tilbage

Land Rover Forum  

Index
24057: Rustfri bolte (12-05-2005 20:54:42)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.225)
Når nu jeg stiller mig op ved disken nede ved Carl - Hassing og beder om rustfri bolte. Så ved jeg at der findes nogle der heder A2 og nogle der heder A4. og udover at A4'ern er syrefast, hvad er så forskellen? hvor syrefast er den, og hvad med A2'ern forsvinder den i et glas med cola eller hvad?

LR SIII Hilsen REO
Index
24059: sv: Rustfri bolte (12-05-2005 21:49:47) (svar på 24057)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
Jeg ved at alt det rustfri man bruger på både er A4 det andet holder ikke i saltvand.. hvor vil du bruge rustfri bolte? ML
Index
24062: sv: Rustfri bolte (12-05-2005 23:17:36) (svar på 24057)
Bent Böhlers Petersen & Elsa Nielsen #1649, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.139.247)
Hej!

Du skal passe på hvis du vil bruge rustfrie bolte på en Land-Rover. Der kan opstå nogle grimme tæringer. Det har noget at gøre med galvaniske strømme. En del af problemet kan afhjælpes med nylonskiver, så du isolerer mellem galvaniseret jern, rustfritstål og alluminium.

mvh bent
Index
24065: sv: Rustfri bolte (13-05-2005 00:26:17) (svar på 24057)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.182.253)
Hverken A2, eller A4 Rustfri Boltevarer vil forsvinde natten over i et glas cola! Som Bent har skrevet, skal A4,(316) bruges hvis chlorider,(saltvand) er til sted, ellers er A2,(304) udmærket. Problemet opstår i en LR fordi Aluminium er stærkt anodisk, lige under Zink, men Rustfri ligger helt i den anden end,dvs cathodisk, faktisk lige over Sølv & Guld. Resultatet kan blive at man danner et ordentige "batteri", med deraf følgende tæring i Aluminium. MEN!! Nu skal du ikke fortvivle, ved brugen af (el)forzinket boltevarer, så er den 'galvanisk corrosion' minimal, fordi Alu&Zink,står lige over hinanden. "Skøjte Jern ligger så lige under de to.
Index
24068: sv: sv: Rustfri bolte (13-05-2005 13:07:14) (svar på 24065)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Hvad ved i om messing er der nogle galvaniske problemer med det

Det er jo ikke så stærkt, men hvis det ikke er styrken det kommer an på??
Index
24071: sv: sv: Rustfri bolte (13-05-2005 13:55:39) (svar på 24065)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.225)
Min plan var ligeså stille at skifte de gamle bolte til Rustfri i takt med at jeg piller ting af og sætter dem på igen. Jeg var ikke klar over at korotionsproblemet var så stort. Men min plan med hensyn til det var at købe noget af det tynde tagpap og læge det imillem. i modsætning til gummi som kærre, så bliver tjærepap ved med at være tjærepap.

talet som du skriver efter 316 og 304 hvad betyder det? og hvad med 2 og 4? er der også noget der hedder 1 og 3?
Index
24075: sv: sv: sv: Rustfri bolte (13-05-2005 17:28:37) (svar på 24071)
Kenn Christensen #7083, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.68.221)
Hej Rasmus

Se følgende link for forklaring på AISI 304 og AISI 316
http://www.answers.com/topic/stainless-steel

AISI : American Iron and Steel Institute

Kenn
Index
24076: sv: sv: sv: Rustfri bolte (13-05-2005 20:52:24) (svar på 24071)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Rasmus.
Brug galvaniserede/forzinkede bolte. Så får du hverken brug for tagpap, gummi, nylon, tyggegummi eller andet. Du får ingen tæring og de er sikkert også billigere.
Index
24080: sv: sv: sv: Rustfri bolte (13-05-2005 21:53:59) (svar på 24071)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Rasmus

Der er noget med ar rustfri bolte ikke er så stærke som alm bolte, de er bløde og giver sig i længden. så de skal efterspændes tit.
Index
24084: sv: Rustfri bolte (14-05-2005 10:49:30) (svar på 24057)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Jeg har (næsten) konsekvent brugt rustfrie bolte og møtriker de sidste 11 år. Jeg har brugt både A2 og A4, tæringsmæssigt kan jeg ikke se nogen forskel, men på A2 delene kan der dog komme bitte små brune pletter i overfladen.
De eneste steder hvor jeg har oplevet nævneværdig galvanisk tæring er på de alu-plader der holder stænklapperne og det tilskriver jeg, at de er udsat for salt om vinteren.
Alle andre steder er der mindre tæring end når de almindelige bolte begynder at ruste og dermed får alu-pladerne til at tære. Jeg har vedhæftet et billede af foreste stænklap med aluplade - ca. 10 år gammelt. Ved den bolt der sidder op i rammen har der været tæring, derfor den lille ekstra plade.

Hilsen Ole


Index
24092: sv: sv: Rustfri bolte (14-05-2005 22:08:42) (svar på 24084)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
Hej Ole.Undskyld men hvilken model Rover er du ejer af?
mig bekendt er alle de stænklapbeslag jeg har set fremstillet i stål 37...problemet er kombination af alu og rustfri.
Mvh ML
Index
24093: sv: sv: sv: Rustfri bolte (15-05-2005 07:17:09) (svar på 24092)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Hej Morten
Jeg har en 110" bus. Du har sådan set ret, men mine er lavet i alu fordi jeg ville have udriggeren beskyttet, fordi jeg havde set hvordan de kunne forsvinde i løbet af få år.
Selv om jeg godt ved at teorien - den del af den jeg kan huske - siger at det burde give tæring, tja så er min erfaring, at kun de steder hvor der er blandet (rustent) jern ind i billedet giver det tæring.
Hilsen Ole

Index
24096: sv: sv: sv: sv: Rustfri bolte (15-05-2005 09:19:12) (svar på 24093)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
ok go pinse..