tilbage

Land Rover Forum  

Index
23906: El-udtag til rundsav (06-05-2005 12:39:30)
Julie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.119.185)
Hej,

Kan jeg få monteret en eller anden form for el-udtag på min Defender TD5, så det bliver muligt at bruge den til at forsyne f.eks. en rundsav med strøm?


Mvh

Julie
Index
23911: sv: El-udtag til rundsav (06-05-2005 15:42:15) (svar på 23906)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Du kan få monteret en inverter, der forsynes fra bilens batteri. De fåes i mange størrelser - jo større ydeevne i kW, jo dyrere.
Ved stort forbrug skal bilens motor være igang for ikke at dræne batteriet totalt.
Man kan montere et forbrugsbatteri, som inverteren kan tilsluttes. Dette sikrer at startbatteriet ikke berøres af inverterens forbrug.
Invertere kan købes mange forskellige steder. Jeg har købt min hos en autoelektriker for at sikre at kvaliteten var i orden.

Jens
Index
23912: sv: El-udtag til rundsav (06-05-2005 16:26:31) (svar på 23906)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Jeg fik for en måneds tid siden oplyst prisen på sådan en inverter eller omformer i daglig tale. Prisen var astronomisk: knap 8.000 DKK. Så jeg valgte, at bibeholde min benzindreven generator, som kostede mig 1.400 DKK for tre år siden. Til en rundsav skal du bruge ca 2,2 kW, hvilket er væsentlig mere end det forbrug, jeg skal have til filmudstyr. På www.sdbk.dk kan du finde forskellige modeller af generatorer fra ca. 3.000 DKK og opefter.
En anden mulighed er, at kigge i Den blå Avis eller ErhvervsBladet, hvor der ofte er maskinudsalg/auktioner annonceret
Jeg har en adresse i Harrislee nær Flensburg, hvor invertere kan købes lidt billigere end i DK. Inverteren er nemmere at håndtere, idet en generator vejer mindst 40 kg.
Index
23918: sv: El-udtag til rundsav (06-05-2005 17:50:01) (svar på 23906)
Brian M. Christensen #6471, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 195.249.212.2)
Prøv at tjekke denne hjemmeside www.s-e-t.dk De har bla. En som hedder PM-A-2500AP-12 (12-220V) Effekt kont. 2500W og 5500W i spids belastning. Pris 3200 kr.
Har du spørgsmål er du velkommen til at ringer på 20824097, så hjælper jeg gerne.

Mojn
Brian.
Index
23920: sv: sv: El-udtag til rundsav (06-05-2005 21:43:16) (svar på 23918)
Svend Bahn-Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.121.125)
kan det ikke tænkes, at der er en billig mulighed hos en campingforhandler, i min kasse kan der laves 12 v fra 220 v og omvendt når det går på batteri eller solceller.

hils'ner

Svend
Index
23924: sv: El-udtag til rundsav (07-05-2005 07:16:33) (svar på 23906)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.90)
Hejsa!

Selvfølgelig er det muligt at lave en løsning med et el-udtag; men det kræver en del mere overvejelse og beregning end umiddelbart antaget.

Jeg er selv i gang med at forsøge at lave en løsning, således at jeg har både 12V, 24V og 220V i bilen. 220V er selvfølgelig dejligt til el-værktøj, hvorimod 24V er næsten ideel til svejsning.

Sådanne løsninger behøver ikke at være specielt dyre hvis man blot har en smule fingerfærdighed...!

Hvis man regner lidt på tingene vil man dog hurtigt kunne se at store strømforbrugende apparater kræver lidt andre løsninger:

En normal 12V generator for en nyere Defender producerer 65 ampere. Jeg mener dog at du umiddelbart kan finde tilsvarende generatorer som producerer 90 ampere. Det vil sige at du i en optimal situation har 90 ampere til rådighed ved 12 volt. Det giver 1080 watt.

Kobler du en inverter (omformer fra 12V til 220V) til systemet vil du således kunne trække 1080 watt lige så længe motoren kører. Selvfølgelig vil du kunne trække større mængder strøm i kortere perioder hvis man dræner batteriet; men det er ligesom ikke en langtidsholdbar løsning.

Et 100amperetimer batteri (standard i mange Defendere) kan levere een ampere i 100 timer eller 100 ampere i een time. Teoretisk vil det sådan set sige at du skulle kunne trække 12v x 100ampere = 1200 watt direkte fra batteriet i en times tid. Virkeligheden ser dog en smule anderledes ud, idet normale startbatterier kan ødelægges hvis de aflades med over 30-40%. Derudover vil spænding falde jævn medens batteriet aflades, hvorved man selvfølgelig ikke kan fastholde den samme effekt.

Der findes specielle batterier som kan klare fulde afladninger; men du vil stadig have problemet med spændingstabet.

Hvis man nu tænker sig at man skaffer sig en 24V generator på måske 200 ampere (fra en lastbilsophugger el. lign.) vil regnestykket se lidt anderledes ud:
24v x 200 ampere = 4800 watt

Her er således rigeligt kraft til at trække selv mere strømforbrugende håndværktøj.

