tilbage

Land Rover Forum  

Index
23527: Bremse-hjææælp (20-04-2005 08:52:44)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.122)
Hej alle,
Jeg har sgu lidt af et problem her i Århus,
- jeg skiftede hovedbremsecylinderen på 90"ern igår aftes.
Bilen bremsede nemlig ikk som den skulle syntes jeg, man skulle ligesom pumpe bremsepedalen før der rigtigt skete noget. Og jo, bagbremsebakkerne var justeret ud.

Men nu bremser den endnu værre end før - og jeg har luftet ud. Højre bagbremse, dernæst venstrebagbremse, dernæst højre forbremse og tilsidst venstre forbremse.

Er der nogen der har nogle bud på hvad jeg skal gøre??
Jeg er ved at gå i panik .. bilen skal kører LowlandChallenge2005 i morgen !!! Arhhhhrhkk!

Venlig hilsen
Chris
Index
23528: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 08:55:00) (svar på 23527)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.122)
Nåå ja forresten - er der nogen der har erfaringer med bremse udluftere - a'la dem fra harald-nyborg

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4432&n=10&KundeID=B2F4A76R9U1wRgp0B30TKYwg8FI0R8D

Er det bedre en 2-mands modellen med en flaske og et stykke plastslange?
Index
23529: sv: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 09:02:02) (svar på 23528)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.210.35)
Daw

Bremseudlufteren kan være god en gang imellem, men ikke til tromlebremser.

2-mandsmodellen er langt mere sikker

Pump bremsen godt op, inden du åbner udluftningsskruen, hver gang. Lad evt. være med at træde bremsepedalen helt ned under oppumpningen, og slip den meget langsomt når den har været trådt helt i bund. Den kan suge luft bag om stemplerne og så kan man blive ved herfra og til juleaften. Beholderen er vel ikke fuld af lort i bunden?

Knud
Index
23530: sv: sv: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 09:14:39) (svar på 23529)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.122)
Hej Knud,
Vi var meget omhyggelige med ikke at have pedalen helt i bund inden vi lukkede for luftskruen igen.
Og pedalen var pumpet helt op inden vi gik igang (hvergang).

Jeg overvejer om det kan være andet end luft?
Der er belægning på måde for og bagbremser (de er ikke nye, men belægning er der da).
Kan det være vaccum-forstærkeren?
Vaccum-pumpen er skiftet for et ½ år siden.

Index
23546: sv: sv: sv: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 18:15:51) (svar på 23530)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.60)
Hej Christian
Den nemmeste måde at kontrollere vacuumforstærkeren er at træde bremsen ned, og dernæst starte motoren. Du skal nu kunne mærke at pedalen går yderligere ned fordi forstærkeren hjælper dig.
Venlig hilsen
Hartley
Index
23531: sv: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 09:54:56) (svar på 23528)
Anker Mardal #6397, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 217.20.63.10)
Jeg har meget gode efaring med den udlufter fra haraldnyborg, men måske var jeg heldig, har skifet alle cylendre og slanger og et par rør, og så trak jeg luft ud med den, og det virkede i første hug, så udluftning tog 10minutter ene mand, på min 88er med én kreds, og har virket siden, min kobling er en anden historie, den driller stadig.....
Index
23532: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 10:14:34) (svar på 23527)
Poul-Erik Andersen #0097, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.165.131.31)
Bremse bekker skal være trykket helt sammen /evt tag bekkerne af og sæt en kraftig smedie skrufetvinge på for at holde stempler helt sammen der kan godt opholde sig en luftboble i bremsecyl. du ikke kan få, gammel DOMI værkstedsmeddelse.
Index
23533: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 10:17:37) (svar på 23527)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Hej Chris,

Jeg har nogle gange haft held med at løfte det hjul eller den ende, hvor der skal udluftes - jeg ved ikke om det er tilfældigt, men jeg bilder mig ind, at er der en "lomme" et sted, så kan det ikke skade - og det har virket indtil videre!

Lidt ud fra devisen, "...det er lige meget om det er rigtigt, bare det virker...".

Good luck i Lowland Challenge 2005!

/Ib
Index
23545: sv: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 17:45:52) (svar på 23533)
henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.32.116)
Med Harald Nyborgs bremseudlufter har jeg altid kunne udlufte mine bremser 100% Både på min tidligere 88" og den nuværende 109". Så den kan absolut anbefales - medmindre man naturligvis nyder at rode med luft i bremserne...

Mvh. Henrik
Index
23551: sv: sv: sv: Bremse-hjææælp (20-04-2005 20:12:26) (svar på 23545)
Michael N. Nielsen #5523, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.171.63)
Prøv at have motoren staret så der er vacum , fordi jeg havde samme problem med min 90". Da jeg skiftet mine bremserør og hovedcylinder var bremsen blød og jeg udluftet 3-4 gange ligemeget hjalp det, endtil jeg startet motoren og udluftet den.

MVH
michael
Index
23565: sv: sv: sv: sv: Bremse-hjææælp (21-04-2005 14:49:19) (svar på 23551)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hej Alle,
Så har vi løst problemet!
Nu kører vi afsted til Lowland Challenge!

Jeg skal nok fortælle om hvad fejlen var senere!

Hej
/Chris
Index
23618: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse-hjææælp (25-04-2005 12:17:26) (svar på 23565)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej igen allesammen,
Tusinde tak til alle der tilbød deres hjælp!
Specielt tak til:
* Poul-Erik Andersen, Hadsten, tilbød tid og hjælp
* Lars Jørgensen, Fyn, Ringede og gav en grundig forklaring om tips vedr. luft i bremsesystemet.
* Poul Hult, VibyJ, der uopfordret kiggede forbi adressen og tilbød hjælp.
Selvføli' også en stor tak til alle on-line :-)
Og til Co-Driver Lasse!

Vi kom afsted til LL 2005, og gennemførte trods problemer med punkteringer, et løsrevet motorophængs-konsol og en knækket stikaksel m. efterfølgende diff-skade.
Vi fik en 5. plads i standardklassen (ud af 13 startende).
Og en 9. plads over-all (udaf 20 startende).

I øvrigt vandt Anders Koue i hans 90" Hybrid :-)
Synd at der ikke var flere ude og kigge - der var nok at se på!

(fotograf: Aage Poulsen)
Index
23619: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse-hjææælp (25-04-2005 13:09:28) (svar på 23618)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.69.154)
Hej Christian

Tillykke med den vel overståede bremseudluftningsoperation, samt din placering i Lowland 2005....men øhhhh.....siden du nu ligefrem i et tidligere indlæg lovede at vende tilbage med en beskrivelse af fejlen....hvad VAR den så?


vh Niels Petersen
6803 / reg øsj
Index
23620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse-hjææælp (25-04-2005 13:18:21) (svar på 23619)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Nå ja for fanden .. det glemte jeg sgu helt i min takke-iver
- jeg syntes bare det var ret stort med den hjælpe-ånd der var.

Problemet var en af de bageste bremsecylindre - luftskruen var drejet en lille smule over .. så så den kunne åbenbart trække en lille smule luft den vej!

Skift af bremsecylinder - problem løst.

Et rigtig godt hint til fejlfindingen var at sætte svejsetænger på bremseslangerne - og så tage dem af trinvist - så kan man hurtigt konstatere hvor problemet ligger!

Lige et LL 2005 foto mere :-)
(fotograf: Aage Poulsen)