tilbage

Land Rover Forum  

Index
24698: Olieskift – Gearkasse og differentialer. SIII (08-06-2005 17:40:43)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.211.118)
Hvor tit bør man skifte olie på gearkasse og differentialer på en gammel SIII?

Vh.
Jan R.
Index
24700: sv: Olieskift – Gearkasse og differentialer. SIII (08-06-2005 18:40:14) (svar på 24698)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.136.167)
Der er måske flere meninger,men jeg skifter hver 30K, og bruger halv syntetisk, ikke heltsyntetisk, da tingene ligesom har det med at blive utæt på fulsyntetisk! Husk at tage styrbolthus, (drejeskåls hus),når du er i gang,& kontrollere olie niveau i styrerelæ,& styrtøjshuset.Når du laver alm service,så kontrollerer du olie niveau på gearkasser, aksler,& styrbolthus. Evt smørenipler af de gode som man kan smøre selv, tager man også ved den lejlighed. Jeg undlader at komme ind på hvad er godt før & efter hård terræn kørsel,men lad os sige at en rund kontroll er godt & går hurtigt når man er vant til at skrue på bilen. Man oplever tit at man har brugt olie, og kan kontroller at der ikke er vand, eller andet uønsket som er trængt ind. En tur med fedt sprøjten er rigtig godt efter lidt pløre-fræs.
Index
24701: sv: Olieskift – Gearkasse og differentialer. SIII (08-06-2005 20:09:51) (svar på 24698)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
For hver 10.000 km eller mindst een gange årlig !
Index
24706: sv: sv: Olieskift – Gearkasse og differentialer. SIII (08-06-2005 20:46:23) (svar på 24701)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.180.248)
Skifter du virkelig gearolie hver 10k Paul? Det lyder af meget,
Index
24707: sv: sv: sv: Olieskift – Gearkasse og differentialer. SIII (08-06-2005 21:35:54) (svar på 24706)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
På Serie-bilerne skiftede jeg al olie for hver 10.000 km - og den tradition har jeg bibeholdt på min OneTen med 2,5 d. Jeg har altid haft olie til fornuftige priser og aldrig bøvl med gearkasser, diffs eller motor. Vore store biler får al gear- og diffolie skiftet for hver 50.000 km.
Jeg har nok en mere traditionsbunden opfattelse af, hvordan maskineri skal behandles: oliefyret bruges før 1 95 % af alle første starts vinter og sommer. To - tre gange om ugen er der oliecheck og altid før og efter en lang tur ( 600 - 700 km pr dag).
Marchhastighed er 90 - 95 km/h alt efter vindforhold. Jeg har jo en bil med en gammel motorkonstruktion.
Skulle jeg forvilde mig ud i en 200 eller 300 tdi, ville jeg nok alligevel værne om mine gamle dyder, dog hæve marchhastigheden en fem til ti km/h.
Index
24734: sv: sv: sv: sv: Olieskift – Gearkasse og differentialer. SIII (09-06-2005 12:54:56) (svar på 24707)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Så må jeg være helt galt afmarcheret, når jeg skifter for hver 6000 km i en af de gamle kasser...:)

Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
Index
24746: sv: sv: sv: sv: sv: Olieskift – Gearkasse og differentialer. SIII (09-06-2005 21:02:27) (svar på 24734)
Jan Ravat #6106, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.211.118)
Mange tak for svarene!
Jeg vil finde en mellemting.

Vsis (Vi ses i Sahara!)Eller måske til Landsstævnet..?

Mvh. Jan