Til sammenligning vil et normalt installeret 220V udtag (i alm bebyggelse) være sikret med en 10amp sikring (for visse nyere bygninger 13 ampere). Derfor er alt 220V værktøj dimensioneret efter at skulle trække maksimalt 220V x 10 ampere = 2200 watt.

Som det ses kan en løsning med en 24volt generator sagtens levere denne effekt. Der skal blot kobles en inverter (omformer) ind i systemet.

Ved ikke helt hvordan remskiverne ser ud på en så ny defender; men hvis man skal trække så store belastninger som en 200 ampere generator på rem er det vigtigt at benytte den rigtige type rem og holde den ret stram!!

I forbindelse med køb af inverter er der yderligere et par ting som er værd at overveje:

Hvor følsomt er det elektriske apparatur du ønsker driftet via inverteren? Inverteren omformer DC (Direct Current = jævnstrøm) til AC (Alternating Current = Vekselstrøm). En ren vekselstrøm har en pæn jævn sinuskurve med (i danmark) en frekvens på 50 hertz.

Afhængig af teknologien i inverteren vil den omforme DC til AC med en tilnærmet sinuskurve.

Din rundsav er nogenlunde ligeglad med hvor god sinuskurven er. Med ret stor sikkerhed ville du kunne drive den direkte fra DC! Så det er ikke der problemet er.

Skal man derimod drifte følsomt apparatur, fx visse computeranlæg, nogle former for AV-apparatur (filmoptagelse el. lign), samt visse former for højfølsomt måleapparatur) er det meget vigtigt med en så ren sinuskurve som muligt.

Derved har du også forklaringen på hvorfor der er så stor prisforskel på invertere. De billige modeller som fx føres i Harald Nyborg eller mere professionelle modeller som fra fx Skandinavisk Energi Teknik. Hvis du blot skal drifte en rundsav eller andet håndværktøj kan du være ret ligeglad med sinuskurvens pænhed!

(En del nyere notebooks (transportable computere) kommer faktisk med strømforsyninger baseret på transistorteknologi (i modsætning til en traditionel transformer), hvorved der opnåes en meget større tolerance i forhold til inputspænding og frekvens. En sådan spændingsforsyning vil også sagtens kunne driftes via en billigere inverter)

Nu er dette ganske vist blevet et lidt længere indlæg; men alligevel er der endnu een ting som er vigtig at tage højde for ved dimensioneringen af inverteren, nemlig opstartsstrømmen.

Lige i det øjeblik en el-motor starter trækker den imellem 1.5 og 2 gange dens normale effekt. Hvis der på motoren står en opgivet værdi for cos phi kan du udregne den nøjagtige opstartseffekt. Men det er altså vigtigt at inverterens kontinuerlige afgivede effekt er større (med en god margen) end apparatets kontinuerlige optagne effekt. Derudover skal inverteren kunne klare spidsbelastningen i det øjeblik el-værktøjets motor startes.

En helt anden løsning kunne være at erhverve sig een af de billige transportable benzingeneratorer som fx Harald Nyborg sælger. Bliver man træt af at høre på den og huske at skulle have benzin med kan man jo altid tage generatordelen derfra og montere på en rem i motorrummet (hvis der er plads - det er der ikke hvis bilen er udstyret med aircondition) eller den "rigtige" løsning, nemlig på PTO-udtaget fra gearkassen.

Hvis du vælger 24V løsningen bliver du nødt til at medregne at du skal bruge to 12V batterier. Generatorens regulator har ikke gavn af at levere strøm direkte til inverter.

Hvis du kommer til at skulle svejse med bilen som strømkilde er løsningen med 24V at foretrække. Med nogen træning kan man fint svejse med 24V DC.

Skulle jeg have glemt noget i forklaringen, eller hvis du har yderligere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at spørge igen!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
(email: kim@horsevad.dk, tlf. 61 33 05 89)
Index
23927: sv: sv: El-udtag til rundsav (07-05-2005 09:24:22) (svar på 23924)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.193)
Tak for et rigtig godt og uddybende indlæg. Det satte en hel del på plads for mig.
Herligt når vidende folk gider sætte sig til tastaturet og bruge en masse tid på en grundig og forståelig forklaring!
Index
23930: sv: sv: sv: El-udtag til rundsav (07-05-2005 11:44:05) (svar på 23927)
Julie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.119.185)
Det var en ordentlig mundfuld for en tekno-analfabet som mig *G*

Tak for det, jeg drikker lige en kop kaffe og læser det igen.

Mvh

Julie
Index
23931: sv: sv: sv: sv: El-udtag til rundsav (07-05-2005 12:34:06) (svar på 23930)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Hej Julie!

Hvis du skal bruge rundsaven som tømrer, vil jeg anbefale en lille generator. Skal den bruges dagligt i mange timer, bliver det sikkert billigst med en dieseldrevet, selv om den er dyrere i anskaffelse.

Skal du kun bruge saven i korte tidsintervaller, fx. 15-30 minutter om dagen, kan du anskaffe en lidt mindre hobbymaskine med batteri, og en ladestation til 12V.
De kan oftest klare mindre opgaver som at skære en plade ud, skære nogle brædder over ol.

mvh bent