tilbage

Land Rover Forum  

Index
23589: tænding V8 .. (23-04-2005 19:04:21)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.108.231)
Hej alle. Nu har jeg igen stillet tændingen på min RR 3.5 V8 1984 - og ligesom sidst 'i praksis' ved at køre et par hundrede km og stoppe & justere en hel masse gange til den rykker for vildt og ikke banker. Og - ligesom sidst - finder jeg, at der hvor tændingen står bedst viser tændingsmærkerne ca. 12-14 grader BTDC - altså godt og vel det dobbelte af hvad den skal være iflg. Bogen. Jeg har jo først sikret mig at tomgangen ligger omkring 800 rpm. Vakuumslangen har jeg også haft pillet af (ikke under testkørselen selvfølgelig, men før jeg trækker pistolen). Suget i slangen har jeg også, så drejer bundpladen i fordeleren. Smurt fordeleraksel. Alt. Dwell angle har jeg stillet omkring de 27-28 grader så den skulle også være god. Rotor, dæksel, kontaktsæt, kondensator er alle splinternye. Tændspolen har de rigtige modstande - har jeg osse målt.

Problemet er jo at hvis jeg stiller tændingen på mærket 6 grader BTDC, så dør den når jeg giver gas. Banker gør den også. Altså, det føles somom tændingen står rigtigt nu - det er bare de mærker der generer mig. Der har været forskellige mennesker ind over bil & motor i fortiden, kan det overhovedet tænkes at mærkerne sidder forkert.. de kan da ikke flytte sig, vel?? Kan 'man' have haft det skilt ad & så samlet det så mærkerne ikke passer mere? Kan det være slitage i strømfordeleren (suk)? Skal jeg ud & finde ud af hvornår stempel nr. 1 står i toppen .. eller skal jeg bare glemme det, male mit eget tændingsmærke & være glad?
Index
23591: sv: tænding V8 .. (23-04-2005 22:26:08) (svar på 23589)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.59)
Ja, der er jo svært at vide om man skal være tilfreds eller bekymret i sådan situation; misforholdet kan skyldes at remskiven har rykket sig på krumtappen pga. en slidt not eller at der måske slet ingen er. Hvordan står karburatorerne? og er der det dæmperolie der skal være.
Index
23592: sv: sv: tænding V8 .. (23-04-2005 22:52:51) (svar på 23591)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.108.231)
Hej Verner, og tak for svaret.. jeg er først & fremmest glad for at høre at remskiven ikke nødvendigvis pr. definition sidder det rigtige sted. Vognen kører ellers perfekt, og problemet har heller ikke ændret sig over de sidste 100.000 km: Det er åbenbart bare dér tændingen skal stå, og den rykker sig slet heller ikke. Karburatorerne har jeg ikke meget forstand på, men der er vistnok den rigtige mængde olie på - der bliver ihvertfald modstand ca. 1 cm før gevindene mødes når jeg trækker 'propperne' op og trykker dem ned igen, og tomgangen falder når jeg gør det - det er så en almindelig 15w/40 motorolie, jeg har hørt nogle bruger noget andet men ikke prøvet det. Og økonomien ligger sådan der, omkring 6,5 - 7 km/l .. jeg kører ikke økonomikørsel, og kører sådan ca. 150 km hver arbejdsdag så derfor går jeg ud fra at blandingen er ok.

Men altså, hvis nu nogen har været kreative engang, og f.eks. svejset remskiven fast pga evt. manglende not, så kunne det altså forklare det. Måske skulle jeg bare være ligeglad så, når der ikke er andre problemer?
Index
23598: sv: sv: sv: tænding V8 .. (24-04-2005 17:28:20) (svar på 23592)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.136.78)
Hej Jan, er det grad antal du aflæser på kamvinkel måleren det rigtige ? De fleste gode gamle kamvinkelmålere passer til 4-6 cylindrede motorer, hvis du skal bruge den til en 8 cylindret skal du stille den på 4 cyl. og gange værdien med en halv. F.eks. 27 grader kamvinkel skal være 56 grader på skalaen på måleren. Husk at stille kamvinklen først og der efter tændingstidspunktet,6°BTDC (før øverste dødpunkt), med vacumslangerne til strømfordeleren frakoblet, og højest 750 RPM. Og vær nu HELT sikker på du kigger på de rigtige mærker på remskiven, afrens den helt og kig hvad der er af mærker på den og du ikke tager fejl af et ATDC mærke Evt. Alternativt er din fordeler slidt.

Mvh Mads 110 V8
Index
23599: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (24-04-2005 19:41:59) (svar på 23598)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.108.231)
Hej Mads! - jo, min har en skala til 8-cyl. Og jeg er også kommet frem til, at den korrekte indstilling bør være de 6 grader BTDC - efter et længere studium af motornumre etc. Men den kører altså fantastisk - og indtillingen er ca. på F'et i ordet BEFORE .. dvs. langt forbi det sidste mærke i skalaen. Jeg vedlægger et billede - af remskiven, med mit eget dejlige gule tændingsmærke. Fordeleren kunne nu godt virke slidt. 'Det hele' kan godt rokke lidt dernede. Der er altså nævnt muligheden, at remskiven sidder et galt sted, det vil jeg lige se nærmere på. Og ellers må det altså være en slidt fordeler, det er jo sikkert både dyrt og besværligt (jeg er også ved at renovere min dejlige SIII), så hvis nu det er slitage, kan jeg mon så bare køre videre indtil enten tændingen begynder at 'skride', eller det evt. siger 'PUF' - og så ellers trække hjem, og bare skifte fordeleren? Eller risikerer jeg at ødelægge endnu mere?

