tilbage

Land Rover Forum  

Index
25171: Kobling driller! (29-06-2005 11:30:09)
Mikkel 5104 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.121.154)
Hej
Koblingen på min defender td5 er begyndt at drille, nu har den været ineffektiv 5-6 gange.
Et typisk eksempel er at jeg sætter i bakgear, når jeg skal ud af indkørslen, og bilen bakker men da jeg skal kople ud og sætte i første gear kan jeg ikke koble ud eller rykke den ud af bakgearet, så jeg træder bremsen i bund og bilen går ud, herefter starter jeg igen og vupti så er der ingen problemer....Hvad fejler køretøjet, er der nogen kloge hoveder der har nogen forslag?

MVH Mikkel
Index
25172: sv: Kobling driller! (29-06-2005 11:38:07) (svar på 25171)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hvad er væskestanden i reservoiret ?
(Det sidder helt oppe i hjørnet hvor venstre forskærm møder torpedopladen)

Hvis der mangler væske er det højst sandsynligt at det er slavecylinderen der er stået af.
Hvis der løber væske ned af koblingspedalen er det hovedcylinderen eller begge cylindre.

Hvis væskestanden er ok, kan det være hovedcylinderens stempler der er døde, eller også er koblingen simpelthen slidt op.

mvh
Claus
Index
25187: sv: sv: Kobling driller! (29-06-2005 18:07:06) (svar på 25172)
Mikkel # 5104 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.212.19)
Hej Claus
Tak for svaret, umiddelbart ser det ikke ud til at der mangler væske i beholderen,og den ser heller ikke ud til at lække hverken ved pedalen eller slavecylinderen.
Så det må jo nok være hovedcyl. den er gal med,hvis altså ikke det hele bare er slidt op...
Er sådan en koblingsudskiftning en dyr affære?

MVH Mikkel
Index
25196: sv: sv: sv: Kobling driller! (30-06-2005 08:52:45) (svar på 25187)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej Mikkel

Hvis koblingen eller dele heraf skal udskiftes skal gearkassen afmonteres, og enten skubbes tilbage eller helt fjernes.
Den operation kan snildt tage 2-3 timer hvis ikke man er meget rutineret. selve koblingsskiftet tager vel en ½ times tid og så skal hele filmen køres baglæns.

Hvis det er koblingshovedcylinderen der er død kan den skiftes på noget der ligner 2-3 timer incl. udluftning.


god arbejdslyst

mlrh
claus
Index
25205: sv: Kobling driller! (30-06-2005 12:00:18) (svar på 25171)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.124)
Hej,

Jeg havde samme problem på min rangie, det er pakningen på stemplet i hovedcylinderen der er dårlig. Du kan snildt selv skifte den, og den koster kun få kroner hos midtjysk

/tony
Index
25209: sv: sv: Kobling driller! (30-06-2005 13:45:51) (svar på 25205)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Vi har haft samme problem med begge vores TD5'ere. Det opstod samtidigt med at det begyndte at dryppe fra koblingshovedcylinderen.
På begge biler opstod det med omkring 80.000 Km. Vi valgte at skifte hovedcylinderen og vupti - problemet var løst.

Jens