tilbage

Land Rover Forum  

Index
24383: To tanke på serie III 88" (28-05-2005 18:19:09)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej der ude.
Jeg har en dejlig 88ér fra 77´ som jeg har bygget to tanke på. Det er en benziner.
Jeg er nysgerrig om der er nogen der har lavet noget lignende eller har gode råd hvordan jeg får mit brændstof system til at fungere med to tanke.
Der er jo altid den mulighed at skaffe stumper fra en Lightweight, men det virker ikke som om det er de stumper der er nemmest at få fat i?? eller er de?
Lige nu er der to tanke på ,men det er kun den ene der er tilsluttet motoren (højre tank).
På forhånd tak for konstruktive råd.
Mvh. Karsten Bøgvad
Index
24384: sv: To tanke på serie III 88" (28-05-2005 19:35:25) (svar på 24383)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.187.179)
De Norske Ex-Mil er født med 2 tank. De har manuel omskifter og samtidigt måler skifte, desvære, istedet for 2 måler! Hvis du er interesseret, så vil jeg gerne mail et diagram af systemet til dig. Omskifteren & div. stumper fås "originalt" fra Vestfold Ships'.
Index
24388: sv: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 10:29:23) (svar på 24384)
karsten Bøgvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej D.
Tak for dit svar.
Kan man ikke bare lave det sådant, at man har en kontakt med tank 1 og tank 2 men kun een tank måler? Eller er det sådant det er på din Lr?

Er der andre muligheder?
Hvad med påfyldning? På din lightweight er der påfyldning under sædet ?
Jeg vil evt. til denne løsning ,hvis det bliver den, lave tilsvarende påfyldning i venstreside i bagkassen.

Tak.
Karsten
Index
24473: sv: sv: sv: To tanke på serie III 88" (31-05-2005 21:25:30) (svar på 24388)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej der ude.
Jeg mod tog dette fra David og lovede jeg ville ligge det ind sammen med det andet i denne streng.
Indtil vidre har jeg køb en hane(orig. LR)til mit totanks projekt.
Laver påfyldning i fører siden til tanken under sædet.
Det må være en god måde at lve det på.
Hanen købet jeg på Ebay til 309,14kr alt incl. /normal pris hos MeKa ca900 ex. alt!
ses hyg
Tak for j'hjælpen
Karsten Bøgvad
Index
24385: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 07:14:26) (svar på 24383)
Jan Kenneth Petersen #7052, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.204.87)
En pumpe sættes til tank, og benzin pumpes over i hovedtank ved behov. Virker på lastbiler med x-tank under rammen på hænger.Fordele er at du kan nøjes med den måler du har nu, samt at det er simpelt at få til at virke.
Index
24387: sv: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 10:24:01) (svar på 24385)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.210.23)
Jaguar har siden 1952 brugt et system med 2 separate tanke, 2 påfyldninger, med hver sin SUbenzinpumpe, fælles instrument, hvor instrumentet viser indholdet i den tank man pumper fra. Man har på instrumentbordet en omskifterkontakt, der skifter pumpe og forbindelse til benzinmåler.
Systemet kan pilles ud af, typisk, en XJ6 med karburatorer der står til hug.
Det med 2 tanke lyder umiddelbart ret enkelt, men der er flere besværligheder i det end man lige umiddelbart forestiller sig.
Har man ikke 2 påfyldningssteder, skal man sørge for en ret stor mellemforbindelse, helst >1" og ikke mindst en effektiv udluftning!!, der dog forhindrer benzinen i at løbe utilsigtet ud.
Har man 2 benzinpumper har man en ekstra sikkerhed for svigt af pumpe, idet det er sjældent at begge pumper går død samtidig. Det fordrer og at man ikke kører en tank fuldstændig tom før tankskift.
Har man pumpe på hver tank, skal man sørge for at benzinen ikke kan pumpes fra den ene til den anden tank under kørsel. De gamle tik-tik SUpumper fungerer i sig selv som modtryksventil. Senere rotationspumper skal forsynes med en modtryksventil.
Omskifterkontakten skal kunne skifte arbejdsstrømmen til pumperne og forbindelsen mellem målerne og instrumentet og evt. advarselslampe for lav stand i tankene.
Alt kan lade sig gøre, man kan efter sigende tage til månen og komme retur, men det er lidt besværligt.
Index
24390: sv: sv: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 10:36:33) (svar på 24387)
karsten Bøgvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.210.12)
Tak for jeres svar og inspiration.
Det bliver spændende at se hvordan jeg får det skruet sammen.
mvh.
Karsten
Index
24393: sv: sv: sv: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 12:14:44) (svar på 24390)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.62)
der må findes noget fra en 110" på min er der på under siden af instrument borded et hul til at sætte en om skifter til ekstra tank så der må også ligge nogle tegninger oglignende i manualerne så man kan aflure og få ideer
Lars/Biltris
Index
24396: sv: sv: sv: sv: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 15:08:48) (svar på 24393)
Henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.135.249)
Index
24400: sv: To tanke på serie III 88" (29-05-2005 22:30:10) (svar på 24383)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.144.182)
Systemet er på en One Ton, med seperat påfyldning af begge tanke. Motoren ta'r fra den tank den er stillet til. Omskifterern stiller tilforsel, & samtidigt tank måler om.
Brændstofs pumpen sider efter omskifteren, det kan vel gøres uanset om man har mekanisk eller elektrisk pumpe!
Omskifteren kan fåes hos Vestfold Ships, hvis ikke det lykkedes med den glimrende ide med at finde en skrottet XJ6,ell lign.