tilbage

Land Rover Forum  

Index
24978: Rumlen (19-06-2005 21:26:26)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.255.147.167)
Der er skrevet meget om rumlen fra transmissionen her i forummet men ingen indlæg passer på min. Det kommer ved knap 100 km/t i 5.gear (ved ikke om det er der i 4. da den ikke kan køre så hurtigt i det gear). Det er ikke ubetinget kun når den trækker men det aftager helt klart hvis jeg letter foden fra speederen og forsvinder helt når jeg kobler ud. Men det kan lige så godt være fordi bilen så kører langsommere. Det forsvinder igen ved 110-120 km/t. Bilen er en 110" bus. Er der nogen der har et forslag til grunden? mvh Jakob
Index
24991: sv: Rumlen (20-06-2005 09:22:58) (svar på 24978)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.91.120.6)
Hejsa!

Ved de hastigheder du beskriver troede jeg egentligt at alle landrovere rumlede og rystede!

Men ellers synes jeg din beskrivelse svarer til en ubalance eller eventuelt slør i en kardanaksel eller kardankryds.

Blot en så banal ting som en manglende afbalanceringsklods på en kardanaksel kan give enddog meget rumlen omkring den hastighed hvor rystelserne når ressonansfrekvensen.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
24996: sv: sv: Rumlen (20-06-2005 09:52:29) (svar på 24991)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.88.20)
Tak for svaret. Jeg regnede også med at det nok var det så jeg må nok have kardanerne af for nærmere eftersyn. Jakob
Index
25046: sv: sv: sv: Rumlen (22-06-2005 09:53:53) (svar på 24996)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Halløj,

Jeg kørte rundt i en TD5 90" i et år og ærgede mig over at den brummede så snart man kom op på 60 km. Det var kun når man kørte præcis 60 km. Problemet blev værre da jeg skulle sælge den og min mekaniker kunne ikke finde en løsning. Heldet var først med mig da ham der overtog bilen kiggede på den sammen med en sagkyndig kammersjuk. Han kendte problemet fra en anden TD5 og viste mig at plastic skjoldet der sidder over motoren sad løst i den ene side. De tykke plastic skruer der holder det fast i motorblokken forsvinder nem, eller rystes løs.
Ud over den rumlede gav det også en helvedes motorstøj som jeg bare havde vænnet mig til.
Men virkelig en lettelse at problemet ikke var værre. Han påpegede også at udstødningsrøret sidder utrolig tæt på rammen, og skabes der lidt rystelser i det via vindmodstand kan det også lave en sindsoprivende lyd.