Tak for engagementet,
og mange roverhilsener
Index
23604: sv: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (24-04-2005 20:47:35) (svar på 23599)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.136.78)
Hej Jan, hvis ikke den tændingsbanker eller eftertænder ødelægger du ikke noget. Jeg har ikke hørt om en krumtapsremskive der har forrykket sig. Det lyder lidt halv vildt. Med mindre Skipper Skræk har prøvet at rive den i gang med håndsvinget. Det er nok fordeleren/drevet der er slidt uden at skulle være alt klog.

Mvh Mads
Index
23607: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (24-04-2005 21:13:14) (svar på 23604)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.108.231)
Tak for deltagelsen, jeg vil køre glad & ubekymret videre derudad! Jeg vil naturligvis lige tage kontakt til Skipper Skræk, for god ordens skyld.

Vi ses derude.

Index
23676: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (27-04-2005 09:39:03) (svar på 23607)
Jan Schiøttz #6290, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.168.202)
Hej Jan.

Jeg kan se at i er færdige med snakken, men vil alligevel bidrage lidt. Jeg kører V8 110 og er ved at skifte fra SU til Edelbrock. I den forbindelse er jeg stødt på oplysninger i England, som kommenterer problemer med tændingen. V8'eren skulle angivelig have problemer med taktkæden, som strækker sig og dermed bliver der jo justeringsproblemer. RPI-engineering sælger bl.a et specielt taktkæde sæt til rep. af dette problem.
Forsat god V8 kørsel.

Jan
Index
23689: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (27-04-2005 22:46:52) (svar på 23676)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.108.231)
Hej Jan, og tak for at bidrage til snakken her. Det lyder interessant med taktkæden. Som jeg forestiller mig det, skulle ændringer i taktkæden kunne føre til, at ventilerne åbner & lukker forkert i forhold til stemplernes bevægelser, men forbindelsen til tændingen kan jeg ikke lige se for mig - har Du evt. mulighed for at poste et link til den pågældende side hos RPI?

Jeg har - efter dit indlæg - rodet lidt rundt på RPIs sider, de er vel nok blevet opdateret siden jeg kiggede sidst! Jeg fandt en side om tændingsproblemer, her nævnes det at timing-mærkerne på remskiven kan være helt op til 20 grader forkerte, prøv en gang & kig: http://www.rpiv8.com/electrics-1.htm#overview

Taktkæden, det lyder også lidt farligt - hvis nu den går hen og knækker (det er jo indrømmet ikke en komponent jeg har været inde & kigge til nogensinde) - er der så ikke noget med at der kan ske omfattende skader - eller vil der bare ske det at ventilerne holder op med at åbne, og der så ellers ikke sker mere?

Endnu engang tak for deltagelsen,
med RV8-hilsen
Jan Østberg
Index
23696: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (28-04-2005 09:58:01) (svar på 23689)
Jan Schiøttz #6290, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.168.202)
Hej igen.
Prøv på www.rpiv8.com/engine-6b.htm.

Jeg har forstået, at en strakt kæde giver alvorlige problemer med tændingstidspunktet, men prøv at læse linken.
Jeg har også selv problemer med tændingsjustering og tomgangsjustering, samtidig er mine SU'ere ret svære at justere (de er nok lidt slidte), så jeg starter med at skifte dem og manifolden ud med RPI's Weber/Edelbrock kit.
Jeg tror faktisk ikke det er så svært at skifte kæde og hjul, men det er jo selvfølgelig inde i sjælen af motoren, så man kvier sig nok lidt.
V8 bruuuuuuuum

jan
Index
23730: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (29-04-2005 02:23:38) (svar på 23696)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.108.231)
Hej Jan, og tak for link. Forrygende billeder .. jeg må jo nok kigge ind til den kæde en dag. I det hele taget er der mange gode ting hos RPI, og det kæde-kit dér er ihvertfald ikke dyrt.

Indtil da har det bare at holde lidt endnu, jeg skal lige i weekenden have skiftet drejeskåle & co. på den gamle 109er så den kan komme over på de hvide plader inden sommer .. sidst synet for 3 år siden så indkaldelsen kan jo godt være på vej i posten, og lidt rust er der jo også, ja man burde måske overveje at droppe sit fuldtidsjob, for det kan godt knibe lidt med at nå det hele når materiellet skal holdes forsvarligt rullende.

Spøg til side, jeg synes det lyder dejligt med lidt opgradering af V8eren, og karburatorerne er vist et rigtig godt sted at starte. Som regel synes jeg også man godt kan finde ud af det når man efterhånden får det skilt ad, selvom det kan virke uoverskueligt først. Det er jo klassisk mekanik - jeg ser du også er i NSJ, må jeg i den forbindelse minde om Græsted Veterantræf i Pinsen, der er bl.a. motorer af enhver slags, det vildeste jeg har hørt var et år da de startede en 14-cylindret stjernemotor .. og jeg der troede at stjernemotorer altid havde ulige antal cylindre .. jeg er vist ved at bevæge mig væk fra emnet. Tak for tippet, og god fortsat forskning, gode kollega og lidelsesfælle!
Index
23736: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: tænding V8 .. (29-04-2005 08:25:36) (svar på 23730)
Jan Schiøttz (medlem) (ip-adr: 195.215.168.202)
Hej 109 ejer.

Tak for tippet om Græsted. Det kan være vi ses. Min er en 1989 V8 110 bus i grå. God arbejdslyst, men det er det jo ved jeg. Det er utroligt, som man kan gå og hygge sig med den bil.

Hilsen

Jan og den grå