side set, er det jo ikke motoren, som skal pilles ved ofte, hvorfor en TD5 måske alligevel er for dig at foretrække frem for en 200 ( meget fin maskine) eller en 300 - som også er et udmærket valg. Desuden er det - som Poul Helmer allerede har påpeget - en god idé, at købe hos en autoriseret eller tidligere autoriseret forhandler. Kast altid et blik i servicebogen! I mine unge dage som pressefotograf kørte jeg daglig mindst 100 km i en 109" med 2,25 diesel. Men det er nu 30 år siden og nu er det en 110 - for mig den ultimative Land-Rover overhoved. MEN SERIE III 109 STW ER DE SMUKKESTE AF ALLE ! synes jeg .
Index
23568: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (21-04-2005 17:05:19) (svar på 23535)
Michael R. Rasmussen #4910, reg. njy (medlem) (ip-adr: 130.225.55.7)
Hej allesammen

Jeg synes der er mange rigtige betragtninger i denne her diskussion. Jeg vil bare bidrage med at sige at det hele jo afhænger af hvilken pengepung man har.

personligt vil jeg da foretrækken en 110 td5 fra 2005 på hvide plader. Der er den originale charme ved Landrover koblet sammen med komfort og en god stærk motor.

Men hvis man ikke har penge til det må man jo "nøjes" med noget andet. Og det er da klar der er sket et skifte fra Serie 3 hen til Defender mht komfort ect. Hvilken bil man så ender op med afhænger af type, alder, model, og stand og ikke mindst pengepung.

Hilsen Michael
Index
23581: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (22-04-2005 22:12:56) (svar på 23535)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Peter,

Har du truffet nogen beslutning, og i givet fald, hvad har du valgt?

Med venlig hilsen
Index
23586: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (23-04-2005 10:50:48) (svar på 23581)
Peter Simmelkær Jacobsen #2955, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.28.169)
Hej Poul
Ja, jeg har fattet mig en beslutning.
Da jeg fik ideen med at skifte 88"er var det fordi jeg så en årgang87 90", og tænkte det ville da være rart med en mere støjsvag og hurtigere hastighed.
Efter skriveri med sælger, syntes jeg ikke at den helt store gevinst var der, ved udskiftning mht. støj og hastighed samt motoreffekt, holdt op imod min pengepung.

Verner gav mig en ide, idet jeg er ved at renoverere 109" stw, år 73, med benzin motor og derfor er min 88" plan:

1. Stort motorservice til motoren,
2. Seriøs lydisolering af motorrum og resonansdæmpning ved torpedo og kasse
3. Gennemgang af drivline, renovering af fairy /måske nyt overdrive samt måske udskiftning af diff med dem rr (højere udveksling)
4. Afprøvning/udskiftning af dæk
5. Måske udskiftning af af 2.25D til 2.5, hvor 109" arver 2.25 motoren, eller 2.5 kan læggges i 109", afhænging hvilken bil der skal have den daglige drift.

Det var planen, som nok tager noget tid, men det er ok.
Jeg vælger ovenstående, idet et køretøjsskift vil udløse et større investering (læs lån i banken) og det gider jeg ikke, samt jeg får også en ekstra gulplade afgift fra 98.

/p
Index
23587: sv: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (23-04-2005 11:02:55) (svar på 23586)
Poul Helmer Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Peter,

Det ser spændende ud og dine økonomiske bevæggrunde er meget forståelige. Held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Index
23593: sv: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (24-04-2005 09:18:11) (svar på 23586)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
Sikke en dejlig tråd.

Kigger man på så mange andre bil sider i disse køb og smid væk dage, så ville samme tråd sansynligvis ha endt noget alá "Jeg købte en nyere, den er godtnok 4 år gammel, men til gengæld fulgte der et stort anlæg og et par fede alufælge med. Den gamle kørte jeg ned og fik skrotpræmie for!"

Nej det er dejligt at LR folket passer på, og er glade for det vi har, og det varmer så dejligt at se når folk istandsætter deres gamle biler, og anvender dem til den daglige transport.

Peter, Hyundai kører (der burde holde sig langt væk fra dlrk.dk, da han hver gang rammes af kraftige abstinenser, og bitterligt fortryder salget af sin SII ´62)!
Index
23612: sv: sv: sv: Hvilken model / motor til 100 km dagligt (25-04-2005 10:16:54) (svar på 23586)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Peter.

Godt valg du har besluttet dig for.. Det er nu rart at høre at der stadig er flere som har den Land-Rover de vil have, og ikke den Land-Rover de har råd til.
Det er jo ofte som at tisse i bukserne når det er koldt; i starten er det godt, meeen så bliver det som det var før.
Det samme gør sig gældende med Land-Rover'e; i starten er det sikkert lækkert med en af de nye modeller, men efterhånden finder man ud af at de indeholder lige så megen (lidt) sjæl som (andre unge modeller;-).

Så, Peter; behold den/de gamle og gør som du har beskrevet, så er jeg sikker på at ikke fortryder det i længden....

PS. Og trænger du til at køre hurtigere en gang imellem, så tag en tur til Møn's Klint....

Mvh.
Verner/451.
109" STW-1972, eneste vogn i familiens eje siden '80 (altså 1980).
Vi ses pludselig måske ude på Ring-III.